وزیر اقتصاد: مجلس مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کند

کد خبر: 1194351

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای خطاب رییس مجلس که در شهریور ماه امسال نوشته شده بود برای مقابله با سوداگری در بازارهای طلا، ارز، خودرو و ملک خواستار تسریع مجلس در تصویب مالیات بر عایدی شده بود.

وزیر اقتصاد:  مجلس مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کند

قیمت‌ها در بازارهای ارز، طلا و سکه، خودرو و ملک در حالی در چند هفته گذشته روند صعودی گرفته است که کارشناسان بخشی عمده‌ای از آن را حاصل سوداگری عده‌ای در این بازارها و نبود ابزار کنترلی مانند مالیات بر عایدی سرمایه عنوان می‌کنند.

صاحنظران می‌گویند برخی در بازارها با قیمت سازی و ایجاد هیجان به سودهای کلانی می‌رسند بدون اینکه مالیاتی پرداخت کند. یکی از درخواست‌های دولتمردان از مجلس هم تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است.

کارشناسان می‌گویند تصویب و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر مقابله با فرار مالیات و سوداگری در بازار، از رشد بی رویه نرخ‌ها جلوگیری می‌کند.

یکی از راه‌های مقابله سوداگری‌ها اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است که کلیات طرح آن در پنجم خردادماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ اما جزئیات آن هنوز بلاتکلیف مانده است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه که اجرای آن درخواست همه است، در حدود دو سال است که در مجلس معطل مانده و قرار بود هفته گذشته به صحن علنی بهارستان برسد آما همچنان در راهروهای مجلس سرگردان است.

نمایندگان مجلس امروز (یکشنبه) وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی را برای ارائه توضیح در مورد بازار ارز و افزایش قیمت آن خواست اما کارشناسان نبود مالیات بر عایدی سرمایه را یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها می‌دانند.

بر اساس این گزارش، هم اکنون نامه سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در خصوص درخواست دولت برای تصویب مالیات بر عایدی سرمایه منتشر شده است.

این نامه در روز ۲۱ شهریور ماه امسال خطاب به محمدباقر قالیباف رییس مجلس نوشته شده و در آن وزیر اقتصادی خواستار تسریع در تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه شده است.

خاندوزی در این نامه کاهش انگیزه‌های سوداگری در بازارهای طلا و ارز، خودرو و ملک را از جمله تأثیرات اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرده است.

وزیر اقتصاد در نامه به رییس مجلس اهداف طرح مالیات بر عایدی سرمایه را محدود کردن سوداگری در بازارهای دارایی‌های اصلی یعنی ملک، خودرو، طلا و ارز، بهبود عدالت اجتماعی و افزایش کارایی اقتصادی بیان کرده و افزود: بازدهی‌ای بالای خرید و فروش در بازارهای فوق باعث کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری و کار در حوزه تولید می‌شود و یکی از موانع اصلی رونق تولید در کشور است و در نتیجه تصویب و اجرای این طرح موجبات رونق تولید را فراهم می‌کند.

وی در این نامه نوشته است: با توجه به بستر اجرایی طراحی شده برای این طرح، فعالیت‌های زیرزمینی، قاچاق و فرار مالیاتی و کاهش کسری بودجه منجر به بهبود وضعیت فعالیت تولیدی در کشور خواهد شد.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها