وزیرنفت: بالاترین صادرات میعانات گازی در سال جاری انجام شد

کد خبر: 1208184

وزیر نفت گفت: از سال ۹۷، بالاترین میزان افزایش صادرات میعانات گازی طی یک سال جاری انجام شد.

وزیرنفت: بالاترین صادرات میعانات گازی در سال جاری انجام شد

جواد اوجی روز پنجشنبه در آیین آغاز عملیات بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی در عسلویه با حضور رئیس جمهور اظهار کرد: در تامین منابع مالی و ارزی کشور قول می دهیم که این مهم با جدیت انجام شود.

وی افزود: درآمدهای ارزی تولید شده در صنعت نفت بالاتر از نیازهای ارزی کشور است و قول می دهیم که روز به روز این درآمد ارزی افزایش یابد.

وزیر نفت در خصوص فازهای ۱۴ و ۱۱ عنوان کرد: فاز ۱۴ آخرین پالایشگاه خشکی پارس جنوبی به شمار می رود که از توان متخصصین داخلی استفاده شده است و دولت سیزدهم و وزارت نفت به دنبال این است که فاز ۱۱ به عنوان آخرین طرح دریایی پارس‌جنوبی طی یک تا ۲ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری کند.

اوجی به این نکته نیز اشاره کرد: اگر ۲۴۰ میلیارد متر مکعب گاز از این فاز برداشت شود تا ۱۰۰ سال آینده نیز قابل برداشت است.

۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده و تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد برای کشور در پی داشته است.

وی با اشاره به فعالیت ۷۵ هزار نیرو و متخصص به شکل ثابت و ۲۰ هزار نیرو در قالب شناور در این منطقه، یادآور شد: در کنار فاز ۱۴، امروز طرح‌های پارس گلیکور، پست برق پتروشیمی دماوند، مخازن ۹ گانه پتروشیمی سبز عسلویه، بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی در پارس جنوبی با اعتبار سه میلیارد دلار به بهره‌برداری می رسد.

اوجی افزود: در زمان حاضر روزانه ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز در این مجتمع تولید می‌شود و برداشت ایران از میدان مشترک گازی بیش از قطر است.

وی افزود روانه نزدیک به ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از این میدان برداشت می‌شود.

اوجی با بیان اینکه در ساخت ۳۷ سکوی گازی این منطقه از توان متخصصان و پیمانکاران داخلی استفاده شده، ادامه داد: در زمان حاضر ۲۱ مجتمع فعال پتروشیمی در جنوب استان بوشهر فعال است که با تامین خوراک از پالیشگاه‌های پارس جنوبی ۳۹ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می‌کنند.

وی اعلام کرد: تا ۲ ماه آینده آخرین فاز دریایی پارس جنوبی یعنی فاز یازدهم ان که بیست سال تنها در حد رد و بدل کردن کاغذ مانده بود نیز با همت دولت و صنعتگران ایرانی بهره‌برداری می‌شود تا پرونده ایجاد فازهای پالایشگاهی در این منطقه بسته شود.

وزیر نفت ادامه داد: پس از آن به در زمینه فشار افزایی این میدان برنامه ریزی و اقدام می‌شود.

وی گفت: تا کنون بالغ بر ۲ هزار ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز از این میدان برداشت کرده‌ایم که که ارزش آن ۴۱۴ میلیارد دلار است در حالی که در کنگان و عسلویه ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

اوجی اضافه کرد: در فاز ۱۴ پارس جنوبی ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده اما از عایدات این پالایشگاه سالانه ۳.۵ میلیارد دلار برداشت می‌کنیم.

وی ادامه داد: روزی ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه کشور وارد می‌شود، نزدیک به ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی تولید دارد، سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن ال پی جی تولید می‌کند که به عنوان خوراک برای تولید محصولات پرتروشیمی به کار گرفته می‌شود.

وزیر نفت اعلام کرد: ۲۳ پروژه پایین دستی پتروشیمی نیز در این منطقه طراحی شده که ارزش ان بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار است و با توجه به حجم برداشت این میدان، ۷۰ تا ۱۰۰ سال آینده امکان برداشت از آن وجود خواهد داشت و برنامه‌های توسعه‌ای خوبی طرح ریزی شده است.

اوجی گفت: افتخار میکنیم که از ۷۵ هزار نیروی شاغل در این منطقه حتی یک نفر نیروی خارجی وجود ندارد.

وزیر نفت اعلام کرد: امسال ۵۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه صنعت نفت ارزیابی شده و شروع به کار کردند و استفاده از این ظرفیت ادامه دارد.

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در استان بوشهر گفت: در سفر نخست رئیس جمهور به استان بوشهر یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه در این زمینه تعریف شد که بی سابقه است.

اوجی افزود: در دومین دور سفر به این استان نیز تا کنون چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه عام المنفعه از این محل در نظر گرفته شده که امکان افزایش تا ۵۰۰ هزار میلیارد نیز دارد.

وزیر نفت اظهار کرد: در زمان حاضر درآمد ارزی کشور از حوزه نفت، و فراورده‌های نفتی بیش از نیاز کشور است و مشکلات پیش آمده در زمینه ارز دسیسه‌های دشمن است که رفع می‌شود.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها