مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید منتظری اصفهان

کد خبر: 1193010

در شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان درباره لزوم برخورد با مازوت‌سوزی در نیروگاه شهیدمنتظری و برخورد با صنایع آلاینده، اهمیت پیگیری حل بحران آب استان و تصویب لایحه خرید اتوبوس برای شهرداری اصفهان بحث‌ و گفت‌وگو شد.

مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید منتظری اصفهان

در شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان درباره لزوم برخورد با مازوت‌سوزی در نیروگاه شهیدمنتظری و برخورد با صنایع آلاینده، اهمیت پیگیری حل بحران آب استان و تصویب لایحه خرید اتوبوس برای شهرداری اصفهان بحث‌ و گفت‌وگو شد.

محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مفتح و هفته حمل و نقل و رانندگان اظهار داشت: حمل و نقل یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اقتصاد است و جمعیت بزرگی در بخش‌های مختلف این حوزه از جمله حمل و نقل عمومی، بار، مسافر، درون و برون شهری، هوایی، زمینی و هوایی فعالیت می‌کنند و امیدواریم که این صنعت مهم کشور روز به روز روان‌تر و پررونق‌تر از قبل شود.

وی با بیان اینکه حدود 2 هزار نفر در ناوگان اتوبوسرانی اصفهان فعال هستند، افزود: در قشر رانندگان علاقه به خدمت‌رسانی و نشاط و شادابی موج می‌زند و خوشبختانه تعامل خوب میان راهبران و مدیران آ‌نها سبب ارائه خدمات خوب به این قشر شده است.

رئیس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه نقش بخش خصوصی در پایانه‌ها بسیار پررنگ است، گفت: نوسانات اقتصادی دوران کرونا سبب ضرر به این بخش شده و به حمایت نیاز دارند.باید برای حمل و نقل درون شهری از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد و در این راستا صحبت‌های مقدماتی انجام شده و باید پیگیری‌های لازم انجام شود تا این امر محقق گردد.

وی در ادامه از بازدید از متروی اصفهان خبر داده و از نحوه خدمت‌رسانی در مترو ابراز رضایت کرده و متذکر شد: براساس جمع‌بندی در کمیسیون حمل و نقل، راه‌اندازی خط 2 مترو اصفهان از نظر عملیاتی و پیش‌بینی ناوگان، برق و تاسیسات، از سمت دارک به میدان قدس در زمانی زودتر از سایر بخش‌های این خط، امکان‌پذیر است.

نورصالحی با بیان اینکه در نامه‌ای به شهرداری اصفهان خواسته‌ایم که راه‌اندازی خط 2 مترو از سمت دارک و زینبیه در دستور کار قرار بگیرد، افزود: خط 2 مترو از سمت دارک به میدان قدس پیش‌روی بیشتری داشته و کار در آن بخش آماده‌تر است، از طرف دیگر در آن منطقه جمعیت بییشتری ساکن هستند. همچنین پیش بینی می‌شود خط دو، تا پیش از پایان 1402 به ایستگاه ابن سینا برسد.

وی با اشاره به شایعاتی درخصوص ساماندهی نیروی انسانی در شرکت مترو بیان کرد: شرکت مترو تحت قانون تجارت است اما بخش عمده سهام آن به شهرداری اصفهان تعلق دارد و عملا شرکت مترو، وابسته و زیرمجموعه شهرداری محسوب می‌شود. در این شرکت نیروهای خوبی تربیت شده و آموزش دیده‌اند و جزو سرمایه‌های نیروی انسانی محسوب می‌شوند و در همین راستا مدیریت شهری باید توجه بیشتری به خرج دهد تا بر خلاف سیاست‌های شهرداری اتفاقی رخ ندهد.

رئیس شورای اسلامی اصفهان با اشاره به پدیده آلودگی هوا اظهار کرد: متاسفانه صنایع آلاینده هوا در شعاعی کمتر از 50 کیلومتری در اطراف اصفهان استقرار پیدا کرده‌اند و به همین علت میزان آلودگی هوا بسیار بالا است و توجهی در این زمینه وجود ندارد. نمی‌دانیم چه کسی باید مسائل قانونی این حوزه را پیگیری کند؟ نیروگاه با چه اجازه‌ای از مازوت به عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کند؟ سوزاندن مازوت آلودگی را تشدید کرده و هزینه آن را مردم اصفهان پرداخت می‌کنند.

وی تاکید کرد: از کمیسیون سلامت و خدمات شهری درخواست می‌کنم که موضوع را بررسی کرده و هرگونه مکاتبه‌ای با دستگاه‌های ملی لازم است انجام شود.

نورصالحی با اشاره به موضوع بحران آب گفت: در بحران آب عدم هماهنگی، همفکری و وحدت در گفته،عمل و اقدام باعث به وجود آمدن آسیب‌های زیادی شده و هرکس به نوعی، راهی که فکر می‌کند صحیح است را پیگیری می‌کند. برای حل این مشکل باید همه بزرگان، مسئولان و کسانی که در مدیریت عالی کشور حضور دارند و صحبت آن‌ها شنیده می‌شود نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: به ما ثابت شده که برای برگشت جریان پایدار آب به زاینده‌رود هیچ برنامه مدون و زمان‌بندی شده‌ای وجود ندارد. ما اعتقاد داریم که در حوزه آب شرب باید صرفه‌جویی و فرهنگ مصرف را مورد توجه قرار دهیم. با این حال باید مصوبات 20 سال پیش سفر رهبر معظم انقلاب به اصفهان پیگیری اجرا شود و این حق مردم و استان است. ما شاهد هستیم پروژه‌هایی که هیچ مصوبه‌ای ندارند پیگیری شده و بودجه ملی کسب می‌کند اما مصوبه‌های پیرامون آب اصفهان که بودجه ملی دارد به عقب برمی‌گردد و اجرا نمی‌شود.

وزارت نیرو هیچ اراده‌ای برای حل مشکل آب اصفهان ندارد

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان، پس از گرامیداشت یاد شهدا، با بیان اینکه شهید مفتح در دو عرصه حوزه و دانشگاه فعالیت داشت و امام خمینی(ره) روز شهادت این شهید بزرگوار را به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری کرد، گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه و هجمه دشمن باید نسبت به رسالت و تاثیرگذاری حوزه و دانشگاه‌ها واقف باشیم چون دشمن تخدیر افکار جوانان به عنوان خط مقدم در نظر گرفته است.

وی با اشاره به موضوع آب و حقوق اصفهان متذکر شد: متاسفانه وزارت نیرو هیچ اراده‌ای برای حل مشکل آب اصفهان ندارد و قرار نیست که زاینده‌رود، زنده‌رود باقی بماند. مشکلات حوزه محیط زیست، بهداشت و روان و اشتغال مردم اصفهان ناشی از بحران آب است اما اتفاقی برای حل آن نیفتاده است.

نادرالاصلی در ادامه استاندار اصفهان را خطاب قرار داده و گفت: شما اعتقاد دارید رئیس جمهور نسبت به مشکل آب اصفهان حساس است، این نکته را هم یادآوری کنید که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر درباره آب اصفهان فرمودند که «...مسئله مهمی است و بنده هم دنبال این قضیه بودم، دوستانی نامه نوشتند و به مسئولان دولتی سفارش می‌کنم در این زمینه هرچه می‌توانند تلاش کنند. مردم اصفهان شایسته این هستند که ما شب و روز برای استیفای حقوق آن‌ها اقدام کنیم.»

وی افزود: با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب برای حل بحران آب اصفهان،هیئت دولت برای حل این مشکل هیچ راه‌حلی روی میزش ندارد.البته از طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان تقدیر می‌کنیم اما این طرح، مشکل آب اصفهان را حل نمی‌کند. برای رفع مشکل اشتغال مردم به ویژه کشاورزان باید به دنبال جاری شدن زاینده‌رود باشیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان، با بیان چند تذکر یادآور شد: هفته گذشته به معاون مالی اداری شهرداری چند نکته را تذکر دادیم که متاسفانه نتیجه‌ای دربر نداشت. یکی از این تذکرها نسبت به اقدامات انجام شده در حوزه نهضت خانه‌سازی برای عموم مردم است و این موضوع در شعار بیان می‌شود اما برای کارکنان شهرداری در این خصوص باید اقدام جدی صورت گیرد.

حل مشکلات طرح شهرسازی الکترونیک نیازمند برنامه‌ای زمان‌بندی شده است

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع پیرایش شهری گفت: پیرایش شهری یکی از دغدغه‌های کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی است و در دستورات دینی نیز صدها نکته پیرامون نظم و پاکیزگی ذکر شده است و باید گفت برخی نازیبایی‌ها زیبنده دین و فرهنگ و تاریخ ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه معماری کم نظیر اصفهان در دست ما امانت است، افزود: در پیرایش شهری اولین وظیفه رفع نازیبایی‌ها و پیوسته کردن پیرایش مناطق مورد تاکید است چون پیرایش گسسته چشمگیر نیست. علاوه بر این پیرایش محورهای اصلی اصفهان از جمله کاوه، چهارباغ پایین و بالا در دستور کار قرار گرفته و باید پیرایش مناطق تاریخی مانند میدان امام (ره)، چهارباغ در اولویت قرار گیرد.

میرباقری با تاکید بر اینکه پیرایش شهری به معنای ریخت و پاش و تجملات نیست، گفت: گاهی اوقات با هزینه‌های کم می‌شود نازیبایی‌ها را رفع کرد و بر همین اساس به معاونت شهرسازی پیشنهاد دادیم که طراحی‌ها در سه سطح باشد تا کسانی که می‌خواهند هزینه متوسط، خوب و عالی داشته باشند شرایط برای آن‌ها فراهم باشد.

وی با اشاره به جلسه با سازندگان مسکن گفت: در این جلسه شهردار و معاونان و همکاران حوزه شهرسازی حضور فعال داشتند و از نزدیک و به صورت شفاف و صریح مشکل سازندگان مسکن را شنیدیم و آسیب‌های این حوزه احصا شد و مدیران شهری باید نسبت به رفع این آسیب‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بعد از حوزه شهرسازی بیشترین مشکل به حوزه مالی و درآمد و پس از آن حوزه برنامه‌ریزی و روابط عمومی مربوط می‌شود. حل مشکلات طرح شهرسازی الکترونیک به برنامه زمان‌بندی جدی نیاز دارد و از شهردار اصفهان می‌خواهم برنامه‌ای زمان بندی لازم را از معاونت‌های مربوطه که در حوزه شهرسازی الکترونیک فعال هستند درخواست کند.

طرح شهربان، تکمیل کننده الگوی حکمرانی مشارکتی شورای ششم

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت ایجاد اعتماد عمومی گفت: متاسفانه اعتماد عمومی در سایه بی‌اعتنایی و بی‌توجهی برخی مسئولان و خباثت‌های برخی دیگر در شروع جنگ ترکیبی با ملت و نظام درحال خدشه‌دار شدن است و باید دلسوزان به این چالش اهمیت ویژه‌ای بدهند و هر شخص در هر جایگاهی که هست باید بداند که در این خصوص مسئول است و باید نسخه اعتمادساز ویژه همان نقش را بیاید و عملیاتی کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه سران سه قوا خواستار تلاش بی‌وقفه همه مسئولان و دست‌اندرکاران امور در قوای سه‌گانه برای جلب رضایت مردم و اعتمادسازی عمومی هستند اما با توجه به ساز و کارهای موجود در تحقق آن تردید دارم. آنچه که در بعد کلان و به‌عنوان شهروندی از این کشور می‌توانم انجام دهم این است که برای تشکیل قرارگاه ارتقاء امید و اعتماد به مسئولان پیشنهاداتی را ارائه دهم

نباتی‌نژاد گفت: تکمیل و پیاده سازی الگوی حکمرانی مشارکت مبنای شورای ششم که از جمله اجزای آن استقرار کامل طرح شهربان با رویدادهای مربوط به آن، باشگاه شهراندیشان با رویدادهای مربوط به آن از جمله شهرگاه، شهرجو و شهرآموز، بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت شهریاران از جمله خیرین، سمن‌ها، فعالان فرنگی و اقتصادی در دستور کار مرکز پژوهش‌های شورای ششم است. همچنین در خصوص ارتقاء بهره وری در شهرداری اجرای مصوبه شورا و نیز بهره برداری کامل از رصدخانه شهری برای تحقق  تصمیم‌گیری‌های آینده‌نگر و داده مبنا در دستور پیگیری است.

استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به راه‌اندازی مشعل‌های مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید منتظری گفت: راه‌ندازی مشعل‌های مازوت‌سوزی با دور زدن مصوبات قانونی و به نام مدیریت بحران توسط مسئولین استانی صورت گرفته است.

وی افزود: در شرایطی که آلودگی هوای شهر اصفهان به دلیل ظرفیت آلایندگی و شرایط آب و هوایی ظرف مدت کمتر از 48 ساعت از هوای سالم به مرز هوای خطرناک می‌رسد، هر اقدامی که به هر میزان بتواند این آلایندگی را کنترل کند و کاهش دهد بر همگان واجب است.

سامع با بیان اینکه کشور ظرفیت تولید بیش از 60 هزار مگاوات برق را دارد ، خاطر نشان کرد: وقتی در فصل زمستان مصرف برق به کمتر از 50 هزار مگاوات می‌رسد، باید واحدهای نیروگاهی در کشور و خطوط انتقال مدیریت کرد تا مأموریت غیر شرعی تولید برق با سوخت مازوت را از دوش اصفهان برداریم تا آلودگی گریبان شهر را رها کند.

وی ادامه داد: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه در واقع پای‌مال کردن حق بیش از 2 میلیون نفر شهروند اصفهانی است که در هر دم آلودگی تشدید شده از اینگونه سوءتدبیرها را به کام خود فرو می‌برند و عواقب خطرناک آن در جان عزیزشان رسوب می‌کند.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به استاندار اصفهان گفت: از استاندار تقاضا دارم شخصاً وارد این موضوع شود و با ایجاد یک ساز و کار مستمر و جدی برای اجرای قوانین و دستور العمل‌ها از جمله قانون هوای پاک و برای کنترل این هیولای لجام گسیخته آلودگی هوا تدبیری عاجل داشته باشد.

بررسی لایحه خرید 45 دستگاه اتوبوس در جلسه امروز شورا

به گزارش تسنیم ،علی صالحی، سخنگوی شورای سلامی شهر اصفهان در پایان شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، درخصوص مصوبات جلسه امروز گفت: امروز در صحن علنی شورا لایحه‌ای برای خرید 45 دستگاه اتوبوس بررسی شد که جمع خریدهای شهرداری اصفهان را به عدد 283 اتوبوس می‌رساند و اقدامی جدی در کنار بازسازی 250 دستگاه اتوبوس به شمار می‌رود.

وی افزود: موضوع توسعه خطوط متروی اصفهان، بهره‌برداری از نیمی از خط 2 مترو از سمت شمال در این دوره از مدیریت شهری، تاکیدات در حوزه حلقه چهارم ترافیکی که به سرعت بخش‌هایی از آن در شرق اصفهان در حال پیگیری است، سه رویکرد شورا با عنایت به حمل و نقل عمومی و شرایط آلودگی هوا بود که این روزها درگیر آن هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: علاوه بر این طرح پیشنهادی استفاده از ظرفیت شهروندان مشارکت‌جو در انعکاس چالش‌ها و مشکلات شهری امروز به بحث گذاشته شد که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق این طرح در قالب طرح شهربان به تصویب رسید.

وی با اشاره به موضوعات مهم در نطق‌های امروز گفت: در حوزه آب تذکر داده شد که به رغم تلاش‌های مدیریت استان برای رفع کوتاه و بلند مدت مشکل آب زاینده‌رود و با وجود تذکرات رهبر معظم انقلاب و تاکید رئیس جمهور در سفر به اصفهان، از جانب وزارت نیرو عزم راسخی برای حل این مشکل وجود ندارد برنامه مدون در این خصوص نمی‌بینیم.

صالحی درباره مشکل آلودگی هوای اصفهان نیز تصریح کرد: یکی از منابع اصلی آلوده کننده هوای شهر اصفهان در پاییز و زمستان مازوت‌سوزی بود و متاسفانه شاهد آن هستیم که امسال هم مثل سال گذشته برخی نیروگاه‌ها دوباره به مصرف این سوخت روی آوردند و مشخص نیست کدام مرجع و مجموعه قضایی و نظارتی اجازه داده تا با عدم توجه به رعایت سلامت شهروندان دوباره به چرخه مازوت سوزی برگردیم.

وی با اشاره به عدم برخورد با صنایع آلاینده تصریح کرد: این روزها نتیجه عدم برخورد با صنایه آلاینده را در سطح شهر می‌بینیم، امیدواریم که با کنار گذاشتن برخی از ملاحظات، موضوع قانون هوای پاک و رسیدگی به صنایع آلاینده حتی برخورد و توقف فعالیت‌های آن‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد. مدیریت شهری به وظایف خود آگاه است و با عنایت به تلاش‌ها و اعدادی که در بودجه امسال شهرداری دیده شده، اقدامات برای خرید اتوبوس، تکمیل حلقه زیرزمینی حمل و نقل شهری و تلاش برای تکمیل حلقه چهارم ترافیکی نیز در حال انجام است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها