اعلام فرمول تعیین دستمزد کارگران/ فردا؛ اعلام عدد و رقم سبد معیشت کارگران | حقوق کارگران چقدر بالا می‌رود؟

کد خبر: 1209865

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با اشاره به برگزاری جلسه فردای کمیته مزد به‌منظور عدد و رقم سبد معیشت گفت: در جلسه قبلی طرفین به توافق بر سر اعداد و ارقام نرسیدند و داده‌های یکدیگر را قبول نداشتند.

اعلام فرمول تعیین دستمزد کارگران/ فردا؛ اعلام عدد و رقم سبد معیشت کارگران | حقوق کارگران چقدر بالا می‌رود؟

محمدرضا تاجیک؛ نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با ابراز اینکه "فردا ساعت 13 جلسه کمیته مزد به‌منظور تعیین عدد و رقم سبد معیشت تشکیل می‌شود" گفت: در جلسه قبلی طرفین به توافق بر سر اعداد و ارقام نرسیدند و داده‌های یکدیگر را قبول نداشتند؛ نیاز هست که هر سه گروه تحقیق بیشتری صورت بدهند و با داده‌های قابل اجماع به نشست بعدی بازگردند.

وی با بیان اینکه "در جلسه قبلی به‌دلیل اختلاف نظرهای زیادی که بود به نتیجه نرسیدیم" گفت: عدد و رقم سبد معیشت باید به‌صورت سه‌جانبه تعیین شود.

تاجیک با تأکید بر اینکه "ملاک ما برای ورود به جلسه شورای‌عالی کار و چانه‌زنی مزد رعایت اصل 41 قانون کار است" گفت: نمایندگان دولت در بحث سهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های خانوار، کارگران را در دهک‌های پایین‌تر و در بعد خانوار در دهک‌های بالاتر در نظر می‌گیرند، همین مسئله باعث پایین آمدن عدد و رقم سبد معیشت می‌شود که غیرمنطقی است.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با تصریح به اینکه یکی از تأکیدات ماده 41 قانون کار بحث توجه به هزینه‌های سبد معیشت است گفت: بسیار واضح است که طی یک سال اخیر مشکلات معیشتی کارگران چند برابر شد و کارگران دغدغۀ معیشت دارند. کاهش قدرت خرید کارگران با افزایش منطقی دستمزد می‌تواند جبران شود./ تسنیم

اعلام فرمول تعیین دستمزد کارگران

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نحوه محاسبه رقم حقوق کارگران را اعلام کرد

اصغر آهنی‌ها عضو شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که مجلس، افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و معافیت مالیاتی حقوق‌های تا سقف ۱۰ میلیون تومان را مصوب کرده است. این مصوبات آیا این سیگنال را به شورای عالی کار می‌دهد که سطح حقوق کارگران را به همین میزان بالا ببرد؟ می‌گوید: واقعیت این است که حقوق‌های دولتی یک موضوع است و حقوق واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی موضوع دیگری است. ولی می‌تواند تاثیرگذار باشد، چون دولت نیروهایی دارد که در قالب کارگری کار می‌کنند و همین موضوع به طور طبیعی ممکن است تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به فرمول تعیین حقوق کارگران، می‌افزاید: دستمزد کارگران با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت خانوار محاسبه می‌شود. سبد معیشت، هزینه‌هایی است که برای یک زندگی لازم است و در نهایت یک عدد اعلام می‌شود.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار تصریح می‌کند: با توجه به مباحث اقتصادی که در کشور وجود دارد، به طور طبیعی جلسات در شورای عالی کار شکل می‌گیرد و دیدگاه‌ها ارائه می‌شود و چانه‌زنی صورت می‌گیرد. در نهایت به یک عدد و رقمی رسیده می‌شود که هر دو طرف کارگری و کارفرمایی تقریبا رضایت داشته باشند.

آهنی‌ها در پاسخ به این سوال که اگر بخواهند ماده ۴۱ قانون کار را رعایت کنند، میزان افزایش حقوق کارگران چقدر باید باشد؟ عنوان می‌کند: در ماده ۴۱ قانون کار آمده که افزایش حقوق کارگران با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت باشد. بحث‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد. برای مثال، عموما کسی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کند، فردی است که تازه شروع به کار کرده است. عموما این افراد مجرد هستند و بُعد خانوار در این گروه معنا ندارد. یک مقدار پارامترها به شکل پیچیده‌ای وجود دارد و آمار دقیقی که بتواند این پیچیدگی‌ها را باز کند، نداریم. این باعث می‌شود که تعریف‌های مختلفی ایجاد شود؛ چه از جانب دولت و چه از جانب کارگر و کارفرما.

وی متذکر می‌شود: در تبادل نظرهایی که وجود دارد، دنبال این هستیم که یک عدد و رقم منطقی برای حقوق در نظر گرفته شود؛ البته واقعیت این است که با تورم‌های ایجاد شده، شرایط سختی را در بخش کارگری داریم.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار یادآور می‌شود: اگر نرخ تورم کنترل شود، اثرگذاری مثبت آن به مراتب بیشتر از برخی عدد و رقم‌ها باشد.

آهنی‌ها با اشاره به این‌که سبد معیشت در سال گذشته در حدود ۹ میلیون تومان تعیین شد که در رابطه با این سبد بحث‌های مختلفی وجود دارد، می‌گوید: عمده نیروها در بخش کارگری، سایر سطوح هستند، یعنی نیروهایی که کار کردند، تجربه دارند و کارآمد هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها