عیدی دولت به دریافت کنندگان کالابرگ | واریز اضافه به حساب کالابرگی ها

کد خبر: 1202020

مسؤول اجرای طرح کالابرگ الکترونیک گفت: از امروز ثبت‌نام فروشگاه‌ها برای پیوستن به طرح کالابرگ الکترونیک در 3 استان گیلان، قزوین و مرکزی آغاز می‌شود.

عیدی دولت به دریافت کنندگان کالابرگ | واریز اضافه به حساب  کالابرگی ها

 بعد از اینکه طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان به صورت داوطلبانه از 27 دیماه امسال آغاز شد، حمید فرداد امروز در میز اقتصاد صداوسیما اظهار داشت: از امروز طرح کالابرگ الکترونیک در سه استان قزوین، گیلان و مرکزی از مرحله ثبت‌نام فروشگاه‌ها آغاز می‌شود و طی 2-3 روز آینده اعتبار خرید برای یارانه‌بگیران این سه استان در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود که مردم می‌توانند از فروشگاه‌های مدنظر 10 قلم کالای اساسی را خریداری کنند.

وی افزود:‌ برای بررسی موفقیت طرح کالا برگ سه شاخص در نظر گرفتیم یکی اطمینان از سامانه‌ها است که طی 12 روز اجرایی‌تر خطای سامانه نزدیک به صفر بوده، دوم ضریب نفوذ فروشگاه‌ها و درگاه‌های پرداخت است که تاکنون در استان هرمزگان 1322 فروشگاه متصل شده و حدود 900 فروشگاه در این زمینه تراکنش داشته‌اند و 350 فروشگاه جدید نیز در صف اتصال به طرح قرار دارند و شاخص سوم رضایت مردم در خریدها است که 90 درصد افراد از خرید خود رضایت داشته و تمایل داشتند مجدداً وارد این سامانه شوند.

مسئول اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: تاکنون چهار هزار خرید در استان هرمزگان با کالابرگ الکتروینی با ارزش بیش از یک میلیارد تومان آغاز شد که نقطه طرح به شمار می‌رود و 350 فروشگاه نیز در صف اضافه شدن به طرح قرار دارند و هر فروشگاه طی 4 تا 10 روز به سامانه متصل می‌شود.

فرداد گفت: فروشگاه‌ها باید متقاضی شوند و لازم نیست صددرصد فروشگاه‌های یک استان به سامانه وصل شوند بلکه مهم فراگیری و در دسترس بودن فروشگاه‌ها برای مردم است. بنابراین اگر 2200 فروشگاه در استان هرمزگان متصل شوند بیش از 50 درصد فروشگاه‌ها با پراکندگی لازم متصل خواهند شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود طی 10 تا 15 روز آینده کل طرح در استان هرمزگان تکمیل شود و پرداخت سهم فروشگاه‌ها حداکثر ظرف 48 ساعت انجام می‌شود.

مسئول اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در مورد سه استان جدید نیز یادآور شد: سه استان گیلان، قزوین و مرکزی از امروز فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این استان‌ها می‌توانند با ورود به سامانه https://shoma.sfara.ir ثبت‌نام کنند و طی 2-3 روز آینده اعتبار یارانه‌ای افراد سرپرست خانوار به حساب‌شان واریز می‌شود و مردم می‌توانند 10 قلم کالای یارانه‌ای شامل شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع،‌ ماکارانی، قند، شکر و برنج 10 قلم کالای اساسی را از این فروشگاه‌ها خریداری کنند.

فرداد همچنین گفت: به عنوان مثال اگر هزینه 10 قلم کالای اساسی در مجموع 530 هزار تومان بوده و سپس افزایش قیمت به 550 هزار تومان پیدا کند برای دولت ملاک قیمت شهریور 1400 است و مابه‌التفاوت قیمت از طریق اعتبار یارانه‌ای به افراد پرداخت می‌شود.

وی افزود:‌ دولت تعهد دارد قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار را رعایت کند و اگر قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها 63 هزار توماغن مابه‌التفاوت این قیمت با شهریور سال گذشته با اعتبار یارانه پرداخت می‌کند.

مسئول اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: طرح کالابرگ دو مزیت برای مردم دارد اول اینکه یک ماه زودتر مردم می‌توانند کالاهای اساسی را خرید کنند که یک نوع حمایت از سبد غذایی خانوار به شمار می‌رود و اعتبار یارانه‌ای اعضای خانوار به کدملی سرپرست خانوار اختصاص می‌یابد و با هر کارت بانکی می‌تواند از این کالاهای خریداری کند.

فرداد ادامه داد: این طرح به صورت اختیاری بوده و هیچ اجباری در کار نیست و مردم هرچه از اعتبار یارانه خود از کالاهای یاد شده خریداری کرده باشند بقیه اعتبار آنها در قالب یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

وی افزود: در سه استان جدید قزوین، گیلان و مرکزی قرار است اعتبار یارانه‌ای از 2-3 روز آینده در حساب سرپرستان خانوار واریز شود و اجرای این طرح در این استان‌ها عملاً آغاز می‌شود. بنابراین برفرض از 12 بهمن این طرح آغاز شود مردم می‌توانند چند روز قبل از زمان یارانه نقدی از کالاهای مورد نظر خریداری کنند و بعد از یارانه نقدی اعتبار ماه آینده آنها واریز می‌شود.

مسئول اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا گوشت قرمز در سبد کالابرگ وجود ندارد، عنوان کرد: مراد دولت تأمین کالای پروتئینی است و چون گوشت قرمز در ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب ندارد ما نمی‌توانیم مابه‌التفاوت آن را بپردازیم اما گوشت قرمز قیمت مصوب دارد و به راحتی قابل پرداخت است.

فرداد این نکته را تأکید کرد: طرح کالابرگ ویژه مشمولان یارانه است و اگر کسی یارانه نمی‌گیرد باید ابتدا در سامانه وزارت تعاون ثبت‌نام و تقاضای یارانه کند و اگر مشمول یارانه شد می‌تواند از کالابرگ الکترونیکی هم استفاده کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها