خبر خوش برای متقاضیان مسکن ارزان دولتی / کاهش سود وام مسکن نهضت ملی

کد خبر: 1207021

با موافقت رئیس جمهور، شورای پول و اعتبار در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن، تصمیم‌گیری می‌کند

خبر خوش برای متقاضیان مسکن ارزان دولتی / کاهش سود وام مسکن نهضت ملی

واگذاری واحدهای نهضت ملی مسکن با قیمت متعارف، هدف دولت در خانه‌دار شدن متقاضیان این طرح است. برای این هدف، دولت دو سیاست را در پیش گرفته است، دولت در نظر دارد هزینه ساخت مسکن را با تأمین منابع از طرق مختلف مانند تهاتر نفت و استفاده از منابع ارزی کاهش دهد و از طرف دیگر قصد دارد سود تسهیلات این طرح را متناسب با توان مالی متقاضیان تغییر دهد. با این دو برنامه، هم ساخت و ساز سرعت می‌گیرد و هم متقاضیان برای پرداخت آورده خود ترغیب می‌شوند. نهضت ملی مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و منابع صندوق ملی مسکن که برای این طرح در نظر گرفته شده، تأمین منابع می‌شود. با تأمین بموقع منابع، سرعت ساخت بالا می‌رود و هرچه سرعت ساخت بیشتر باشد، هزینه‌های ساخت نیز مشمول زمان و تورم کمتری خواهد بود. از طرفی با توجه به اینکه متقاضیان نهضت ملی از اقشار ضعیف و متوسط هستند کاهش سود تسهیلات فشار مالی خرید مسکن را برای آنان کاهش می‌دهد.

افزایش سود بانکی از 18 به 23 درصد این نگرانی را در بین متقاضیان نهضت ملی مسکن ایجاد کرده است که باید سود بیشتری برای تسهیلات این طرح بپردازند. اما مهرداد بذرپاش، وزیر راه از موافقت رئیس‌جمهور با کاهش سود تسهیلات نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت:‌ متقاضیان را با حداقل قیمت خانه‌دار می‌کنیم.

تسهیلات نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و شهرهای کوچک و روستاها 250 میلیون تومان است.

یکی از مشکلات موجود برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن پرداخت اقساط تسهیلات است. در این خصوص وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: رئیس جمهور موافقت کرده تا در اولین جلسه شورای پول و اعتبار از روش‌های متفاوتی که نظام بانکی به ما اجازه بدهد نرخ سود تسهیلات نهضت ملی کاهش یابد.

بر اساس قانون جهش تولید مسکن، نرخ سود وام نهضت ملی مسکن، متناسب با پیشنهاد نرخ سود شورای پول و اعتبار بانک مرکزی تعیین خواهد شد که در حال حاضر 23 درصد است. از سوی دیگر به منظور افزایش رفاه متقاضیان، این تسهیلات در مدت زمان 20 ساله تقسیط می‌شود که با توجه به بازه زمانی 3 ساله مشارکت، این عدد به 17 سال دوره بازپرداخت کاهش پیدا می‌کند. اما از همان ابتدای اجرای نهضت ملی مسکن، دولت اعلام کرده بود که نرخ سود تسهیلات و زمان بازپرداخت برای تمام متقاضیان یکسان نیست و دهک‌های پایین تسهیلات ویژه‌تری دریافت می‌کنند. راهکاری که برای کاهش سود تسهیلات نهضت ملی مسکن در خصوص آن در دولت صحبت شده، استفاده از یارانه دولتی برای کاهش نرخ سود است البته این تصمیم نهایی نشده و باید دید شورای پول و اعتبار در جلسه آتی خود، چه تصمیمی برای پیشنهاد دولت اتخاذ می‌کند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها