واریز کالابرگ جدید برای همه یارانه بگیران | رقم و نحوه دریافت کالابرگ اعلام شد

کد خبر: 1174007

منتظر هستیم دولت هرچه سریع‌تر کالابرگ الکترونیک را توزیع کند و یارانه‌ها به خرید محصولاتی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم مرغ اختصاص پیدا کند.

واریز کالابرگ جدید برای همه یارانه بگیران | رقم و نحوه دریافت کالابرگ اعلام شد

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.

 مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم.

علی اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دربارهٔ اختلاف قیمت گوشت قرمز خریداری شده از دامداران و نرخ عرضه آن در بازار گفت : از سال‌های دور تاکنون متاسفانه شبکه توزیع کامل و سالمی برای کالاها نداشته‌ایم و در این میان همواره دلالان بالاترین نقش آفرینان بازار بوده‌اند و محصول را با قیمت پایین از تولیدکنندگان خریداری و با بیشترین میزان قیمت به بازار عرضه می‌کرده‌اند.

 در کمیسیون کشاورزی در خصوص نهاده‌های دامی اقدامات و تلاش‌های خوبی صورت گرفته است، مقرر شده بود تا یارانه‌ها به صورت کالابرگ الکترونیک در اختیار مردم قرار بگیرد.

 منتظر هستیم دولت هرچه سریع‌تر کالابرگ الکترونیک را توزیع کند و یارانه‌ها به خرید محصولاتی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم مرغ اختصاص پیدا کند.

با توزیع کالابرگ الکترونیک بخش زیادی از واسطه‌ها و دلالان از بازار محصولاتی مانند گوشت قرمز و گوشت سفید حذف می‌شوند.

این ماه منتظر یارانه نقدی باشیم یا کالابرگ؟

​شهریور ماه امسال نیز پرداخت یارانه به صورت نقدی است و به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در سال های گذشته مبلغ ۴۵ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی و کمک هزینه‌ای به برخی از اقشار جامعه پرداخت می‌شد. مبلغی که کافی نبود و تنها بار بودجه‌ای به دنبال داشت. با حذف ارز ترجیحی قرار به اصلاح این یارانه‌ها شد. بنابراین در یک شب رییس جمهوری در برنامه‌ای تلویزیونی از افزایش مبلغ یارانه نقدی به ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومان خبر داد و قرار بر آن شد تا یارانه‌های قبلی حذف شوند.

 طبق این طرح ٣دهک اول که همان ضعیف‌ترین قشر‌ جامعه هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان و۶  دهک بعدی نفری ۳۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه دریافت می‌کنند.

همین‌طور طبق تصمیمات رییس جمهور دهک آخر که از ثروتمندان جامعه تشکیل می‌شود، مبلغ یارانه را دریافت نمی‌کنند.

در ادامه‌ تصویب این طرح، دولت برنامه‌ داشت پس از ٢ماه پرداخت یارانه به صورت نقدی را حذف کند و به جای آن کالا برگ به هر شهروند اهدا کند.

 پس از گذشت چند ماه همچنان دولت موفق به انجام این طرح نشده است و شهریور ماه سال ۱۴۰۱ نیز پرداخت یارانه به صورت نقدی است و به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در واقع این ماه هم یارانه نقدی داریم و حالا باید ببینیم که آیا بالاخره دولت میتواند یارانه کالایی جایگزین کند و یا یارانه نقدی ادامه خواهد داشت./ منبع: اقتصاد آنلاین

خداحافظی مردم با یارانه نقدی از این تاریخ؟

به نظر می‌رسد یارانه شهریورماه، آخرین یارانه‌ای باشد که به حساب مردم واریز خواهد شد و پس از آن، اقتصاد ایران با یارانه‌های نقدی خداحافظی خواهند کرد.

در حالی معاون وزیر اقتصاد از احتمال اجرای آزمایشی طرح کالابرگ خبر داده که به نظر می‌رسد یارانه شهریورماه، آخرین یارانه‌ای باشد که به حساب مردم واریز خواهد شد و پس از آن، اقتصاد ایران با یارانه‌های نقدی خداحافظی خواهند کرد.

این در شرایطی است که مردم در واکنش‌های متعدد درباره انتخاب میان کالابرگ و یارانه، یارانه را انتخاب کرده و عنوان می‌کنند که یا پول یارانه‌ها مشکلاتی چون پرداخت قسط، هزینه بیماری و... را می‌توانند انجام دهند.

باداین حال، معاون وزیر اقتصاد در مورد زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: در حوزه کالابرگ نیز با توجه به اینکه این موضوع قانون است دولت می‌خواهد زیرساخت ها را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود. زیر ساخت های فنی آماده شده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم شده است.

سید هادی سبحانیان، در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که به صورت آزمایشی اجرایی شود.

گفتی است یارانه نقدی مردادماه، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال و به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

البته برای دهک دهم درآمدی یارانه‌ای وجود ندارد، اما دسترسی آنها مانند دیگر شهروندان به یارانه نان، انرژی و دارو برابر خواهد بود./ منبع: خبر آنلاین

تغییرات پرداخت یارانه شهریورماه چیست؟

یارانه معیشتی شهریورماه نیز به مانند دفعات گذشته به صورت نقدی و غیر کالایی واریز خواهد شد. این یارانه از شامگاه فردا، یکشنبه بیستم شهریور ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و از بامداد دوشنبه، بیست و یکم شهریور قابل برداشت خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرحله یکصد و سی و نه واریز یارانه معیشتی از شامگاه فردا، یکشنبه بیستم شهریور ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

برای ماه شهریور نیز به مانند چند ماه گذشته شماری از شهروندانی که درخواست آنها برای دریافت یارانه معیشتی به تازگی مورد موافقت قرار گرفته است، به فهرست یارانه‌بگیران اضافه خواهد شد.

این افراد مشمول در یافت یارانه‌های معوقه خواهند شد. بخشی از این معوقات همراه یارانه شهریور و الباقی آنها در نوبت‌های بعدی واریز یارانه معیشتی تسویه می‌شود.

بنابر این تا زمانی که نام نویسی از متقاضیان یارانه جدید ادامه دارد و به موازت آن به اعتراض، معترضان رسیدگی می‌شود احتمال اضافه شدن به فهرست یارانه بگیران نیز وجود خواهد داشت.

این افزایش درحالی است که قرار است هر ۶ ماه یکبار فهرست یارانه بگیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به روز رسانی شود.

به صورت مشخص این به روز رسانی با هدف غربالگری این فهرست و حذف احتمالی آن گروه از شهروندانی که به دلیل تغییر شرایط اقتصادی در دهک دهم قرار گرفته‌اند، انجام خواهد شد.

آخرین بار این به روز رسانی پیش از پرداخت یارانه تیر ماه انجام شد، بنابراین نوبت بعدی این به روز رسانی آذر ماه خواهد بود.

پرداخت یارانه معیشتی از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به بعد وارد فاز جدیدی شد، به دنبال اجرای برنامه اصلاحات ارزی، تمامی یارانه‌های نقدی در هم اقدام و در قالب یارانه معیشتی به شهروندانی که در دهک اول تا نهم درآمدی قرار دارند، پرداخت شد.

میزان این یارانه برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان به ازاء هر نفر و برای شش دهک درآمدی دیگری به میزان ۳۰۰ هزار تومان است.

دولت به شهروندان مستقر در دهک دهم درآمدی، یارانه‌ای پرداخت نمی‌کند اما این گروه می‌توانند مانند سایر مردم از یارانه نان، سوخت و دارو به صورت برابر استفاده کنند.

در ماه‎‌های گذشته رسیدگی به درخواست معترضان دهک بندی به وزارت رفاه و در مقابل ثبت درخواست جاماندگان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها سپرده شده است./ تجارت نیوز

۷

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها