مصباحی‌ مقدم: سود برای فعالیت اشخاص و بنگاه‌ها است نه پول

کد خبر: 1171641

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای دولت، رئیس‌جمهور از من خواست به عنوان یک مطالبه جدی موضوع بانکداری اسلامی را از طریق بانک مرکزی پیگیری کنیم.

مصباحی‌ مقدم: سود برای  فعالیت اشخاص و بنگاه‌ها است نه پول

سی و دومین همایش بانکداری اسلامی در هفته بانکداری اسلامی امروز در محل ساختمان بانک مرکزی آغاز به کار کرد.

در این مراسم، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: نظارت سیستمی و کار سیستمی بانکداری اسلامی برعهده ما است و مصوبات شورای فقهی باید در شورای بانکی رعایت شود. لذا برای این منظور کمیته تطبیق در هر بانک و نه هر شعبه تشکیل می‌شود که یک نفر منتخب هیات مدیره بانک عضو کمیته تطبیق عملیات بانک با مصوبات شورای فقهی خواهد شد.

وی اضافه کرد: افرادی که عضو کمیته تطبیق بانک می‌شوند باید گواهی بانکداری اسلامی داشته باشند و علاوه بر آن در آزمونی که بانک مرکزی برگزار می‌کند مشارکت کرده و نمره قبولی به دست بیاورند.

صالح آبادی اظهار کرد: آزمون بانکداری اسلامی برگزار‌و اسامی قبول‌شدگان و حائزان شرایط برای کمیته تطبیق در سایت بانک مرکزی اعلام شده است و این آزمون به صورت منظم برگزار می‌شود و هر کسی روحانی و غیرروحانی می‌تواند در این آزمون شرکت کرده و در صورت کسب نمره قبولی می‌تواند حائز عضویت در کمیته تطبیق بانک‌ها بشود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم شخص رئیس‌جمهور از من خواست موضوع بانکداری اسلامی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری کنیم زیرا به گفته رئیس‌جمهور وقتی به بازاریان و یا مراجعه تقلید مراجعه می‌کند شبهات زیادی مطرح می‌شود و بنابراین تلاش کنید شبهات در مورد بانکداری اسلامی برطرف شود.

وی افزود: امروز نیاز به این است که بانک مرکزی در کنار شورای فقهی بانک‌‌ها کمک کند مقررات بانکداری اسلامی اجرا شود، در حال حاضر دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی فعال است، نشست مشترکی با همفکری بانک‌ها برگزار شده و این نشست‌ها یکطرفه نیست.

صالح آبادی تأکید کرد: باید در جهت بانکداری اسلامی حرکت کنیم و ما در همایش سی و دوم بانکداری اسلامی طی امروز و فردا می‌خواهیم به سمت تطابق بیشتر عملیات بانکی با بانکداری اسلامی حرکت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه تجربه زیادی در زمینه بانکداری اسلامی در دنیا وجود دارد گفت: قرار نیست در این زمینه، الفبا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اختراع کنیم، در کمیته IFSP مالزی استانداردهای مالی اسلامی و بانکداری اسلامی تدوین شده است. مرحوم آیت‌الله تسخیری سال‌ها نماینده رهبری در این کمیته بود و همچنین در مجامع بین‌المللی بانکداری اسلامی شرکت می‌کرد تا از تجربه آنها استفاده کند. یکی دیگر از این مجامع AOFB بحرین است که آن هم در زمینه بانکداری اسلامی فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: از دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی خواسته شده است استانداردهای بانکداری اسلامی در کشورها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترجمه کرده و در اختیار کارشناسان و بانکداران قرار دهند که بتوانند از آن استفاده کنند. علاوه بر این بر تولید متون آموزشی در زمینه بانکداری اسلامی تاکید می‌کنیم.  

صالح آبادی با بیان اینکه هیچ کس نیست که در حرمت ربا شک داشته باشد و همه از این پدیده گریزان هستند، اظهار داشت: قانون بانکداری بدون ربا در کشور داریم و بعد از سال‌های متمادی این قانون موارد خوبی دارد. باید آموزش بانکداری اسلامی مرتب در کشور برگزار شود. از حوزه‌های علمیه برای ترویج و آموزش بانکداری اسلامی کمک می‌خواهیم.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی باید از همفکری بانک‌ها در اجرای بانکداری اسلامی و آموزش آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تدوین سند راهبردی بانکداری اسلامی در کشور در حال تهیه است و پس از آن نقشه راه اجرای بانکداری اسلامی تهیه خواهد شد، اما قبل از نهایی شدن این سند و نقشه راه در معرض نظرخواهی کارشناسان و صاحب‌نظران قرار می‌گیرد. باید نظام بانکی ما به سمت بانکداری اسلامی حرکت کند و نگاه موسعی که در شورای فقهی وجود دارد می‌تواند در کنار نظام بانکی اشکالات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به تدریج برطرف کند.

* مصباحی‌ مقدم: سود مخصوص فعالیت اشخاص و بنگاه‌ها است و به پول تعلق نمی‌گیرد

بنابراین گزارش، در ادامه‌ این همایش غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کمیته فقهی بانک مرکزی، اظهار کرد: کمیته فقهی طی 15 سال گذشته خدمات زیادی انجام داده و همه عملیات‌ و روابط بانکی ما باید مبتنی بر فقه و شریعت اسلامی باشد.

وی گفت: بر اساس فقه، سود مخصوص فعالیت اشخاص و بنگاه‌ها است و به پول تعلق نمی‌گیرد. حرکتی که شورای فقهی بانک مرکزی آغاز کرده است، به سمت آرمان‌های بانکداری اسلامی است.

مصباحی مقدم اضافه کرد:‌ در نظام اسلامی رابطه تنگاتنگی بین بازار کالا، خدمات و پول وجود دارد، اقتصاد اسلامی فقط به حذف ربا اکتفا نمی‌کند، بلکه مبحث مهم عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم پیگیری می‌کند که هدف همه انبیا دعوت مردم به اجرای عدل و قسط بوده است.

منبع: اقتصاد

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها