واریزی جدید از مهرماه در حساب بازنشستگان/ نحوه احتمالی تسویه مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان

کد خبر: 1176874

اقتصادنیوز: به دنبال افزایش مجدد مستمری بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر در مرداد امسال و اعمال این افزایش در ماه شهریور، سازمان تامین اجتماعی بابت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته این افزایش بدهکار شد.

واریزی جدید از مهرماه در حساب بازنشستگان/ نحوه احتمالی تسویه مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان

واریز حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مطابق با مصوبه جدید افزایش مستمری‌ها در روز پایانی شهریورماه به اتمام رسید و از حالا به بعد نوبت تسویه ۵ ماه مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان است.

به دنبال افزایش مجدد مستمری بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر در مرداد امسال و اعمال این افزایش در ماه شهریور، سازمان تامین اجتماعی بابت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته این افزایش بدهکار شد.

سازمان تامین اجتماعی ۳.۶ میلیون بازنشسته دارد. در مصوبه جدید، حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر از ۱۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافت. براین اساس ۱.۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی ۵ ماه مابه التفاوت طلبکار هستند.

نحوه احتمالی تسویه مابه‌التفاوت

هرچند دولت هنوز نحوه پرداخت این بدهی را اعلام نکرده است اما براساس تجربه گذشته و نیز طبق وعده میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، انتظار می‌رود که این بدهی از ماه بعد به تدریج تسویه شود.

به بیان دیگر این احتمال وجود دارد که سازمان تامین اجتماعی همزمان با پرداخت مستمری مهرماه، مابه التفاوت فرودرین ماه را نیز پرداخت کند.

این اتفاق به ترتیب در ماه‌های آبان، آذر، دی و بهمن تکرار خواهد شد و بدین ترتیب مابه‌التفاوت مربوط به افزایش مستمری‌های ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد نیز تا پیش از فرارسیدن ماه اسفند و موعد پرداخت عیدی پایان سال پرداخت خواهد شد.

پیش از این، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درباره زمان واریز معوقات گفته بود: در حال برنامه‌ریزی هستیم، نشست‌هایی نیز با کانون بازنشستگان داشته‌ایم تا سازوکار پرداخت معوقات مشخص شود.

وی درباره پرداخت معوقات بازنشستگان عنوان کرده، برای معوقات فروردین تا اول شهریور، یعنی پنج ماه، برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام می‌شود.

موضع مجلس درباره معوقات

در این شرایط بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان سال ۲۵ درصد متناسب‌سازی باقی‌مانده از سال گذشته نیز اجرایی شده و معوقات آن از ابتدای سال به حساب بازنشستگان واریز شود.

در همین رابطه علی بابایی کارنامی، رییس فراکسیون کارگری مجلس گفته است؛ ما در زمینه تاخیر در پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان و همچنین بحث افزایش مطابق مصوبه شورای عالی کار حق مسکن کارگران نیز پیگیری لازم را از دولت انجام خواهیم داد و در این زمینه مردم اطمینان خاطر را داشته باشند./ منبع: خبرآنلاین

برای وام 12 میلیونی بازنشستگان ثبت نام کنید

 احمد اسفندیاری با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی جهت پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان این سازمان اظهار کرد: در سال جاری قرار است به 400 هزار بازنشسته وام قرض‌الحسنه (وام ضروری) پرداخت شود که از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 150 هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به فرایند پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات 12 میلیون تومانی توسط کانون‌های بازنشستگی و به صورت کاملاً غیرحضوری انجام می‌شود و در ادامه وام به حساب فرد بازنشسته واریز می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با شرایط پرداخت وام 12 میلیون تومانی به بازنشستگان تأمین اجتماعی افزود: عضویت بازنشسته در کانون بازنشستگان، دریافت حقوق بازنشسته از شعب بانک رفاه و با توجه به قوانین بانک مرکزی سن بازنشسته متقاضی وام باید کمتر از 77 سال تمام باشد. همچنین بازنشسته باید فاقد بدهی بانکی،‌ چک برگشتی و اقساط معوقه وام از سایر بانک‌های کشور باشد و بازنشسته نباید در 3 سال گذشته از تسهیلات وام بانک رفاه استفاده کرده باشد، علاوه بر اینکه سیم کارت بازنشسته درخواست‌کننده باید به نام خودش باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با اقساط تسهیلات 12 میلیون تومانی به بازنشستگان خاطرنشان کرد: اقساط در نظر گرفته شده 24 ماهه و با کارمزد 4 درصد خواهد بود.

وی اضافه کرد: قطعا در 6 ماه دوم سال جاری فرایند پرداخت وام 12 میلیون تومانی تسریع می‌شود و تا پایان سال 400 هزار نفر از این تسهیلات بهره‌ خواهند بود.

اسفندیاری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد تعداد بیشتری از بازنشستگان از وام قرض الحسنه 12 میلیون تومانی در سال جاری استفاده کنند یا خیر گفت: اعتباری که امسال برای این مسئله پیش‌بینی شده خاص 400 هزار بازنشسته است و امکان افزایش تعداد وام‌گیرندگان وجود ندارد./منبع: تسنیم

چطور برای گرفتن وام بازنشستگی اقدام کنیم؟

سازمان تامین اجتماعی برای امسال به بازنشستگان ۵۰۰ هزار فقره وام بازنشستگی ضروری پرداخت می‌کند. مبلغ هر فقره وام ۱۲ میلیون تومان است و بازپرداخت آن با نرخ ۴ درصد خواهد بود. متقاضیان دریافت این وام باید چگونه اقدام کنند؟

هرچند طبق تصمیم سازمان تامین اجتماعی مسئولیت توزیع این وام با کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی و کانون‌های زیر مجموعه آن است اما پرسش مهم این است که بازنشستگان مقتاضی باید از چه طریقی اقدام کنند؟

پیش از این میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته بود که تمام فرآیند از نام نویسی گرفته تا تشکیل پرونده و حتی پرداخت وام به صورت غیر حضوری خواهد بود و نیازی نیست بازنشستگان برای انجام مراحل مختلف به کانون بازنشستگان، بانک یا جای دیگری حضوری مراجعه کنند.

کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، یکی از تشکل‌های صنفی ثبت شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در سطح کشوری فعالیت دارد، زیر مجموعه‌های این تشکل عالی، کانون‌هایی هستند که در شهرستان‌های سراسر کشور فعالیت دارند.

بر این اساس انتظار می‌رود که متقاضیان این وام بسته به اینکه عضو کدام کانون بازنشستگی هستند باید از طریق سایت اینترنتی همان کانون برای دریافت وام اقدام کنند.

علی دهقان‌کیا، مسئول کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران در این باره به تجارت‌نیوز گفت: در هر جای کشور که یک فرمانداری باشد، دست کم یک شعبه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی هم هست، بازنشستگان باید براساس موقعیت محل سکونت خود در یکی از این کانون‌ها عضو شوند و بعد برای نام نویسی وام اقدام کنند.

در تقسیمات کشوری ایران تعداد ۴۶۹ فرمانداری وجود دارد  و این یعنی مطابق صحبت‌های دهقان‌کیا، دست‌کم به همین تعداد کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در سراسر کشور وجود دارد.

فرآیند نام نویسی غیر حضوری از متقاضیان وام بازنشستگان اتفاقی بود که بعد از پاندمی کرونا در اکثر کانون‌های بازنشستگی افتاد، به صورت مشخص در شهرستان تهران که برای بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۷ کانون فعال وجود دارد، فرآیند نام نویسی به صورت اینترنتی و غیر حضوری صورت گرفت./تجارت نیوز

کدام بازنشستگان از لیست دریافت وام ۱۵میلیونی حذف شدند؟

 مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری از مشخص شدن نتایج ثبت نام اینترنتی وام ضروری ۱۵ میلیون تومانی این صندوق خبر داد.

در بودجه سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی اعتباری پنج هزار میلیارد تومانی برای وام ضروری بازنشستگان پیش‌بینی شده است. این یعنی از میان جمعیت ۳.۶ میلیون نفری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، حدود ۴۱۶ هزار نفر شانس دریافت این تسهیلات را دارند.

محمود مرتضایی‌فرد با اشاره به مشخص شدن نتایج ثبت نام وام ضروری ۱۵ میلیون تومانی این صندوق گفت: نتایج ثبت‌نام وام ضروری که ۳۱ اردیبهشت ماه مهلت ثبت‌نام آنلاین آن به اتمام رسیده بود، مشخص شد.

وی با بیان اینکه نتایج و اسامی واجدان شرایط از اول مرداد ماه۱۴۰۱ در درگاه خدمات الکترونیکی صندوق به نشانی sabasrm.ir قابل مشاهده است، اظهار داشت: بازنشستگان می‌توانند با شماره دفترکل بازنشستگی، کد ملی و شماره حساب بانک صادرات که از آن حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند، نتایج اعلامی را مشاهده کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: ورثه پسر که در سه سال آینده از لیست وظیفه‌بگیری حذف می‌شوند، وظیفه‌بگیران تک‌ورثه‌ای که سن آنان بیش از ۸۰ سال باشد، بازنشستگان و وظیفه‌بگیرانی که حکم ترمیم سال جاری برای آنان صادر نشده باشد و درخواست‌هایی که فرم رضایت‌نامه وراث آنها در سامانه تایید نشده باشد، چهار دسته‌ای هستند که در ابتدا از لیست واجدین شرایط حذف شده‌اند.

مرتضایی‌فرد ادامه داد: پس از حذف این چهار گروه، تمامی متقاضیان باقی‌مانده بر اساس عواملی چون مجموع مانده وام‌های ضروری دریافتی (به ترتیب از کمترین به بیشترین مجموع وام دریافتی) و حقوق دریافتی (بر اساس آخرین حکم صادره و به ترتیب از کمترین به بالاترین حقوق دریافتی) به صورت سراسری اولویت بندی شدند و از میان ۳۰۰ هزار نفر ثبت نام کننده، ۲۴۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت وام شدند که براساس اولویت‌بندی در هشت مرحله به حساب حقوقی این عزیزان واریز می‌شود./منبع: خبرآنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها