خریداران خودروهای وارداتی بخوانند / با مبلغ 500 هزار تومان در قرعه کشی، صاحب خودرو شوید

کد خبر: 1207119

با توجه به اینکه اولین مرحله از ثبت‌نام خودروهای خارجی وارده شده از امروز آغاز می‌شود؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط عرضه و نحوه ثبت‌نام این خودروها را در اطلاعیه‌ای اعلام کرد.

خریداران خودروهای وارداتی بخوانند / با مبلغ 500 هزار تومان در قرعه کشی، صاحب خودرو شوید

این روزها در حالی برخی رسانه‌ها به تحقق واردات خودرو پس از سال‌ها در کشور با عناوینی همچون «خالی فروشی» حمله می‌کنند، که بعضی از آنها در دولت قبل خود محل تبلیغ «خالی‌فروشان» بودند.

در دولت قبل شاهد بودیم برخی شرکت‌های به اصطلاح خودروساز یا واردکننده، پس از اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت به پیش فروش خودروهای خارجی اقدام کردند. در حالی که بخشی از پول همین خودروها از مردم اخذ شده بود، اما در نهایت هیچ خودرویی به مردم تحویل نشد و شاهد تجمعات پیاپی اعتراضی در مقابل وزارت صمت و یا در  مقابل محل این شرکت‌ها بودیم.

فراموش نمی‌کنیم که برخی روزنامه‌ها و مطبوعات که امروز داعیه «خالی فروشی» از سوی دولت دارند، در همان زمان به انتشار تبلیغات گسترده برای بعضی از همین شرکت ها اقدام و ضرر و زیان‌های هنگفتی به مردم وارد کردند.

امروز اما وزارت صنعت، معدن و تجارت نه تنها با ممنوعیت واردات خودرو و قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت موافق نیست، بلکه درخصوص واردات تلاش کرده تا یک طلسم چند ساله را بشکند.

امروز شاهدیم آن دسته از خودروهایی که ثبت سفارش آنها قطعی است، از سوی شرکت‌ها عرضه می‌شود. در هر بار عرضه خودروهای خارجی نیز قیمت نهایی خودرو مشخص خواهد بود و متقاضیان می‌توانند با دانستن قیمت انواع خودروهای عرضه شده دست به انتخاب خودرو دلخواه خود بزنند.

نخستین عرضه خودرو بلافاصله بعد از پایان قرعه کشی و عرضه خودرو آغاز خواهد شد و در این عرضه‌ها تعداد، برند و قیمت مشخص است.

درباره چگونگی قیمت‌گذاری نیز ذکر این نکته مهم است که قیمت‌گذاری به هیچ وجه دست وارد کننده نیست و آنها نمی‌توانند برخلاف گذشته قیمت‌گذاری دلخواه داشته باشند. نحوه قیمت گذاری نیز مشخص است و همان‌گونه که در این گزارش نیز ذکر شده هزینه به صورت CFR به علاوه هزینه های متداول نقل و انتقال خودرو مانند مالیات و هزینه پلاک گذاری مشخص کننده قیمت خودرو است.

این در حالی است که در سال‌های گذشته، خود واردکنندگان تعیین‌کننده قیمت‌ها بودند و به دلخواه خود قیمت‌گذاری می‌کردند، اما اکنون سازمان حمایت قیمت قطعی را محاسبه کرده و سود ۱۵ دردی برای واردکنندگان در نظر گرفته است.

برپایه این گزارش، متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از ساعت ۱۲ شنبه گذشته (۶ اسفند ماه) می‌توانند به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس saleauto.ir مراجعه کنند.

متقاضیان طبق شرایطی که در درگاه وزارت صمت (shatanews.ir) ذکر شده ثبت نام کنند. زمان ثبت نام اولویت محسوب نمی‌شود.

پیش از این مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در طرح ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی با توجه به تعداد ثبت نام، در خصوص میزان عرضه خودروی خارجی تصمیم‌گیری خواهد شد، اما دست‌کم یک‌صد هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی ۶ ماهه عرضه می‌شود.

برپایه این گزارش، متقاضیان باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود مسدود کنند. داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال خودرو و عدم خرید خودرو در ۴۸ ماه گذشته از جمله شرایط لازم برای ثبت‌نام کنندگان است و متقاضیان باید بدانند تا یک سال امکان انتقال سند برای آنان وجود ندارد.

در این زمینه نیز پیشنهاد می‌شود متقاضیان پول‌های موجود در سپرده‌های کوتاه مدت خود را بلوکه کنند تا به آنها سود هم تعلق بگیرد./ ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها