خبر مهم شب عید رئیسی برای مستاجران / با ۱۲۰ میلیون تومان صاحب خانه شوید در تهران + شرایط

کد خبر: 1203088

متاهل ها در پایتخت برای دریافت وام مسکن باید بیش از ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

خبر مهم شب عید رئیسی برای مستاجران / با ۱۲۰ میلیون تومان صاحب خانه شوید در تهران + شرایط

در آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن حاکی از این است که هر برگ اوراق تسهیلات بانک مسکن (تسه) در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲۶ هزار تومان و در خرداد ماه امسال نیز ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

هربرگ اوراق تسهیلات بانک مسکن در تیر سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان و در مرداد سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان و در شهریور سال گذشته نیز ۱۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است و این اوراق در مهر سال گذشته ۱۲۵ هزار تومان و در آذرماه سال گذشته نیز ۱۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان بوده و این اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۲۵ هزار و ۵۰۰ و ۱۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال جاری ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد.

اوراق تسه برای مجردها و متأهل های پایتخت نشین

مجردهای پایتخت نشین می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۵۰ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۲۰ میلیون و ۱۱۲ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۰ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان می‌رسد.

متأهل های پایتخت نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۰۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۰ میلیون و ۱۱۲ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۲۰ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان پرداخت کنند.

وضعیت اوراق تسه در دیگر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۴۰ میلیون و ۲۲۴ و متاهل‌ها نیز باید ۸۰ میلیون و۴۴۸ هزار تومان پرداخت کنند.

شرایط پرداخت وام مسکن بدون ضامن 300 میلیونی

مشتریان بانک کشاورزی که مایل به دریافت وام 300 میلیون تومانی طرح «مهر ماندگار» هستند، باید با پرداخت مبلغ حداقل 100 هزار تومان در یکی از شعب این مجموعه حساب قرض الحسنه افتتاح کنند.

به گزارش کاماپرس، به نقل از رده، آن دسته از مشتریان بانک کشاورزی که متقاضی وام 300 میلیونی این مجموعه هستند، باید حداقل سه ماه از مدت زمان سپرده گذاری ایشان در بانک گذشته باشد. سود این تسهیلات 10 یا 12 یا 14 درصد اعلام شده است و میزان آن به ضریب برابری تسهیلات بستگی دارد. حداکثر مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات 12 ماه اعلام شده است. افرادی که مایل به دریافت این وام هستند باید ضامن رسمی و معتبر به بانک معرفی کنند.

با توجه به مبلغ وام، حداکثر نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت آن، میزان هر قسط 26 میلیون و 936 هزار و 135 تومان است. کل سود تسهیلات 23 میلیون و 233 هزار و 623 تومان و مجموع رقم وام و سود آن 323 میلیون و 308 هزار و 624 تومان خواهد بود.

رشد وام ‌مسکن بانک کشاورزی تا دی ماه سال جاری چقدر بود؟

بانک کشاورزی همواره در قالب انواع طرح‌ها و عقود بانکی به مشتریان خود تسهیلات می‌پردازد. براساس آخرین گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، این مجموعه تا ابتدای هفته اول دی ماه، برنامه پرداخت تسهیلات تا پایان سال 1401 را محقق کرده است.

این مجموعه همواره به پرداخت تسهیلات برای بخش کشاورزی توجه ویژه دارد. طبق گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، این مجموعه تا نیمه دی ماه سال جاری مقادیر وام‌های زیادی را به کشت گلخانه‌‍‌ای اختصاص داد. طبق همین گزارش، میزان پرداخت تسهیلات به این نوع کشت نیمه دی ماه، نسبت به همین مقطع در سال گذشته، بالغ بر 132 درصد رشد داشت.

متاهل‌ها برای وام مسکن ۴۸۰ میلیونی چقدر باید هزینه کنند؟

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن حاکی از این است که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین سال گذشته  ۱۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان، در اردیبهشت ماه ۱۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان و در خرداد ماه نیز ۱۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد.

هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان،  در مرداد سال گذشته ۱۲۵ هزار تومان و در شهریور سال گذشته نیز۱۲۵ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان،  در آبان‌ ماه ۱۲۶  هزار و ۴۰۰ تومان و آذر ماه ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های  ۱۲۵ هزار و ۳۰۰ و ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال جاری ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

 قیمت اوراق وام مسکن برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۵۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۲۰ میلیون و ۲۷۲هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۰ میلیون و ۹۵۲هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۰۱ میلیون و ۳۶۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۰ میلیون و ۲۷۲  هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۲۱ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق وام مسکن در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است.

با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۴۰ میلیون و ۵۴۴ و متاهل‌ها نیز باید ۸۱ میلیون و ۸۸ هزار تومان پرداخت کنند./ایسنا

وام مسکن افزایشی شد

در نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و در ارائه گزارشی از نحوه اجرای قانون جهش تولید مسکن اظهار داشت: روش‌های تامین مالی در حوزه مسکن نیازمند بازنگری است. بانک‌ها به جز بانک مسکن در تامین مالی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن غایب بوده اند.

وی افزود: با بانک‌های ملی، سپه و ملت، تفاهمنامه امضا کرده ایم و تفاهمنامه با بانک پارسیان و دیگر بانک‌های خصوصی نیز امضا خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با حضور رییس کل جدید بانک مرکزی امیدواریم همراهی بانک‌ها برای ارایه تسهیلات، بیشتر از قبل صورت بپذیرد. همچنین لازم است از تجربه‌های گذشته در اجرای طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن بهره ببریم و تلاش کنیم مدل‌های آتی ما خطا‌های گذشته را نداشته باشد.

دریافت وام مسکن با خرید اوراق

برای دریافت این وام باید مدتی پول را سپرده‌گذاری و در ازای آن اوراق دریافت کرد. زوجین تهرانی تا ۴۰۰ میلیون تومان وام خرید و ۸۰ میلیون تومان جعاله که در مجموع می‌شود ۴۸۰ میلیون تومان می‌توانند دریافت کنند. این عدد برای مجردهای پایتخت به ۲۸۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد. سود این وام 17/5 درصد برآورد شده و با توجه به مبلغی که باید برای خرید اوراق کنار گذاشت نرخ سود واقعی آن بیشتر است.

بر این اساس زوجین تهرانی می‌توانند با وام 480 میلیون تومانی اندکی بیشتر از 10 متر خانه خریداری کنند. این قدرت خرید در مجردهای تهرانی بسیار کمتر است؛ به نحوی که قدرت خرید وام مجردها تنها به 6 متر خانه می‌رسد!

وام مسکن یکم زوجین

مبلغ این وام 160 میلیون تومان و بازپرداختی 12 ساله دارد؛ سود آن نیز هشت درصد تعیین شده است. با این میزان وام نیز می‌توان سه متر و نیم خانه در تهران با توجه به متوسط قیمت 46 میلیون و 500 هزار تومانی (شهر تهران) خرید.

وام مسکن جوانان

این وام نیز دو میلیارد تومان تعیین شده اما شرایط سپرده‌گذاری آن چند سال طول می‌کشد و برای متقاضی به صرفه نیست. نرخ بهره این وام نیز 9 درصد و بازپرداختی 15 ساله دارد. با این وام نیز همانند وام خرید ملک سامان می‌توان 46 متر خانه در تهران خرید اما این قدرت خرید ممکن است تا زمان دریافت وام کاهش زیادی داشته باشد. چرا که در ابتدا اقساط در قالب سپرده‌گذاری پرداخت می‌شوند و سپس این وام پرداخت خواهد شد که با توجه به تورم ملک در ایران دریافت این وام چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

وام‌ مسکن می‌توانند وضعیت بازار مسکن را بهبود دهند؟

وام‌های مسکن یا با مبلغ کمی ارائه می‌شوند که با آنها حتی یک خانه نقلی هم در شهر تهران نمی‌توان خرید و یا اگر مبلغ بالایی داشته باشند اقساط آن به شدت بالا می‌رود که بازپرداخت آن برای همه اقشار میسر نیست.

از طرفی دیگر وام‌هایی با مبلغ بالا گاهی اوقات آن‌قدر مراحل دریافت دشواری دارند که متقاضیان از دریافت آن پشیمان می‌شوند. بنابراین این وام‌ها نیز نمی‌توانند محرکی باشند تا وضعیت نابسامان بازار مسکن وضعیتی بهتر پیدا کند./تجارت‌نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها