سورپرایز دولت برای جاماندگان سهام عدالت | نحوه واگذاری سهام عدالت به هر جامانده

کد خبر: 1190267

مصوبه دولت درخصوص واگذاری سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران ابلاغ شد.

سورپرایز دولت برای جاماندگان سهام عدالت | نحوه واگذاری سهام عدالت به هر جامانده

 هیئت وزیران  به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بخش پایانی بند (الف) تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور واگذاری سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران را تصویب کرد:

۱- وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف است در مرحله اول از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در بنگاه های قابل واگذاری به شرح جدول زیر نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران اقدام کند:

خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت ؛ جزئیات مصوبه واگذاری سهامِ ۵ شرکت به افراد فاقد سهام عدالت اعلام شد | چه کسانی مشمول این مصوبه می شوند؟

- افراد مشمول موضوع بند (۱) این تصویب نامه توسط نهادهای ذیربط شناسایی و معرفی خواهند شد. احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان (در مقطع واگذاری سال ۱۳۸۵) بر عهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

۳- مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولین معادل حداکثر یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با اعمال پنجاه درصد (۵۰%) تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت (۱۰) سال است.

۴- سازمان خصوصی سازی مکلف است از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به انتقال سهام به کد سهامداران هر یک از مشمولین موضوع بند (۲) این تصویب نامه اقدام کند.

۵- شرکت های موضوع بند (۱) این تصویب نامه موظفند در طول مدت قرارداد و به منظور تأدیه اقساط، سود سهام واگذارشده را به حساب سازمان خصوصی سازی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند. همچنین اعمال سایر حقوق مالانه توسط سهامداران بر اساس اطلاعات ارسالی آنان از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به شرکت های سرمایه پذیر صورت خواهد گرفت.

۶- سهام واگذار شده تا پایان مدت اقساط در وثیقه سازمان خصوصی سازی قرار خواهد گرفت و آزادسازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و به صورت مرحله ای (طی سه سال به نسبت مساوی) انجام خواهد شد. همچنین سهامداران می توانند پس از پایان سال پنجم نسبت به تسویه پیش از موعد  و آزادسازی سهام خود اقدام کنند.

۷- در صورت عدم تسویه بهای سهام واگذار شده در پایان مدت اقساط، هر یک از سهامداران موظفند باقیمانده بهای سهام را ظرف شش ماه پس از پایان مهلت مقرر، نقداً به حساب دولت واریز کنند. در غیر این صورت سازمان خصوصی سازی مجاز است پس از پایان مهلت فوق به میزان سهام تسویه شده، سهام در وثیقه را به ترتیب مقرر در بند (۶) این تصویب نامه آزاد و مابقی را به مالکیت دولت برگرداند.

۸- شورای عالی بورس و اوراق بهادار مکلف است در اجرای این تصویب نامه نسبت به تدوین و اصلاح مقررات مورد نیاز در ارکان بازار سرمایه از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام کند.

۹- قیمت سهام موضوع بند (۱) این تصویب نامه توسط هیئت واگذاری و بر مبنای میانگین قیمت پایانی سهام هر شرکت از اولین روز کاری سال جاری منتهی به تاریخ ابلاغ این تصویب نامه/ منتهی به تاریخ جلسه هیئت واگذاری تعیین خواهد شد. در صورت عدم کفاف سهام برای واگذاری تا سقف ریالی تعیین شده برای هر فرد، سازمان خصوصی سازی مکلف است نسبت به تأمین کسری سهام از محل باقیمانده سهام دولت در شرکت های موضوع بند (۱) این تصویب نامه اقدام کند.

تبصره- در صورت تصویب افزایش سرمایه، در فاصله زمانی تاریخ این جلسه تا زمان انتقال سهام، متناسب با آن قیمت و تعداد سهام مبنای تخصیص به مشمولین، تعدیل خواهد شد.

۱۰- واگذاری سهام موضوع این تصویبنامه به موجب قرارداد الکترونیکی منعقده فیمابین سازمان خصوصی سازی و فرد مشمول خواهد بود.

۱۱- نقل و انتقال سهام موضوع این تصویبنامه خارج از ساعت معاملات و خارج از اتاق پایاپای، انجام خواهد گرفت. همه کارمزد هزینه های نقل و انتقال و توثیق سهام موضوع این تصویب نامه بر عهده انتقال دهند بوده و نقل و انتقال این سهام از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

۱۲- سایر ضوابط اجرایی این واگذاری توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و در چارچوب این تصویب نامه تهیه و ابلاغ خواهد شد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها