حراج خودروهای لاکچری پرطرفدار از 25 بهمن /سود 570 میلیونی این خودروی جدید بدون قرعه کشی

کد خبر: 1204461

بر اساس اعلام بورس کالا قرار است خودروی ریسپکت این هفته روی تابلوی معاملات برود و روی قیمت آن رقابت شود؛ این خودرو را با چه قیمتی از بورس بخریم که به صرفه باشد؟

حراج خودروهای لاکچری پرطرفدار از 25 بهمن /سود 570 میلیونی این خودروی جدید بدون قرعه کشی

بالاخره شورای رقابت پس از کش و قوس‌های بسیار زیاد موافقت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد اما این عرضه قرار است مشروط باشد و دولت نیز سهمی در عرضه خودرو داشته باشد.

شورای رقابت در دو هفته اخیر رسما با عرضه خودرو دربورس کالا مخالفت کرد و به دنبال سود خود از این عرضه بود.

این شورا در دستورالعملی عرضه خودرو در بورس کالا را لغو کرد اما پس از آن با برگزاری جلسات متعدد توسط شورای رقابت و شورای عالی بورس عرضه خودرو در بورس کالا مشروط شد.

در حال حاضر قرار است عرضه خودرو در بورس کالا انجام شود اما 85 درصد از مابه‌التفاوت این عرضه به جیب دولت می‌رود.

برخی عقیده دارند که این عرضه تفاوت چندانی با قیمت‌گذاری دستوری ندارد و تنها مزیت آن شفافیت است که دولت دست در شفافیت برده است.

ریسپکت را با چه قیمتی از بورس بخریم؟

بر اساس اعلام بورس کالا روز سه‌شنبه 25 بهمن ماه 300 دستگاه ریسپکت سفید و 200 دستگاه ریسپکت مشکی روی تابلوی معاملات خواهد رفت.

قیمت پایه این خودرو در بورس کالا 643 میلیون تومان است و فرد متقاضی باید تمام این مبلغ را به عنوان پیش‌پرداخت در حساب وکالتی خود داشته باشد.

بر اساس محاسبات انجام شده اگر متفاضی ریسپکت را با قیمت پایه بخرد با هزینه‌های جانبی و مالیات باید 738 میلیون و 724 هزار تومان پرداخت کند. البته با توجه به زمان تحویل باید زمان خواب را نیز محاسبه کرد و هزینه خواب این محصول بیش از 38 میلیون تومان است؛ اما با وجود این هزینه‌ها این خودرو حدود 570 میلیون تومان از بازار آزاد ارزان‌تر است.

با توجه به هزینه‌ها و اختلاف قیمت بازار، بالاترین قیمت برای خرید ریسپکت از بازار یک میلیارد و 28 میلیون تومان است و اگر خریدار قیمتی بیش از این عدد تعیین کند ممکن است با زیان مواجه شود. هزینه خواب این خودرو با قیمت یک میلیارد و 28 میلیون حدود 60 میلیون تومان است و با بازار آزاد نیز اختلاف 128 میلیون تومانی دارد.

یعنی متقاضیان خرید ریسپکت از بورس کالا باید میانگین قیمت 643 میلیون تا یک میلیارد و 28 میلیون تومان را ثبت کنند تا از خرید خود نسبت به بازار آزاد سود ببرند.

به این ترتیب می‌توان گفت خرید ریسپکت از بورس کالا برای متقاضی سود 570 میلیونی تا 128 میلیون تومانی خواهد داشت./ تجارت نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها