وزیر راه: برخی زائران بدون گذرنامه به عراق رفته‌اند

کد خبر: 1173857

وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی زائران بدون ارائه گذرنامه برای زیارت عتبات در ایام اربعین حسینی (ع)، وارد عراق شده‌اند.

وزیر راه: برخی زائران بدون گذرنامه به عراق رفته‌اند

وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی زائران بدون ارائه گذرنامه برای زیارت عتبات در ایام اربعین حسینی (ع)، وارد عراق شده‌اند.

رستم قاسمی دقایقی قبل در برنامه زنده تلویزیونی درباره وضعیت مرزها با عراق اظهار کرد: امسال با توجه به شرایطی که پیش آمد و عدم ثبت نام همه مردم در سامانه سماح، آمار دقیقی وجود ندارد چون زائران بدون ویزا وارد عراق شدند.

وی افزود: گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از زائران بدون ثبت نام در سامانه سماح وارد عراق شده‌اند تعداد آنها را دقیق نمی‌دانیم؛ برای بازگشت زائران در سازمان راهداری در حال برنامه‌ریزی هستیم؛ پیش بینی‌های لازم را کرده‌ایم که تعدادی از زائران با قطار و تعدادی هم با اتوبوس‌هایی که به همین منظور تدارک دیده شده، وارد کشور شوند و مردم به مقصد برگردند. اما در هنگام بازگشت حتماً مشکلاتی هست ولی تلاش می‌کنیم این کمبودها را به حداقل برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا فروش بلیت‌های اربعین به سامانه سماح متصل نشد؟ گفت: چون در سال‌های گذشته بخشی از مردم حتی بدون ویزا هم به عراق می‌رفتند، امسال نیز برخی دیگر مانند گذشته بدون ثبت نام در سامانه سماح و حتی برخی بدون گذرنامه وارد عراق شدند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که در پیک برگشت زائران اربعین، مردم خسته هستند، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مردم با اتوبوس های سایر دستگاه ها به شهرهای خود مراجعه کنند.

قاسمی ادامه داد: برای بازگشت ۱۰۰ هزار نفر نیز هواپیما در نظر گرفته‌ایم. ظرفیت هوایی کشور محدودیت‌هایی دارد امسال با به کارگیری نیروهای مسلح، در حال افزایش ظرفیت به ۱۲۰ هزار نفر هستیم؛ این رقم، حداکثر توانی است که در صنعت هوایی جمهوری اسلامی ایران داریم.

وزیر راه و شهرسازی درباره استرداد بلیت اتوبوس‌های اربعین در پی بسته شدن مرزها با عراق تأکید کرد: مدیریت همایش اربعین در اختیار وزارت کشور است و ما در وزارت راه تنها بخش حمل و نقل آن را اداره می‌کنیم؛ امروز به ما گفته شد تا زائرانی که در مرزها هستند، برگردانده شوند که تعدادی اتوبوس برای بازگشت مسافرانی که به مرزها رفته بودند، اعزام کردیم. احتمال بازگشایی مرزها هست اما ما تعیین کننده نیستیم بلکه وزارت کشور باید اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر کشور دقایقی قبل به من اعلام کرد که فعلاً دست نگه دارید تا به شما بگوییم اتوبوس‌ها خالی به مرزها بیایند یا پُر.

افزایش ظرفیت ناوگان هوایی به 120 هزار نفر برای بازگشت زوار اربعین

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای سفر بازگشت زوار اربعین، یکصد هزار صندلی پروازی در نظر گرفته شد اما با همکاری نهادها این ظرفیت را به 120 هزار نفر هم می‌رسانیم و این حداکثر توان ما در سفرهای هوایی اربعین است.

رستم قاسمی لحظاتی پیش در برنامه زنده خبری اظهار داشت: از آن نظر که بخشی از زوار برای سفر زیارتی اربعین در سامانه سماح ثبت نام نکرده‌اند و بدون گذرنامه از مرز عبور کردند، ما اطلاع دقیقی بابت سفرهای برگشت نداریم، اما سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای تأمین ناوگان برگشت برنامه‌ریزی کرده است، از سوی دیگر، تعدادی از زوار ‌هم با حمل و نقل هوایی به کشور برمی‌گردند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در پیک بازگشت زوار مشکلاتی داشته باشیم، گفت: از آن منظر که عده‌ای در سنوات گذشته بدون گذرنامه از مرز عبور کرده‌اند، امسال هم همان روش را به کار بردند و وارد عراق شدند و امیدواریم در پیک برگشت برنامه‌ریزی شود تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای سفر بازگشت زوار، یکصدهزار صندلی پروازی در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که امکان افزایش ظرفیت صندلی‌های پروازی وجود دارد؟ گفت:‌ با همکاری نیروهای مسلح این ظرفیت را به 120 هزار نفر هم می‌رسانیم و این حداکثر توان ما در سفرهای هوایی اربعین است، ‌بقیه زوار از طریق حمل و نقل جاده‌ای به کشور برمی‌گردند.

قاسمی درباره بسته شدن مرزها و آخرین وضعیت اعزام اتوبوس‌ها، گفت:‌ در حال حاضر مرزها بسته است، امروز به ما دستور داده شد برای برگرداندن زائران اتوبوس‌ها به مرزها اعزام شوند، البته امکان بازگشایی مرزها وجود دارد، لحظاتی پیش با وزیر کشور صحبت می‌کردم که به من اعلام کرد برای اعزام زوار فعلاً دست نگه دارید تا به شما اطلاع دهیم، بنابراین ممکن است مرزها باز شود.

طرح سفرهای جاده‌ای اربعین از 11 شهریور و سفرهای هوایی از 15 شهریور آغاز شد و تا پایان ماه جاری ادامه دارد، طبق اعلام ستاد مرکزی اربعین به دلیل ازدحام گسترده زوار در پایانه‌‌های مرزی، مردم فعلا به مرزهای کشور برای سفر اربعین مراجعه نکنند./

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها