یادداشت وزیر اقتصاد درباره تعامل با چین/ تحقق گشایشهای اقتصادی به زودی

کد خبر: 1204929

وزیر امور اقتصادی و دارایی نوشت: رابطه ایران و چین طی چند هزاره گذشته هیچ نقطه تاریک و پر تلاطمی را شاهد نبوده و دو ملت متمدن و کهن، همواره در دورههای مختلف تاریخی مسیرها و راهبردهایی برد -برد را برای بهره مندی مضاعف از ظرفیت های توسعه ای هر یک از دو کشور یافته و طراحی کرده‌اند.

یادداشت وزیر اقتصاد درباره تعامل با چین/ تحقق گشایشهای اقتصادی به زودی

سیداحسان خاندوزی به مناسبت سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به چین در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شد، در این ارتباط نوشت: رابطه ایران و چین طی چند هزاره گذشته هیچ نقطه

تاریک و پرتلاطمی را شاهد نبوده و دو ملت متمدن و کهن، همواره در دوره های مختلف تاریخی مسیرها و راهبردهایی برد - برد را برای بهره‌مندی مضاعف از ظرفیتهای توسعه‌ای هر یک از دو کشور یافته و طراحی کرده اند. این رابطه متمدنانه یک روز در مسیری تجاری همانند جاده ابریشم شکل گرفته و روزی دیگر از طریق پوشش نیازهای مکمل اقتصادی و راهبردی هر یک از طرفین توسط طـرف دیگر.

رابطه‌ای که نه تنها منافع دو کشور را تأمین کرده بلکه با ایجاد ظرفیتها و بسترهای جدید، خدمتی قابل تحسین به رشد و توسعه جامعه بین‌المللی کرده است. چین در سالهای اخیر بتدریج با کمک رشد و توسعه اقتصادی سریع خود، به یک قدرت در تراز جهانی تبدیل می شود و ایـران در جایگاه یک قدرت ثبات ساز و مسالمت جو، متکی بر موقعیت جغرافیایی و مزیتهای اقتصادی بالفعل و بالقوه خود بتدریج به پنجره ای بین چین و آسیای جنوب غربی و حتی اروپا تبدیل شده است.

دو کشور حتی با اوج گیری عملیات تخریبی رقبا و دشمنان خود، طبیعی به متحدینی بالقوه تبدیل به صورتی اکمال شده اند که می توانند با به کارگیری ابزارهای متعدد در اختیار خـود در حـوزه های مختلف به صورت بالفعل نه فقط هزینه های توسعه یکدیگر را کاهش دهند بلکه با ایجاد الگوی موفقی از همکاری، هسته اولیه همکاری گسترده تر در حوزه اوراسیا و ایجاد زنجیره های پرسود ارزش بین شرق و غرب این پهنه جغرافیایی را ایجاد کنند.

ابتکار کمربند- راه چین با راهبرد توسعه روابط همه جانبه با کشورهای همسایه و همسوی دولـت سیزدهم نقاط تلاقی متعددی داشته و دارد که می تواند با اتکا به ظرفیت های موجود به ایجاد گشایشهای جدی در حوزه های مختلف اقتصادی دو کشور بیانجامد. رئیس جمهور محترم کشورمان در سفر بـه چین درصددند با به کارگیری تمام توان دولت و ملتهای دو کشور، این ظرفیت عظیم بالقوه را به صورت عملی و اجرایی در خدمت رشد و بالندگی دو ملت درآورند. حوزه هایی همچون به کارگیری ابتکارات نوین در توسعه روابط پولی و مالی دو کشور؛ تولید و تأمین و انتقال امن انرژی مـورد نیاز بـرای ایجاد زنجیره های ارزش در سطح منطقه؛ استفاده از ظرفیت بنادر و اتصالات ریلی و زمینی راهبردی دو کشور؛ تأمین حداکثری نیازهای اساسی دو کشور بدون اتکا به طرفهای رقیب ثالث؛ افزایش سطح صلح و ثبات منطقه ای با تعریف جدی همکاری های تجاری و سرمایه گذاری مورد علاقه طرفین در سطح دو و چند جانبه؛ مقابله مشترک با زیاده خواهیها و اقدامات قهرآمیز یکجانبه و...؛ مهمترین عرصه های همکاری طرفین محسوب می شـود.

سال گذشته سند همکاری بیست و پنج ساله دو کشور رسما وارد مرحله اجرایی شد و با اقداماتی که دو طرف در برنامه های مشترک همکاری اقتصادی خود در دستور کار قرار داده‌اند، به زودی ثمرات اقتصادی این همکاریها در عرصه دوجانبه و منطقه ای خود را نشان خواهد داد. وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان مسئول ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هماهنگی عالی روابط اقتصادی بین نهادهای اقتصادی دو کشور را بر عهده دارد و به زودی با رفع موانع ناشی از اپیدمی کووید 19؛ نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسالمی ایران و جمهوری خلق چین برگزار خواهد شد.

امیدواریم کمیسیون مذکور با ایفای نقشی سـازنـده موجبات سرعت گرفتن اجرای برنامه های مشترک همکاری دو کشور در زمینه های مختلف را فراهم آورد.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها