حقوق کارگران | حقوق کارگران سال جدید

غافلگیری چهارشنبه سوری برای کارگران | کف حقوق کارگران ۱۵ میلیون شد؟

کد خبر: 1210367

هزینه سبد معیشت کارگران در حالی قرار است امروز توسط کمیته دستمزد اعلام شود که به گفته نمایندگان کارگری چنانچه این شاخص مشخص نشود اعضای کارگری از هزینه سبد معیشت پیشنهادی خود رونمایی می کنند.

غافلگیری چهارشنبه سوری برای کارگران | کف حقوق کارگران ۱۵ میلیون شد؟

هزینه سبد معیشت کارگران در حالی قرار است امروز توسط کمیته دستمزد اعلام شود که به گفته نمایندگان کارگری چنانچه این شاخص مشخص نشود اعضای کارگری از هزینه سبد معیشت پیشنهادی خود رونمایی می کنند.

هرچند طی یک ماه گذشته جلسات متعددی از سوی شرکای اجتماعی برای تعیین میزان هزینه سبد معیشت کارگران برگزار شده اما این جلسات تا کنون خروجی مشخصی نداشته است تا متناسب با آن رقم دستمزد کارگران درسال ۱۴۰۲ محاسبه شود. تعیین رقم دستمزدی که به دلیل رشد میزان نرخ تورم، افزایش هزینه های زندگی و در مقابل کاهش قدرت خرید، کار بررسی و چانه زنی اعضای شورای عالی کار را برای سال آینده سخت کرده است، چرا که افزایش ۵۷ درصدی میزان رشد دستمزدها در سال جاری هم به دلیل رشد نرخ تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها نتوانست معیشت کارگران را درسالجاری به خوبی بهبود بخشد و چه بسا امسال قشر کارگری به دلیل فشار مضاعف درتامین هزینه های زندگی سخت ترین شرایط را گذراندند. البته دولت میزان رقم حقوق کارمندان و کارکنان خود را برای سال آینده بین ۱۵ تا ۲۵ درصد در بودجه ۱۴۰۲ تعیین کرده است، رقمی که البته در کنار آن کارمندان از مزایایی در طول سال بهره مند می شوند و با توجه به ثباتی شغلی که دارند شرایط آنها همچون قشر کارگری نیست.

مبنای تعیین دستمزد کارگران، هزینه های زندگی باشد، نه مبنای حقوق کارمندان دولت

طبق گفته کارشناسان رقم تعیین شده حقوق کارمندان دولت نباید مبنایی برای تعیین نرخ دستمزد کارگران توسط اعضای شورای عالی کار قرار گیرد زیرا همانطور که گفته شد قشر کارگری از هر حیث شرایطی متفاوتی با کارمندان دولت دارند. علاوه بر این مطابق بررسی های به عمل آمده و اظهارات کارشناسان درآمد ماهانه یک خانوار ۴ نفره چنانچه مستاجر نباشد برای اینکه بتوانند نیازهای امورزندگی خود را تامین کنند، باید درآمدی حداقل ۱۰ تا ۱۵ میلیونی را در ماه داشته باشند چرا که هزینه های زندگی برای قشر کم درآمد جامعه به گونه ای است که اگر این افراد درآمدی کمتر ازچنین رقمی داشته باشند زیرخط فقر محسوب می شوند.

بررسی ها نشان می دهد به دلیل افزایش سرسام آورهزینه های زندگی و کم ارزش شدن پول ملی در پی رشد نرخ تورم طی چند سال اخیر بخش عمده ای از مستاجران با کوچ از کلانشهرها به حاشیه شهرها کشیده شده اند، از طرفی خیلی از سرپرستان خانوار این روزها نمی توانند هزینه سنگین سبد مصرفی، آموزش فرزندان، درمان و...پوشش دهند، در چنین شرایطی انتظار کارگران از شورای عالی کار و کمیته دستمزد این است که رقمی را برای مزد سال آینده کارگران تعیین کنند که بتوانند حداقل یک زندگی مناسب و شرافتمندانه را داشته باشند.

هر چند در تعیین دستمزد کارگران باید موقعیت کارفرمایان نیز در نظر گرفته شود تا آنها توان پرداخت رقم های مناسب را به نیروهای کار خود داشته باشند، اما کارشناسان تاکید دارند دولت به حمایت از قشر کارگر بایستی امتیازاتی را بری کارفرمایان در نظر گیرد تا در چنین فرایندی هم چرخ تولید بچرخد و هم اینکه کارگر و کارفرما با انگیزه بتوانند فعالیت کنند.

مذاکرات و چانه زنی ها برای دستمزد پس از تعیین نرخ هزینه سبد معیشت کارگران

حال امروز قرار است هزینه سبد معیشت کارمشخص شود تا مبنایی تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده قرار گیرد. هادی ابوی طرقبه، دبیرکل کانون انجمن عالی انجمن های صنفی کارگران درباره تعیین احتمالی رقم دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ گفت: هنوز هیچ چیزی مشخص نیست و نمی توان آمار و ارقام دقیقی را بقرای دستمزد اعلام کرد، چرا که هنوز هزینه سبد معیشت کارگران از سوی کمیته دستمزد مشخص و اعلام نشده است. بنابراین ابتدا باید هزینه سبد معیشت معین شود بعد مذاکرات و چانه زنی ها برای تعیین دستمزدها که مبنای آن رقم هزینه معیشت است شروع و اعضا بتوانند به توافقاتی در این زمینه برسند.

وی با بیان کمیته دستمزد تا کنون جلساتی را برگزار کرده اما هنوزبه نتیجه قطعی برای تعیین رقم میزان هزینه سبد معیشت کارگران دست نیافته اند، افزود: امروز قرار است این کمیته هزینه معیشت کارگران را اعلام کند و چنانچه کار بررسی را دوباره به زمان دیگر موکول و یا رقمی برخلاف آنچه مد نظر اعضای کارگری در شورای عالی کار است ارایه کنند، نمایندگان کارگری هزینه سبد معیشتی که خودشان در نظر گرفته است را پیشنهاد و اعلام می کنند.

محاسبه دستمزد با در نظر گرفتن نرخ تورم و تورم انتظاری

دبیرکل کانون انجمن عالی انجمن های صنفی کارگران در ادامه افزود: البته نمایندگان کارگری در این شورا معتقدند؛ سبد هزینه معیشت باید با شاخص های اقتصادی بخصوص رشد نرخ تورم همخوانی داشته باشد علاوه بر این چنین هزینه ای باید طوری در نظر گرفته شود که محاسبات تورم انتظاری نیز در آن گنجانده شود تا بتوان رقمی مناسب برای دستمزد سال آینده تعیین گردد.

وی با بیان اینکه هزینه های زندگی طی چند سال اخیر بشدت بالارفته و این موضوع فشار زیادی را بر قشر کم درآمد بخصوص کارگران مسولی کرده است، افزود: هر چند هنوز درصد و عدد و رقمی برای تعیین دستمزد سال آینده به طور قطع اعلام نشده است اما با توجه به فاصله عمیق میزان پرداختی و هزینه های قشر کارگری بنابراین تعیین دستمزد کارگران باید طوری باشد که تاثیر مناسبی بر معیشت این قشر به جای گذارد.

وی در پاسخ به اینکه درآمدهای قشر کارگری پاسخگویی هزینه های زندگی آنها نیست، بنابراین چانه زنی ها برای دستیابی به رقمی مناسب آنگونه که قشر کم درآمد جامعه با دریافتی که می گیرند، بتوانند به یک رفاه نسبی برسد چانه زنی ها در شورای عالی کار چگونه خواهد بود؟ گفت: ما هم قبول داریم با توجه به رشد نرخ تورم و افزایش هزینه های زندگی کف دستمزد برای یک خانوار ۵ نفره باید بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون در نظر گرفته شود اما این موضوع باید با توافق شرکای اجتماعی باشد، هر چند تلاش اعضای کارگری در این شورا این است که رقمی مناسب برای دستمزد سال آینده کارگران در نظر گرفته شود و ما در این شورا زور خود را خواهیم زد تا سایر اعضا نیز متقاعد شوند.

تشکیل جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران

اظهارات دبیرکل کانون انجمن عالی انجمن های صنفی کارگران درباره تعیین معیشت و به دنبال آن کار بررسی برای تعیین نرخ دستمزد کارگران در حالی مطرح است که آیت اسدی، نماینده کارگران در شورای عالی کار دلیل اصلی عدم اعلام هزینه سبد معیشت را اختلافات مبنایی میان شرکای اجتماعی می داند که به گفته وی هزینه های سبد معیشت امروز اعلام و سپس جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران نیز برگزار می شود.

وی اظهارداشت: متاسفانه میان نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در مورد مبنای اساسی محاسبه هزینه سبد معیشت اختلاف است. به نظر ما بهترین کار آن است که چند نماینده از مجلس به عنوان ناظر در این جلسات حضور داشته باشند. به این ترتیب می توان مطمئن شد که آیا قانون به درستی اجرا می شود یا خیر. چرا که سخنان برخی از مقامات در جلسات کمیته دستمزد با آنچه در انظار عمومی می گویند متفاوت است.

بنا به این گزارش، امروز و تا ساعاتی دیگر قرار است رقم میزان هزینه سبد معیشت کارگران از سوی کمیته دستمزد اعلام و سپس جلسه شورای عالی کار، کاربررسی تعیین دستمزد کارگران را برای سال آینده با در نظر گرفتن مبنای هزینه معیشت شروع می کنند. هر چند این احتمال وجود دارد که چانه زنی ها برای تعیین رقم دستمزد سال آینده به جلسات دیگر موکول شود اما به گفته کارشناسان، اعضای شورای عالی کار باید با در نظر گرفتن هزینه های بالای زندگی قشر کارگری و حفظ جمیع جهات رقمی را برای دستمزد کارگران در سال آینده تعیین کنند که مشکلی معیشت این قشر را با توجه به رشد نرخ تورم تهدید نکند./بازار

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها