حذف قرعه‌ کشی ایران خودرو هم کلید خورد! / چه کسانی می‌توانند در قرعه‌ کشی شرکت کنند؟

کد خبر: 1194980

اگرچه تا پیش از این همه افراد می‌توانستند در قرعه‌ کشی خودروسازان داخلی شرکت کنند اما به نظر می‌رسد که قرعه‌کشی خودرو برای متقاضیان عادی متوقف شده و تنها دو گروه خاص می‌توانند در قرعه‌کشی‌ها شرکت کنند.

حذف قرعه‌ کشی  ایران خودرو هم کلید خورد! / چه کسانی می‌توانند در قرعه‌ کشی شرکت کنند؟

این خبری است که سخنگوی وزارت صمت عنوان کرده است. بر اساس اظهار این مقام مسئول تنها مادران دارای دو فرزند و بیشتر و دارندگان خودروهای فرسوده مجاز به شرکت در قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو و سایپا هستند. بقیه افراد عادی باید از طریق بورس کالا برای خرید خودرو اقدام کنند.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در این خصوص اعلام کرده که «اگر خودروسازی قرار است یک‌هزار دستگاه خودرو عرضه کند‌, باید ابتدا 20 درصد از آن را به دارندگان خودروی فرسوده و 50 درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص دهد؛ باقی‌مانده یک‌هزار دستگاه یعنی 30 درصد هم در بورس عرضه می‌شود.»

بر این اساس افراد عادی بعد از این تنها از طریق بورس کالا می‌توانند خودرو بخرند و در طرح‌های مختلف شرکت کنند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که سهم مادران دارای دو فرزند و بیشتر، 50 درصد است و سهم مردم عادی و خودروهای فرسوده هم 50 درصد. نکته مهم دیگر اینکه مادران در اولویت دریافت خودرو هستند و سهم آنها از کل خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان 2.5 برابر خودروهای فرسوده است.

انگیزه این تغییر مشخص نیست چیست. اما سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده که «طبق قانون بودجه 1401 خودروسازان باید 10 درصد از سهم قرعه‌ کشی خودرو را به خودروی فرسوده اختصاص می‌دادند، اما ازآن‌جایی که طی 6 ماه اول سال خودروسازان این کار را انجام ندادند تصمیم بر این شد که تا پایان سال خودروسازان به‌جای 10 درصد 20 درصد از سهم قرعه‌کشی را به خودرو‌های فرسوده اختصاص دهند و اکنون نیز موظف هستند حتی در صورت عرضه در بورس این طرح را هم اجرا کنند.»

اما مشخص نیست که چرا مادران دارای دو فرزند و بیشتر از سهمیه 50 درصدی برخوردار شده‌اند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها