رالی قیمت خودرو / گرانی شوکه کننده قیمت این خودرو در بازار آذر/ افزایش 40 تا 90 میلیونی خودروهای پرطرفدار

کد خبر: 1193049

افزایش تولید و توزیع خودرو و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، چاره مهار قیمت خودرو

رالی قیمت خودرو / گرانی شوکه کننده قیمت این خودرو در بازار آذر/ افزایش 40 تا 90 میلیونی خودروهای پرطرفدار

رشد افسارگسیخته قیمت خودروهای داخلی و خارجی در حالی طی یک ماه گذشته در حال رخ دادن است که مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هر روز خبر از رسیدن خودروهای وارداتی جدید می‌دهند. از سوی دیگر اینطور که پیداست عرضه خودرو در بورس کالا با وجود اینکه توانسته است رضایت دولت، شرکت‌های خودروساز و سهامداران خودرویی را در پی داشته باشد - چرا که موجب افزایش سوددهی کارخانه‌های تولید خودرو و سهامداران شده - اما در یک کلان‌تصویر به ضرر مصرف‌کنندگان نهایی و باعث افزایش قیمت خودرو شده است. با وجود اینکه بورس کالا متقاضیان خودرو را تا حدودی شفاف کرده و مانع از دلال‌بازی‌های مرسوم در عرضه به شکل قبل می‌شود اما با توجه به اینکه باز هم عرضه محدود است، نتوانسته باعث تک‌نرخی شدن قیمت خودرو شود.

به گزارش «وطن‌امروز»، این روزها مردم شاهد افزایش مداوم قیمت غیررسمی خودروهای داخلی و همین‌طور خودروهای خارجی هستند. قرار بود خودروسازان افزایش تولید دهند تا عرضه و تقاضا برابر شود اما در کنار عرضه قطره‌چکانی خودرو، عوامل متعددی موجب نوسانات اخیر بازار خودرو شده است.

با توجه به وضعیت نابسامان تولید و عرضه خودرو، رئیس‌جمهور ‌اواسط اسفند پارسال‌ دستور 8 ماده‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» ابلاغ کرد که پس از آن اقداماتی از سوی وزارت صمت برای بهبود وضعیت تولید و بازار خودرو آغاز شد.

از جمله این اقدامات می‌توان به افزایش تحویل خودرو، به صفر رساندن خودروهای انبار شده در پارکینگ خودروسازان، برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای اقتصادی، زمینه‌سازی برای خصوصی‌سازی در صنعت خودروی کشور و فراهم‌سازی شرایط واردات خودرو اشاره کرد.

پیرو این اقدامات و افزایش تحویل خودرو به میزان 30 درصد در 8 ماهه نخست امسال، بازار خودرو بالاخره یک آرامش نسبی را پس از مدت‌ها تجربه کرد به طوری که از ابتدای امسال تا حدود یک ماه پیش به غیر از مقطعی در اردیبهشت، تقریبا جهش قیمتی در این بازار اتفاق نیفتاد و روند رشد قیمت خودرو نیز آرام پیش می‌رفت.

اما از حدود یک ماه گذشته با وجود قطعی شدن فرآیند واردات خودرو و با وجود عرضه خودرو در بورس کالا (که قرار بود موجب کاهش قیمت خودرو شود)، قیمت خودرو‌ روند افزایشی به خود گرفت‌ و در هفته‌های اخیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی افزایش قیمت 10 تا 30 و در مواردی بیش از 40 درصدی داشت.

قیمت خودرو

* وزیر صمت: افزایش تولید خودروی داخلی محقق شد

با توجه به شدت گرفتن افزایش قیمت خودرو با وجود استیضاح وزیر صمت در 10 آبان‌، ‌روز دوشنبه 22 آذر‌ باز هم سیدرضا فاطمی‌امین برای پاسخگویی به نمایندگان‌ مجلس در موضوع قیمت خودرو به بهارستان رفت.

وزیر صمت در این جلسه، با برشمردن عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو، به اقدامات وزارت صمت برای تعادل‌بخشی به بازار خودرو اشاره کرد و گفت: یکی از این عوامل عدم تعادل بین عرضه و تقاضاست، بنابراین در این راستا در 8 ماهه اول سال جاری نسبت به 8 ماهه سال قبل، 32 درصد عرضه خودروی سواری افزایش یافته است.

وی همچنین به اقدامات انجام شده از ابتدای سال در راستای واردات خودرو اشاره کرد و گفت: با تحقق واردات خودرو، عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد.

عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه صنعت خودرو صنعتی پرچالش است، اظهار داشت: ما ۴ سال برای اصلاح این صنعت از نمایندگان مجلس زمان خواستیم و برنامه 3 مرحله‌ای تهیه کردیم که نخستین برنامه افزایش تولید بوده که محقق شده و باید به ما فرصت داده شود تا برنامه مذکور را به مرور اجرایی و عملیاتی کنیم.

* کنترل بازار خودرو با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه

فاطمی‌امین با تاکید بر اینکه چالش‌های سد راه صنعت خودرو برون‌زاست، گفت: «مهم‌ترین راهکار حل این مساله افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است تا سوداگری‌ها در بازار خودرو کاهش یابد». با وجود توضیحات وزیر صمت در رابطه با اقدامات انجام شده در صنعت خودرو، نمایندگان مجلس که وزیر صمت را به علت افزایش قیمت خودرو به مجلس فراخوانده بودند، قانع نشدند و در نهایت وزیر صمت از مجلس برای دومین‌بار کارت زرد گرفت. کارت زرد اول به علت ضعف عملکرد در کنترل قیمت کالاها و ناتوانی در پشتیبانی از صاحبان صنایع در 24 خرداد به وزیر صمت داده شده بود.

‌* رشد قیمت‌ خودرو در بورس کالا علامتی برای افزایش قیمت‌‌ غیررسمی بازار آزاد است‌‌

کارشناسان صنعت خودرو از مهم‌ترین عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو را «افزایش قیمت ارز»، «عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار»، «عدم موفقیت در کاهش قیمت خودرو با وجود عرضه در بورس کالا» و «وجود دلالان و واسطه‌گران»‌ عنوان می‌کنند. برخی کارشناسان معتقدند با آغاز عرضه خودرو در بورس کالا‌ و با توجه به قیمت عرضه شده خودرو در بورس‌ که معمولا قیمتی نزدیک به قیمت بازار است، مردم این قیمت را قیمت پایه یا کارخانه‌ای قلمداد می‌کنند و همین امر موجب می‌شود قیمت غیررسمی بازار آزاد باز بالاتر برود، لذا این موضوع بر افزایش قیمت خودرو در بازار اثرگذار بوده است.

* افزایش قیمت ارز همچنان فاکتور مهم افزایش قیمت خودرو

برخی کارشناسان خودرو هم معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا چندان به افزایش قیمت آن ارتباطی ندارد و عوامل دیگر در رشد قیمت خودرو مؤثر است.

‌میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو در این ‌باره به فارس می‌گوید:‌ نمی‌توان افزایش قیمت خودرو را به عرضه آن در بورس کالا نسبت داد، زیرا طی چند سال گذشته مهم‌ترین فاکتورهایی که بر قیمت خودرو اثرگذار بوده، قیمت ارز و نااطمینانی‌های موجود در بازار بوده که این مسائل نیز همچنان بسیار فعال است.

وی با تاکید بر لزوم برقراری تناسب بین عرضه و تقاضا گفت: تا زمانی که این مهم محقق نشود، نمی‌توان انتظار داشت قیمت خودرو در بازار کنترل شود. یکی از راهکارهای کاهش قیمت خودرو، افزایش عرضه آن است؛ در همین راستا در 8 ماهه اول سال جاری نسبت به 8 ماهه سال گذشته، ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرده و همچنین در آبان‌ ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان‌ سال جاری رکورد ۵ ساله را شکست اما راهکار مکمل در کاهش قیمت خودرو، تصویب مالیات بر عایدی سرمایه است. طرح مالیات بر عایدی سرمایه ۲ سالی است در مجلس معطل‌ مانده و تا زمانی که کشور از مالیات بر عایدی سرمایه محروم باشد، هر بازاری برای سوداگران و دلالان باز است. در صنعت خودرو آنچه وظیفه وزارت صمت است، بهبود تولید بوده که «افزایش ۳۲ درصدی تحویل خودرو به مشتریان نسبت به سال ۱۴۰۰»، «کاهش ۹۱ درصدی تولید خودروی ناقص در سال ۱۴۰۱» و «صفر شدن خودروهای انبارشده در پارکینگ خودروسازان» از جمله مهم‌ترین کارهای انجام‌شده در این راستا بوده است. در واقع التهاب در بازار خودرو به‌ سبب بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا، به عملکرد دولت گذشته مرتبط است که به بهانه تحریم‌ها، قدمی برای رفع مشکلات این صنعت برنداشت و منجر به سقوط شدید تولید خودرو شد. صنعت خودرو در شرایطی به دولت سیزدهم تحویل داده شد که ده‌ها هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان مانده بود، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان سر به فلک کشیده بود، زنجیره تامین قطعات خودرو از هم گسیخته بود، زیان خودروسازان رو به افزایش و صحبت از ورشکستگی در میان بود اما در یک سال عمر دولت سیزدهم شاهد افزایش چشمگیر تولید خودرو با وجود تداوم تحریم‌ها بودیم که نشان می‌دهد دولت گذشته همتی برای رفع مشکلات صنعت خودرو نداشت.

وطن امروز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها