وزیر صمت: رشد خوبی در بخش صنعت و معدن داریم

کد خبر: 1209843

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: روند تولید در کشور بسیار خوب است و بر اساس آمار مرکز آمار ایران، در بخش معدن و صنعت از رشد خوبی برخوردار بوده‌ایم.

 وزیر صمت: رشد خوبی در بخش صنعت و معدن داریم

سیدرضا فاطمی امین، امروز در همایش بنگاه فناوری و رشد اقتصادی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: روند تولید در کشور بسیار خوب است و بر اساس آمار مرکز آمار ایران در بخش معدن و صنعت از رشد خوبی برخوردار بوده‌ایم.

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: در تابستان سال ۱۴۰۰ رشد فصلی معدن منفی ۳.۷ بوده است که در پاییز امسال به مثبت ۲.۶ رسیده است.

فاطمی امین افزود: رشد بخش صنعت نیز خوب بوده است و در پاییز امسال ۵.۱ درصد بوده است؛ رشد بخش صنعت در ۹ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است که این نشان می‌دهد تولید در حال حرکت است.

وی اضافه کرد: یک رویکردی طی سال‌های گذشته وجود داشته و آن تمرکز بر عرضه بوده است، این کار خوب است و باید ‌قطعاً طرف عرضه را تقویت کنیم اما طرف عرضه الان اشباع شده است، لذا باید لکوموتیو تولید و صنعت، رویکرد تقاضامحور را نیز تقویت کند و باید متناسب با تقاضای صنعت، کارهای دانش بنیان شکل بگیرد و بر این اساس رویکرد ما در این خصوص از سال گذشته آغاز شده است.‌

فاطمی‌امین بیان داشت : وقتی صنعت رشد خوبی دارد بنابراین  در این شرایط صنعت باید تقاضا ارائه داد و مطابق با آن تقاضا، شرکت‌های دانش‌بنیان تولید را انجام دهند و این  رویکردی است که  از سال گذشته با ارتباط نزدیک میان وزارت صمت و وزارت علوم به آن توجه بیشتری شده است.

وی  با بیان اینکه باید در وزارت صمت به واحدهای بزرگ الزام شود و برای آنها شاخص عملکردی قرار داد،  اظهار داشت: در این زمینه  باید برای هر محصول معدنی که بیش از یک میلیون دلار واردات داریم باید به سمت تولید داخلی حرکت کرد.

وی افزود : ما باید با توجه به رشد صنعت یک رویکرد تقاضا محور را دنبال کنیم.‌

وزیر صمت اظهار داشت : اقدام بعدی آن است  که  شاخصی پیدا کنیم که علم و ثروت و قدرت را هم‌زمان اندازه‌گیری کند. علم؛ قدرت است و باید این ۲ را به یکدیگر متصل کرد. شاخصی که قدرت و دانش بنیان را بررسی می‌کند، شاخص پیچیدگی است که قصد داریم از رتبه ۶۵ آن را به رتبه ۴۰ برسانیم.

وی با بیان اینکه زمانی علم، علم است که به تولید محصول منتج شود افزود:  زمانی محصول،

دانش‌بنیان است که کمتر کشوری بتواند آن را تولید کند اگر کشوری توانست این کار را انجام دهد قدم ویژه‌ای برداشته و آن وقت می‌توان تصمیم گرفت که این دانش را به کدام کشور عرضه کرده و یا در اختیار کدام کشور قرار نداد.

فاطمی‌امین گفت : این شاخص بر اساس تنوع محصولات صادراتی و اینکه کدام کشورها آن را تولید می‌کنند، به شاخص ارزیابی کشورها می‌پردازد. این شاخص علم را اندازه‌گیری می‌کند  و قدرت اقتصادی در کشورها را بر اساس تولید محصول پیچیده ارزیابی می‌کند.

وی افزود: بنابراین در صحنه بین‌المللی از نظر اقتدار و قدرت اقتصادی ۲ شاخص وجود دارد که یکی از آن‌ها شاخص پیچیدگی است که علم و دانش را به یکدیگر متصل می کند و قدرت کشور را افزایش می‌دهد.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها