مبلغ یارانه نقدی افزایش یافت | پرداخت یارانه نقدی جدید برای این خانوارها

کد خبر: 1184275

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال آینده یارانه ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شوند.

مبلغ یارانه نقدی افزایش یافت | پرداخت یارانه نقدی جدید برای این خانوارها

جزئیات یارانه نقدی اعلام خواهد شد. یارانه معیشتی به همه ایرانی ها برای تامین کالاهای اساسی خود تعلق می گیرید. یارانه نقدی در سال جدید افزایش می یابد. یارانه نقدی بیش از بیست میلیون نفر فروردین ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. کالابرگ جایگزین یارانه نقدی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال آینده یارانه ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: میزان یارانه ۴۰۰ هزار تومانی سال آینده نیز پرداخت می‌شود.

به نقل از خبرآنلاین، مسعود میرکاظمی درباره وضعیت پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی در لایحه بودجه سال آینده گفت: هنوز بررسی لایحه به این قسمت نرسیده است و فعلا روی منابع و مصارف کار می کنیم تا منابع و مصارف، درآمدها، حقوق و غیره مشخص شود؛ بحث یارانه مربوط به تبصره ۱۴ بودجه و در حوزه سازمان هدفمندسازی یارانه ها است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: همین میزان یارانه، سال آینده نیز پرداخت می‌شود.

میرکاظمی درباره اینکه احتمال ایجاد سامانه برای پرداخت یارانه غیرنقدی در سال ۱۴۰۲ وجود دارد یا نه، تصریح کرد: اگر روی سامانه کار شود و این سامانه آمادگی پیدا کند و به عنوان نمونه در شهر یا استانی اجرا شود و اجرای آن موفقیت‌آمیز باشد، احتمال استفاده از پرداخت یارانه غیرنقدی در سال ۱۴۰۲ وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه وبودجه در پاسخ به اینکه آیا کار قابل‌توجهی در دولت سیزدهم انجام شده است، گفت: کارهای خوب فراوان انجام شده و همین که دولت را با آن وضعیت تحویل گرفت و متوقف نشد و کار را ادامه داد کار بزرگی است.

افزایش سه برابری قیمت مرغ در امسال منجر به کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی مصرف شد هرچند که کارشناسان عرضه کارت پروتئین را راه‌حل می‌دانند اما دولت هنوز تصمیمی در این راستا نگرفته است.

پس از حذف ارز دولتی از نهاده‌های دام و طیور در اردیبهشت‌ماه امسال، قیمت بسیاری از اقلام خوراکی از جمله مرغ و تخم و مرغ افزایش چشمگیری داشت به‌گونه‌ای این دو کالا افزایش چند برابری یافت و توان خرید مردم را از آنچه که بود هم کمتر کرد.

وعده دولت محقق نشد

هرچند که دولت برای جبران هزینه‌ها وعده تخصیص یارانه را داد؛ اما آن‌گونه که از آمارها برمی‌آید به‌رغم تزریق یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ تومانی به‌ازای هر نفر، با کاهش مصرف ۳۰ تا ۵۰ درصدی گوشت پروتئین مواجه هستیم که این روند به چرخه اقتصاد و تولید آسیب جدی وارد کرد.

پس از آزادسازی تعرفه نهاده‌های دامی قیمت گوشت مرغ به ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که باز هم از نظر تولیدکنندگان توجیه اقتصادی نداشت بااین‌حال دولت با درپیش‌گرفتن سیاست قیمت‌گذاری دستوری، مدت پنج ماه اوضاع را به همین روال مدیریت کرد. فشار بر تولید و ایستادگی در مقابل افزایش قیمت دوباره گوشت مرغ ممکن ادامه داشت تا جایی که در ۳۰ مهرماه معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در رسانه‌ها اعلام کرد: «قیمت مرغ کماکان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و افزایشی در قیمت مرغ و تخم‌مرغ نداریم».

اصرار بی‌فایده برای قیمت دستوری

درست در روزهایی که دولت میلی به افزایش قیمت مرغ نداشت در فروشگاه‌های پروتئینی گلستان مرغ کیلویی ۶۳ تا ۶۷ هزار تومان به فروش می‌رسید که این یعنی اصرار دولت به ثبات قیمت بی‌فایده بوده است. شاید به همین خاطر بود که در روزهای نخست آبان‌ماه معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش قیمت مرغ خبر داد و دلیل این تصمیم را افزایش هزینه‌های تولید و استمرار فعالیت مرغداری‌ها اعلام کرد.

به اعتقاد برخی فعالان اقتصادی، در امسال صنعت مرغداری با تورم ۴۰ درصدی روبه‌رو شد؛ چراکه ارزش خوراک طیور در امسال حدود پنج الی شش برابر افزایش یافت و ازآنجایی‌که حدود ۷۰ درصد هزینه تولید در این بخش خوراک است، این افزایش قیمت تأثیر مستقیم بر نرخ تمام شده کالا گذاشت. مطابق رقم‌های اعلامی، برای هزینه تولید و قیمت مرغ در کشتارگاه‌ها نرخ مصوب جدید هم برای تولیدکنندگان به‌صرفه نیست و مصرف‌کنندگان ناچارند قیمت بالای ۷۰ هزار تومان را برای مرغ بپذیرند.

اما باتوجه‌به اینکه مصرف‌کنندگان برای تهیه گوشت مرغ با رقم کیلویی ۷۰ هزار تومان با مشکل مواجه خواهند شد به باور کارشناسان تنها راه جایگزینی این بخش عرضه کارت پروتئین است. این موضوعی است که چندی پیش امیر میران عضو اتاق بازرگانی ایران هم درباره آن تأکید کرده بود. به اعتقاد این فعال اقتصادی، به‌جای شارژ حساب بانکی افراد کم‌درآمد بهتر است کارت پروتئین در اختیار آنها قرار گیرد تا درایو صورت تولیدکننده و مصرف‌کننده با هم نفع ببرند.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها