تصمیم جدید دولت برای افزایش یارانه ها/کالابرگ الکترونیک در راه است؟

کد خبر: 1170919

وزیر اقتصاد از ارائه پیشنهاد کالابرگ الکترونیک در شهریورماه به هیئت دولت خبر داد و گفت: با تصویب کالابرگ الکترونیک در هیئت دولت از ماه‌های آینده شاهد اجرای آن در کشور خواهیم بود.

تصمیم جدید دولت برای افزایش یارانه ها/کالابرگ الکترونیک در راه است؟

به رغم وجود ابهام در اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تغییر یارانه ها، وزیر اقتصاد از ارائه پیشنهاد کالابرگ الکترونیک در شهریورماه به هیئت دولت خبر داد و گفت: با تصویب کالابرگ الکترونیک در هیئت دولت از ماه‌های آینده شاهد اجرای آن در کشور خواهیم بود.به گزارش خراسان، پس از اظهارات میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در چهارشنبه گذشته بود که ابهام درخصوص مسیر آینده یارانه ها آشکار شد. این که یا طبق قانون مجلس کالابرگ کالایی به نرخ شهریور 1400 ارائه خواهد شد یا وضع موجود یارانه های نقدی همراه با اصلاحیه بودجه و افزایش میزان یارانه نقدی همچنان ادامه خواهد یافت یا ...؟! در این خصوص وی دیروز در مشهد نیز در گفت وگو با خراسان، این موضوع را توضیح داد اما باز به نظر می رسد همچنان ابهام در شکل ادامه یارانه ها پابرجاست.میرکاظمی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات قبلی خود مبنی بر این که بناست دولت پرداختی یارانه‌ها به خانوارها را اصلاح کند یا نرخ کالاهای دولتی تغییر خواهد کرد؟ گفت: «میزان یارانه‌ها باید تغییر کند و  مابه‌التفاوتی به مردم داده خواهد شد تا قدرت خرید خانوار بر اساس شهریور 1400 حفظ شود.»

گفتنی است تفاوت عمده دو روش کالابرگ یا یارانه نقدی، به محدودیت انتخاب خرید کالاها در صورت اجرای کالابرگ الکترونیک بر می گردد. در صورتی که در یارانه نقدی چنین محدودیتی وجود ندارد. به همین ترتیب در کالابرگ، جریان یارانه ها به مسیر خرید کالاهای مشخص شده هدایت خواهد شد. موضوعی که در یارانه های نقدی وجود ندارد و از این منظر به نظر می رسد کالابرگ الکترونیک تورم زایی عمومی کمتری خواهد داشت.

وزیر اقتصاد: کالابرگ الکترونیک این ماه به هیئت دولت می‌آید

با این حال، وزیر اقتصاد در گفت وگو با صدا و سیما اظهاراتی  را مطرح کرد که به نظر می رسد اجرای کالابرگ الکترونیک را تقویت می کند. خاندوزی گفت: تدوین سیاست‌های کالابرگ الکترونیک جزو مصوبات مجلس در سال ۱۴۰۱ ذیل بودجه است  که  با جدیت از طرف وزارت رفاه پیگیری و در چند شهرستان آزمایشی اجرا شد، اما در عمل در بعد فنی نقایصی وجود داشت. این که باید اطلاعات و داده‌های خرید تطبیق و از جا‌های مختلف یک سوئیچ مرکزی برای یارانه‌ها ایجاد می‌شد. همچنین ایرادات سیاستی نیز وجود داشت که این‌ها رفع شده است. وی افزود: در شهریورماه وزارت رفاه پیشنهاد نهایی  را که در کل کشور از سوئیچ کالابرگ الکترونیک استفاده کنیم به هیئت دولت می آورد  و با تصویب نهایی در ماه‌های آینده در کشور شاهد اجرای آن خواهیم بود.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها