خبر خوش آخرهفته درباره پرداخت عیدی ها آخر سال | مبلغ عیدی کارمندان در سال۱۴۰۲ چقدر است ؟

کد خبر: 1195288

میزان عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ هم مانند سال های گذشته با توجه به قانون «نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت» تعیین می شود.

خبر خوش آخرهفته درباره پرداخت عیدی ها آخر سال | مبلغ عیدی کارمندان در سال۱۴۰۲ چقدر است ؟

میزان عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ هم مانند سال های گذشته با توجه به قانون «نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت» تعیین می شود. بخش مهمی از جمعیت کار کشور را کارمندان دولتی تشکیل می دهند که در ادارات و ارگان های مختلف مشغول به فعالیت هستند. این افراد از حقوق و مزایای مناسبی برخوردار هستند که یکی از این مزایا همین پرداخت عیدی است. هر ساله با نزدیک شدن به انتهای سال مبلغی به عنوان عیدی به حساب این کارمندان واریز می شود تا بتوانند برخی از هزینه های ورود به سال نو را با استفاده از آن تامین نمایند. عیدی کارکنان دولت ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نسبت به سال قبل افزایش داشته است. این افزایش به دلیل وجود فاکتورهای گوناگونی هم چون افزایش میزان حقوق، تورم و موارد این چنینی دیگر است که همگی در تعیین این مبلغ تاثیرگذار هستند. البته این افزایش و به روز شدن میزان عیدی هر ساله بر اساس همین فاکتورها اتفاق می افتد.

عیدی کارمندان دولت در سال 1402 چقدر است؟

هم اکنون میزان عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ تعیین شده و این افراد می توانند به راحتی از این مبلغ آگاهی داشته باشند. اما نکته مهم در این باره که ممکن است برای شما جای سوال باشد، نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲​ است. به عبارت دیگر ممکن است بخواهید بدانید که مبلغ عیدی کارکنان به چه صورت محاسبه می شود و چه فاکتورهایی در تعیین آن نقش دارند.

عیدی کارمندان دولت در سال 1402 بر اساس قانون «نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت» تعیین شده و به آن ها پرداخت می گردد. این قانون در سال 1374 تصویب شده و ساز و کار مناسب در این زمینه ایجاد نموده است. مفاد از قانون عبارت است از : «دولت موظف است اعتباری که هر ساله برای پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص می ‌دهد، اعم از نقدی یا غیر نقدی، به طور‌ مساوی به کلیه کارکنان خود پرداخت نماید. این امر شامل کلیه وزارتخانه ‌ها، سازمان ‌ها، مؤسسات و شرکت ‌های دولتی می شود. مشمولان قانون استخدام نیرو های مسلح و غیر نظامیان ‌ارتش و نیرو های انتظامی مشمول این قانون می‌گردند». بر اساس این قانون، پاداش آخر سال کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲ هر چه قدر که باشد، چه نقدی و چه غیر نقدی باید برای همه کارکنان به صورت مساوی در نظر گرفته شده و به آن ها پرداخت شود.

هر ساله طبق قانون «نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت»، جلسه هیئت وزیران تشکیل شده و تصمیم گیری برای تعیین مبلغ عیدی انجام می شود. تصمیم گیری جهت مشخص نمودن میزان عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ هم در جلسه ای که هیئت وزیران در این مورد تشکیل داده اند، انجام گرفته و این مبلغ تعیین شده است. مشخص نمودن مبلغ عیدی این دسته از کارکنان بر اساس عوامل گوناگونی مانند میزان حقوق آن ها، نرخ تورم و فاکتورهای این چنین دیگر انجام شده است. بر اساس محاسبه عیدی سال 1402 که توسط هیئت وزیران طبق قانون انجام گرفته است، این مبلغ 1 میلیون و 500 هزار تومان برای هر کارمند برآوره شده است. به عبارت دیگر، هر کارمند دولت می تواند در پایان سال روی دریافت این مبلغ به عنوان عیدی خود حساب کند. معمولا مبلغ نهایی دریافتی عیدی کارکنان کم تر از این مقدار نخواهد بود.

البته مراحلی که تا این جا برای محاسبه پاداش آخر سال کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ بیان کردیم، مراحل اولیه و روتین این کار می باشند. در واقع با مشخص شدن این مقدار می توان بودجه لازم برای پرداخت آن را در بودجه سراسری که قرار است بسته شود، در نظر گرفت. اما در ادامه تغییراتی در این روش محاسبه شاهد خواهیم بود. این تغییرات معمولا مثبت بوده و با افزایش مبلغ نهایی عیدی همراه هستند. چرا که ضرایب دیگری هم بر روی این مبلغ تصویب شده تاثیر داده می شوند و در نهایت مبلغ نهایی به دست خواهد آمد. برای مثال، میزان عیدی کارکنان در سال قبل 1 میلیون و 200 هزار تومان تصویب شده بود که بعد از اعمال ضرایب به عدد 1 میلیون و 500 هزار تومان رسید. پس با توجه به این موضوع می توان انتظار داشت عیدی کارمندان دولت در سال 1402 هم بیش از مبلغ 1 میلیون و 500 هزار تومانی باشد که تصویب اولیه گردیده است.

علاوه بر کارکنان دولت، کارگران هم از این مزیت برخوردار بوده و عیدی دریافت می کنند. اما محاسبه میزان عیدی کارکنان و کارگران با استفاده از روش های متفاوتی انجام می گیرد.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها