آغاز سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب به ریاست‌ ایران

کد خبر: 1206745

سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب به ریاست جمهوری اسلامی ایران و متشکل از وزرای مرتبط با حوزه آب 18 کشور در کنار نماینده دبیرکل یونسکو و نمایندگان سایر سازمان‌های بین‎ الملی، صبح امروز در تهران آغاز شد.

 آغاز سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب به ریاست‌ ایران

صبح امروز، سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب به ریاست جمهوری اسلامی ایران در تهران شروع به کار کرد.

در ابتدای این نشست، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو ضمن خیر مقدم به مهمانان 18 کشور که به صورت حضوری و ویدیو کنفرانس در جلسه حاضر بودند، اظهار داشت: به عنوان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، مایلم به همه حضار‌ برای شرکت در سیزدهمین اجلاس شورای حکام این مرکز، ‌‌خوش‌آمدگویی عرض کنم.

وی افزود: ‌تمایل دارم به نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی همچون نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، یونسکو، برنامه توسعه سازمان ملل متحد، بانک توسعه اسلامی، سازمان همکاری های اقتصادی، انجمن آب عمان و سازمان هواشناسی ایران خیر مقدم بگویم.

محرابیان گفت: قبل از هر چیز از طرف خودم، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و اعضای شورای حکام آب به مسئولان و مردم ترکیه و سوریه بابت فوت عدۀ کثیری از مردم این کشورها در زلزله اخیر تسلیت می‌گویم.

وزیر نیرو تاکید کرد: فعالیت‌های مرکز، توسط شورای حکام آب به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری، راهبری و نظارت می‌شود. تاکنون دوازده اجلاس شورای حکام آب برگزار شده که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کل جهان در طی دو دوره پیشین موفق به برگزاری اجلاس شورای حکام به‌صورت مجازی شدیم، اما با بهبود شرایط و با توجه به تاکید دولت ایران بر گسترش تعاملات منطقه‌ای از فرصت استفاده کرده و این رویداد را به‌صورت حضوری برگزار می‌کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: سیزدهمین اجلاس شورای حکام آب با هدف تبدیل این مایع حیات به یک عنصر وحدت بخش میان کشورهای منطقه و عامل ایجاد توسعه به منظور افزایش رفاه زندگی تک تک مردم انجام می‌شود.

محرابیان بیان کرد: بدون تردید همکاری بین جمهوری اسلامی ایران، کشورها و سازمان های عضو این شورا در چارچوب ماموریت‌ها و اهداف مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، می‌تواند یک الگوی موفق در توسعه و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای مدیریت منابع آب و مولفه‌های وابسته به آن در سطح بین المللی و منطقه‌ای محسوب شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای عضو شورای حکام با توجه نوع اقلیم تجارب بسیار ارزنده‌ای در مدیریت منابع آب دارند، گفت: هم‌افزایی این تجارب می‌تواند زمینه استفاده بهینه از مسئله آب، افزایش سطح رفاه زندگی مردم و حفظ محیط زیست را به ارمغان بیاورد.  

وزیر نیرو ادامه داد: آب در منطقه ما همواره تمدن‌ساز بوده و ردپای آن در تاریخ کشورها به وضوح دیده می‌شود، با تکیه بر این تاریخ درخشان می‌توان زمینه توسعه در ابعاد گوناگون از جمله توسعه اقتصادی، اجتماعی را بار دیگر با محور آب در دستور کار قرار داد.

محرابیان در تشریح این مسئله که با تداوم همکاری‌ها بستر مناسبی جهت تبادل تجربیات کشورهای منطقه با یکدیگر به وجود می‌آید، گفت:  تداوم همکاری‌ها زمینه مدیریت مسائل و چالش‌های آبی نظیر سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی‌های بلندمدت و استفاده از آب های غیرمتعارف فراهم خواهد کرد.  

وی افزود: این موفقیت بزرگ مدیون عزم سیاسی مسئولان کشورهای عضو شورای حکام آب است که با آگاهی کامل از نقش حیاتی و مهم آب در منطقه و ضرورت ارتقای فعالیت‌های مربوط به مدیریت آب به ‌طور اعم و مدیریت آب شهری به‌طور اخص در اینجا گردآمده‌اند تا با اتخاذ تصمیمات معقول و مناسب، فرایند ارائه خدمات به کشورهای منطقه را تسهیل و پشتیبانی کنند.   

وزیر نیرو با بیان اینکه ما اکنون در زمانی زندگی می‌کنیم که جهان تحت فشار تغییر اقلیم و تبعات آن شامل بلایای آبی قرار دارد، گفت: منابع آب جهان تحت تاثیرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، در حال تغییر کمی و کیفی هستند، منطقه ما نیز یک منطقه خشک و نیمه خشک است و تقریبا همه کشورهای عضو شورای حکام به نوعی دارای چنین اقلیمی بوده و اغلب تحت تاثیر تبعات تغییر اقلیم قرار گرفته‌اند.

وی افزود: کاهش بارندگی و برف، افزایش تبخیر به دلیل افزایش گرمایش جهانی، کاهش حجم رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، خشک شدن دریاچه‌های بزرگ، افزایش مصرف آب شهری و دیگر آثار منفی محیط زیستی نشان دهنده وضعیت وخیمی است که جهان و منطقه ما با آن روبرو است.

محرابیان ضمن تاکید بر اینکه مدیریت چالش‌های مذکور، ارتقاء سطح همکاری‌های منطقه‌ای یک ضرورت است، گفت: اندیشه تاسیس یک نهاد منطقه‌ای که بتواند بر مبنای ظرفیت‌های گسترده و جلب همکاری‌های بین‌المللی، مسیر حل و فصل مسائل و مشکلات مدیریت آب را فراهم کند، برای اولین بار از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح و در سال 2002 مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) در تهران شکل گرفت.  

وزیر نیرو گفت: 16 فوریه، بیست و یکمین سالگرد تاسیس مرکز بود که مایلم به همه اعضای شورای حکام مرکز نیز بابت همراهی و مشارکت‌شان تبریک عرض کنم.  

عضو کابینه دولت مردمی گفت: عمیقا اعتقاد دارم مدیریت منابع آب با محوریت تعادل و توازن پایدار بین عرضه و تقاضای آب در ابعاد مختلف، با در نظر گرفتن مسائل ‌محیط زیستی و در عین حال نیل به عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های مدیریت جهانی آب به ویژه در مناطق درحال توسعه است.  

وی تاکید کرد: در دوره جدید، به مدیر مرکز (حاج رسولی‌ها) که دارای تجربه چندین دهه در مدیریت آب هستند، توصیه کردم که ایجاد و توسعه ظرفیت‌های مناسب، بر اساس نیازهای ملی و منطقه‌ای در برنامه کاری خود قرار دهند.  

محرابیان افزود: این مهم، از طریق بومی‌سازی دستاوردها و تجربیات موفق و در انطباق با شرایط دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورها به منظور اتخاذ رویکردهای مناسب، دست یافتنی است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اطمینان دارم نتیجه این اجلاس، تصمیمات تاثیرگذاری خواهد داشت، گفت: آب به عنوان محور اتحاد کشورها بار دیگر زمینه توسعه و افزایش رفاه در زندگی مردم را فراهم می‌کند.  

وی ادامه داد: توصیه می‌کنم به منظور پیگیری جدی و مستمر مصوبات این اجلاس، هر کشور یک نماینده را به طور رسمی به عنوان مسئول اجرای مصوبات اجلاس شورای حکام و ارائه گزارش در اجلاس چهاردهم در سال 2024 معرفی کند.

* جزئیات اعضای شرکت کننده در سیزدهمین اجلاس شورای حکام

به گزارش فارس، نشست شورای حکام آب به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری راهبری مرکز منطقه‌ای آب شهری متشکل از وزرای مرتبط با حوزه آب 18 کشور در کنار نماینده دبیرکل یونسکو و نمایندگان سایر سازمان‌های بین‎ الملی، امروز چهارم اسفند سال جاری در تهران در حال برگزاری است.

‌این مرکز تنها نهاد بین‌المللی متولی مسائل آبی در منطقه و بین کشورهای ایران، عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، مصر، عمان، قطر، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، هند، سریلانکا، بنگلادش و آلمان است که جلسات آن در سطح وزرای مرتبط با حوزه آب کشورهای یاد شده تشکیل می‌شود.

علاوه بر 18 کشور یادشده، سازمان همکاری اقتصادی، سازمان مشارکت جهانی آب، بانک توسعه اسلامی، انجمن بین‌الملی آب، انجمن آب عمان، یونسکو، یونیتار، سازمان بهداشت جهانی، سازمان هواشناسی جهانی و سازمان ملل متحد در ایران نیز در این اجلاس شرکت می‌کنند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها