روایت رئیس بانک مرکزی از قیمت‌سازی دلار در روزهای تعطیل

کد خبر: 1204655

فرزین رئیس بانک مرکزی گفت: در ۳ روز تعطیل اخیر ایران یا امروز که دبی تعطیل بود نرخ درهم را با نرخ سازی بالا می‌بردند!

روایت رئیس بانک مرکزی از قیمت‌سازی دلار در روزهای تعطیل

 رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه صرافی‌ها و شعب بانک‌های ارزی منتخب در هفت روز هفته برای ارائه ارز به مردم فعال هستند، افزود: از هیچ تلاشی برای کاهش نرخ ارز چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

 محمدرضا فرزین یکشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی تصریح کرد: اکنون در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانکی بانک‌هایی مانند ملی، ملت، صادرات، سپه و تجارت در حال عرضه ارز در بازار هستیم و مردم می‌توانند مراجعه و ارز موردنیاز خودشان را تأمین کنند.

وی ادامه داد: صرافی‌ها و شعب بانک‌های ارزی منتخب در هفت روز هفته فعال هستند. همچنین، مردم می‌توانند در سامانه ice.ir نرخ ارز را مشاهده بکنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: یک جریانی تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را ایجاد کند که از مردم تقاضا می‌کنیم به آنها توجه نکنند. ما از هیچ تلاش و کنشگری برای کاهش نرخ ارز چشم‌پوشی نخواهیم کرد و این جریان موفق نخواهد شد که علائم غیرواقعی به کشور بدهد.

پیش بینی کاهش نرخ ارز

فرزین به نرخ دلار در آینده پرداخت و گفت: با اقداماتی که نجام می‌دهیم پیش‌بینی ما این است که نرخ ارز رو به کاهش خواهد بود. نرخ کنونی مناسب و مورد نظر ما نیست.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شد توضیح داد:به دلیل مشکلات فنی به موقع آماده نشد اما تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود.

فرزین با بیان اینکه این مرکز برای ساماندهی و توسعه معاملات ارز و طلا است، اظهار داشت:هفته آینده در بازار ارز ربع سکه عرضه خواهد شد تا حباب آن کاهش یابد.

 عرضه ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در نیما/ برنامه بانک مرکزی برای سکه چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه طی ۴۰ روز گذشته ۶.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی عرضه کردیم، گفت: با راه اندازی مرکز مبادله طلا و ارز، ربع سکه را نیز در این بازار عرضه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در شبکه یک سیما گفت: ما در تلاش هستیم تا نیاز‌های مردم را در بازار آزاد تامین کنیم به همین جهت 600 صرافی و 150 شعبه بانک‌های سپه، صادرات، ملی، ملت و تجارت در حال عرضه ارز هستند و مردم می‌توانند با مراجعه به آن‌ها ارز خود را دریافت کنند. همچنین مردم می‌توانند با مراجعه به سایت ice.ir سامانه بر خط ارز قیمت‌های ارز را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: با اقدامات ما در بانک مرکزی نرخ ارز رو به کاهش است، اما متاسفانه جریان‌های قیمت ساز تلاش می‌کنند که قیمت‌ها را بالا ببرند و ما خواهشمند هستیم که مردم به این جریان‌ها توجه نکند. 150 شعبه بانکی و صرافی‌ها در هفت روز هفته از ساعت 9 تا 7 بعد از ظهر کار می‌کند، پس نگرانی برای مردم وجود ندارد. امروز بازار دبی تعطیل بود، اما با جریان‌سازی‌ها قیمت درهم را افزایش کاذب داده بودند.

 فرزین در پاسخ به این پرسش که چه زمانی مرکز مبادله ارز و طلا شروع به فعالیت می‌کند؟ گفت: مرکز مبادله ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شد که موضوع این مرکز ساماندهی و توسعه بازار ارز و طلا است قرار بود در نیمه اول بهمن ماه این مرکز افتتاح شود که به علت مشکلات زیرساختی افتتاح آن عقب افتاد، اما تا هفته آینده این مرکز افتتاح خواهد شد. در گام اول افتتاح این مرکز، تمامی نیاز‌های ارزی مانند ارز مسافرتی، دانشجویی پاسخ داده می‌شود، البته با راه اندازی مرکز ربع سکه را نیز عرضه می‌کنیم. همانطور که میدانید ربع سکه را در بورس کالا نیز عرضه کردیم و تلاش ما بر این است که تمامی نیاز‌های ارزی را در این مرکز پاسخ بدهیم در گام‌های بعدی ابزار مشتقه ارزی و سواپ ارزی را نیز راه‌اندازی می‌کنیم.

 رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با آخرین وضعیت سامانه نیما بیان کرد: طی 40 روز گذشته که بنده رئیس بانک مرکزی شدم طبق وعده 6.5 میلیارد دلار ارز 28 هزار و 500 تومانی عرضه کردیم و همان طور که میدانید امروز در سامانه نیما 187 میلیون دلار معامله شد و 300 میلیون درهم نیز در نیما عرضه کردیم. فردا هم در عراق و ترکیه ارز‌های جدیدتری عرضه خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به این امر که گزارشاتی مبنی بر تخلف افراد به دست ما رسیده است، گفت: برخی از افراد از بازار آزاد ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند، اما بعدا در سامانه نیما درخواست ارز می‌کنند که این کار امر پولشویی است که ما با آن برخورد می‌کنیم و کالای خریداری شده را قاچاق محسوب می‌کنیم.

حجم ویدیو: 15.04M | مدت زمان ویدیو: 00:02:41 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها