واریزی جدید از مهر ماه برای بازنشستگان/ زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان

کد خبر: 1177095

بنا بر پیگیری‌های کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، معوقات حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی سایر سطوح احتمال دارد از پایان مهرماه پرداخت شود.

واریزی جدید از مهر ماه برای بازنشستگان/ زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان

سرانجام حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی سایر سطوح در شهریور ماه افزایش یافت و حقوق این گروه از بازنشستگان با افزایش 38 درصدی به علاوه مبلغ ثابت 515 هزار تومان پرداخت شد.

همچنین احکام جدید بازنشستگان تأمین اجتماعی سایر سطوح نیز بر همین اساس صادر شده است و حقوق آنها بر اساس افزایش اشاره شده پرداخت می‌شود.

این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی مکلف است معوقات و مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح را مربوط به 5 ماهه گذشته (فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد) پرداخت کند.

پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران حکایت از آن دارد که احتمال دارد پرداخت معوقات از مهرماه و با حقوق این ماه آغاز شود./ تسنیم

 اعلام رقم افزایش حقوق سال 1402 بازنشستگان

بیش از دو هفته از وعده‌ی برگزاری نشست و مشخص شدن زمان پرداخت مطالبات بازنشستگان سایر سطوح کارگری می‌گذرد اما هنوز مشخص نیست معوقات پنج ماهه قرار است طبق چه زمانبندی و در چه ماه‌هایی از سال پرداخت شود.

بازنشستگان سایر سطوح از استان‌های مختلف از مقامات سازمان تامین اجتماعی درخواست دارند قبل از نیمه‌ی مهر، جدول پرداخت معوقات بازنشستگان منتشر شود.

این در حالیست که پیگیری‌های ما از نمایندگان بازنشستگان در کانون‌ها نشان می‌دهد که معوقات بازنشستگان حتماً قبل از پایان سال به صفر می‌رسد اما هنوز زمان دقیق پرداخت مشخص نشده است.

بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان سال بیست و پنج درصد متناسب‌سازی باقیمانده از سال گذشته نیز اجرایی شده و معوقات آن از ابتدای سال به حساب بازنشستگان واریز گردد.

علی بابایی کارنامی (رئیس فراکسیون کارگری مجلس) با اشاره به بحث تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری آن (شستا) از پیگیری مجلس در این زمینه خبر داد.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از شستا و تامین اجتماعی خبر داد: هنوز اعضای کمیته‌های فنی تحقیق مشخص نشده و فرآیند تفحص از این دو نهاد آغاز نیز آغاز نشده اما فعلا رئیس و جانشین و دبیران کمیته تحقیق تفحص مشخص شدند که قبلا اسامی آن‌ها اطلاع رسانی شده است.

بابایی کارنامی با اشاره به اینکه تحقیق و تفحص ابتدا از خود سازمان تامین اجتماعی شروع می‌شود، توضیح داد: مردم اطمینان داشته باشند این تحقیقات دقیق و بدون اغماض شروع می‌شود و خود صندوق تامین اجتماعی و مصارف آن نیز در مجموعه کمیته تفحص بررسی خواهد شد. سپس به سراغ خود مدیریت مجموعه شستا و حتی شرکت‌های زیرمجموعه آن خواهیم رفت و حسابرسی در مورد آنها نیز انجام و هر تخلفی نیز در صورت وجود اعلام خواهد شد.

وی در پایان افزود: ما در زمینه تاخیر در پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان و همچنین بحث افزایش مطابق مصوبه شورای عالی کار حق مسکن کارگران نیز پیگیری لازم را از دولت انجام خواهیم داد و در این زمینه مردم اطمینان خاطر را داشته باشند./ منبع: ایلنا

جدیدترین خبر درباره افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده

نشست اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری صبح دیروز، سه‌شنبه ۲۹ شهریور، در خانه کارگر برگزار شد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بیمه آتیه‌ساز حافظ به تعهدات خود عمل نمی‌کند و این موضوع سبب شده بیمه شدگان با مشکلات بسیاری مواجه شوند. بیمه شده برای گرفتن خدمات به بیمارستان طرف قرارداد می‌رود اما از آنجا که آتیه ساز به تعهدات خود عمل نکرده با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود و هزینه‌ی سنگین درمان را خود می‌دهد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این نشست به اصل ۲۹ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: طبق این اصل دولت موظف است بیمه، درمان و آموزش رایگان برای همه فراهم کند. فراهم کردن بیمه پایه برای همه از وظایف حاکمیتی است اما دولت از همان ابتدا به دنبال این بود که این وظیفه‌ی حاکمیتی را به سازمان تأمین اجتماعی محول کند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۳ قانون نظام جامع تأمین اجتماعی موضوعیت پیدا کرد. در این قانون همه‌ی سازمان‌های بیمه در قالب وزارت رفاه و تأمین اجتماعی سازماندهی شد. ما در آن زمان عکس‌العمل نشان دادیم. چراکه تجربه‌ی تغییر قانون تأمین اجتماعی را در سال ۱۳۵۴ داشتیم. در آن مقطع نیز موضوع شکل گیری وزارت رفاه مطرح شد و همان زمان هم کارگران به رهبری مرحوم فیضی اعتراض کردند چراکه احساس می‌کردند دارایی آن‌ها از دست خواهد رفت و شاه دستور توقف این تصمیم را داد.

صادقی ادامه داد: عکس‌العمل ما منتج شد که دولت وقت متوجه شود که وزارت رفاه پاسخگوی نیاز ما نیست. بنابراین اساسنامه را اصلاح کرد و بر اساس آن مجموعه سازمان تامین اجتماعی را منفک کرد و زیر نظر شخص رییس جمهور آورد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اگر دولت به استناد اصل ۲۹ قانون اساسی یک سازمان تأمین اجتماعی فراگیر تأسیس می‌کرد و روی سازمان ما انگشت نمی‌گذاشت شاید امروز همه‌ی مردم از بیمه پایه برخوردار بودند.

صادقی بیان کرد: تأمین اجتماعی یک سازمان مستقل و عام‌المنفعه و متعلق به کارگران است و نیمی از جمعیت کشور را خدمات چند وجهی می‌دهد. این سازمان نباید وظیفه‌ی حاکمیتی انجام دهد.

وی به حفظ اموال و دارایی‌های سازمان اشاره کرد و گفت: شستا، بانک رفاه و سایر دارایی‌ها را نباید از این سازمان منفک کرد که در صورت این کار سازمان تامین اجتماعی دچار مشکل می‌شود. با این اوصاف ما با جدا شدنِ بانک رفاه مخالفیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: مدیران سازمان باید از این مجموعه دفاع کنند اما مدیرانی که وارد سازمان می‌شوند دنباله‌روی دولت هستند و سیاسی فکر می‌کنند. چون دولت این افراد را انتخاب کرده و آن‌ها فکر می‌کنند باید تابع دولت باشند.

وی گفت: وقتی مدیران اینگونه هستند بازنشستگان خود باید از مجموعه‌ی متعلق به خود دفاع کنند. حرکت بازنشستگان نیازمند پیشرو است. کسی که بتواند مجموعه را در زمانی که باید هدایت کند. چشم تیزبین باید همواره مسائل مربوط به سازمان را رصد کند و در صورت نیاز اقدامی موثر انجام دهد.

صادقی به مشکلات بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: ما از همان ابتدا با بیمه تکمیلی مخالف بودیم و می‌دانستیم در صورت اجرایی شدن آن، تامین اجتماعی قانون الزام و بیمه رایگان را نادیده می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیمه شده با وجود پولی که برای بیمه تکمیلی می‌پردازد نمی‌تواند از خدمات مناسبی برخوردار شود. بیمه آتیه‌ساز حافظ به تعهدات خود عمل نمی‌کند و این موضوع سبب شده بیمه شدگان با مشکلات بسیاری مواجه شوند. بیمه شده برای گرفتن خدمات به بیمارستان طرف قرارداد می‌رود اما از آنجا که آتیه ساز به تعهدات خود عمل نکرده با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود و هزینه‌ی سنگین درمان را خود می‌دهد.

صادقی تاکید کرد: این بیمه تکمیلی باید پوست‌اندازی کند. به ما بیمه تکمیلی بدهید، نه بیمه‌ی مکمل مضمحل. این بیمه درواقع جیب مردم را خالی کردن است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: ما با مطالبه‌گری می‌توانیم به خواسته‌ی خود برسیم. و با همین مطالبه‌گری بازنشستگان توانستیم به افزایش ۳۸درصدی حقوق برسیم. اگر آن‌ها مطالبه‌گری نمی‌کردند این حقوق محقق نمی‌شد در حالیکه آن‌ها نباید به تنهایی اعتراض می‌کردند. ما ۳۳۷ کانون داریم اینها باید برای مطالبه‌گری به خیابان می‌آمدند. کسی که نماینده کارگر می‌شود باید خط مقدم باشد.

صادقی به واگذاری بانک رفاه اشاره کرد و گفت: این موضوع را نیز باید به همت بازنشستگان پیگیری کنیم و اجازه ندهیم آن دارایی را واگذار کنند.

۲۵درصد باقیمانده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

وی گفت: برنامه من پیگیریِ صفر تا صد مطالبات بازنشستگان است. ضمن اینکه اگر برای سازمان ردیف بودجه‌ی جداگانه‌ای در نظر نگیرند مثل پارسال اعتراض خواهیم کرد.

صادقی به محقق کردن ۲۵درصد باقیمانده همسان‌سازی اشاره کرد و گفت: اگر متناسب‌سازی و استمرار آن مشخص شود دیگر نباید سال بعد شاهد عقب ماندن حقوق بازنشستگان باشیم. متناسب‌سازی یعنی تناسب بین درآمد و تورم. الان این تناسب وجود ندارد. حقوق اسفند ماه الان کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد. اگر در افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ این تورم را دیدند ما مشکلی نداریم در غیر اینصورت باید متناسب‌سازی را اجرایی کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ساماندهی بیمه تکمیلی خواسته‌ی دیگر ماست. یا سازمان آتیه‌ساز باید به تعهدات خود عمل کند یا آن را کنار بگذارند. اگر هیچ کدام از این کارها را انجام نمی‌دهند قانون الزام را رعایت کنند و صفر تا صد هزینه درمان را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: درخواست دیگر ما، متمرکز شدن روی ایجاد سیستمی است که بتواند به بازنشستگان خدمات بدهد. چرا سازمان تامین اجتماعی برای ایجاد فروشگاها منفعل عمل می‌کند؟ چرا با بن سفره‌ی بازنشستگان را رنگین نمی‌کند؟

۲۵درصد باقیمانده همسان‌سازی را همه نمی گیرند

صادقی به ۲۵درصد باقیمانده همسان‌سازی اشاره کرد و گفت: البته این ۲۵درصد را همه نمی‌گیرند؛ کسانی که در ابتدای سال ۱۴۰۰ احکامشان مورد تجدید نظر واقع شد ۲۵ درصد پایه حداقل حقوق ۱۴۰۰ را دریافت خواهند کرد. پس متناسب‌سازی قرار نیست برای همه برقرار شود بلکه برای حدود ۹۰۰هزار نفر برقرار خواهد شد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در نهایت از بازنشستگان خواست تا در انتخابات کانون روز پنجشنبه شرکت کنند.

وی در پایان در خصوص لزوم تغییر اساسنامه انتخابات اشاره کرد و گفت: ۶۵۰هزار نفر بازنشسته نباید برای رای‌گیری تنها به یک نقطه مراجعه کنند. حتی اگر یک درصد این مجموعه هم برای انتخابات مراجعه کند باز هم جایی که برای انتخابات در نظرگرفته شده جواب نمی‌دهد. با اصلاح اساسنامه باید در کلانشهرها هر شعبه یک هیئت مدیره ۵ نفر داشته باشند. این هیئت مدیره‌ها، مجمع هیئت مدیره کلان شهر تهران را و آن ۱۱ نفر را انتخاب کنند و آن ۱۱ نفر به نمایندگی به مجمع کانون استان برود. ما باید این اساسنامه را اصلاح کنم و یکی از برنامه‌های من اصلاح این اساسنامه است./دنیای معدن

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها