محقق‌نیا:

قرض‌الحسنه می‌تواند باعث تحول اساسی اقتصاد شود

کد خبر: 1199956

عضو هیات مدیره بانک سپه گفت: اگر قرض‌الحسنه به جایگاه خودش برسد ما می‌توانیم تمام تأمین مالی مسکن را برای زوج‌های جوان از طریق قرض‌الحسنه انجام دهیم.

دکتر محمدجواد محقق نیا، عضو هیئت‌مدیره بانک سپه در گفتگو با مثلث آنلاین ضمن اشاره به اهمیت موضوع قرض‌الحسنه در منظومه اقتصادی اسلام گفت: قرض‌الحسنه یعنی انسان از پول و اموال خودش برای خدا به مدت کوتاهی بگذرد و در اختیار دیگران قرار دهد. این که در کشور خودمان قرض‌الحسنه واقعی داریم یا نه را نمی‌دانم. به‌غیراز بانک مهر ایران بعضی از بانک‌ها وام قرض‌الحسنه دارند؛ اما از پول خودتان به نفع خودتان می‌گذرید؛ یعنی پول را با نرخ صفر به بانک می‌دهید و با نرخ صفر هم از بانک دریافت می‌کنید. نرخ صفر قرض‌الحسنه نیست. قرض‌الحسنه نیتی است که به نفع دیگران از منابع مالی که داریم در مدت مشخصی بگذریم. قرض‌الحسنه به نفع دیگران برای رضای خدا است. ولی این چیزی که داریم به نام خودمان است. 

وی افزود: اگر قرض‌الحسنه جایگاه واقعی خودش را در کشور ما پیدا کند، بسیاری از مشکلاتی که داریم حل می‌شود. قرض‌الحسنه یعنی ما به اخلاق اسلامی رسیده‌ایم. ازخودگذشتگی، ایثار و اینکه بتوانیم از لاک خودمان بیرون بیاییم در قرض‌الحسنه وجود دارد. قرض‌الحسنه اگر واقعی باشد باعث شکوفایی اقتصاد می‌شود؛ زیرا باعث می‌شود افرادی که طرح و ایده و فکر دارند؛ ولی پول به‌اندازه کافی ندارند و دیگران را نیز نمی‌توانند سر سفره خودشان شریک کنند، بتوانند طرح و ایده‌هایشان را به منصه ظهور و عرصه و عرضه برسانند. این در بحث تولید است. 

محقق‌نیا به اهمیت قرض‌الحسنه در بخش مصرف هم اشاره کرد و گفت: در بخش مصرف نیز قرض‌الحسنه مشکلات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و رفع نیازهای اساسی کند. اگر قرض‌الحسنه به جایگاه خودش برسد ما می‌توانیم تمام تأمین مالی مسکن را برای زوج‌های جوان از طریق قرض‌الحسنه انجام دهیم. الان به هر زوج ۱۵۰ میلیون تومان می‌دهیم، اگر قرض‌الحسنه واقعی و آن سیستمی که مدنظر ما هست انجام شود، می‌توانیم به هر زوج ۲۵۰ یا ۳۰۰ و حتی ۶۰۰ میلیون تومان بدهیم. یعنی تأمین مالی مسکن برای زوج‌های جوان را از طریق قرض‌الحسنه، انجام دهیم. حتی می‌توانیم پول را به‌جای اینکه به خودشان بدهیم به پیمانکارها و شرکت‌های ساختمانی بدهیم و آنها قسط را به‌صورت قرض‌الحسنه و بدون سود به بانک پرداخت کنند. این صورت زوج جوان در ابتدای زندگی صاحب مسکن می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث رونق اشتغال و ساخت‌وساز در کشور شود. ولی باید دندان طمع عده‌ای را از منابع حساب‌های جاری کنده شود تا این اتفاق بیفتد. 

این استاد اقتصاد تاکید کرد: مانده‌حساب‌های جاری کشور که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است و امروز حداقل نزدیک به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ همت در منابع حساب‌های جاری می‌شود، به سمت قرض‌الحسنه می‌رود که اگر این اتفاق بیفتد تحول اساسی در اقتصاد کشور رخ می‌دهد. رضایت مردم جلب می‌شود، ساخت‌وساز راه می‌افتد، امید در کشور ایجاد می‌شود؛ ولی منافع یک عده محدودی از سرمایه‌داران این اجازه را نمی‌دهد که این اتفاق بیفتد. ۱۲ بانک خصوصی که در بورس هستند، حدود ۳۰۰۰ همت پول دارند. نقدینگی در اینجا وجود دارد. این بانک‌ها عملاً خصوصی شدند و از حیطه مدیریت دولت خارج شدند و با این روند موافقت نمی‌کنند. اما اگر این اتفاق بیفتد بسیار خوب است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها