خبر مهم برای متقاضیان ایران خودرو و سایپا به قیمت کارخانه / فروردین ماه منتظر افزایش قیمت ها باشید

کد خبر: 1211321

وزارت صمت این قول را می‌دهد که مهلت ثبت‌نام را تا وقتیکه تمام افرادی که حساب وکالتی دارند، ثبت‌نام کنند، تمدید خواهد کرد.

خبر مهم برای متقاضیان ایران خودرو و سایپا به قیمت کارخانه / فروردین ماه منتظر افزایش قیمت ها باشید

به گزارش ایبِنا، امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت در نشست خبری امروز اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار با ۲۰ درصد افزایش قیمت لاستیک موافقت کرد و تولیدکنندگان نیز از قیمت‌های جدید رضایت داشتند اما قیمت لاستیک در بازار بسیار بالاتر از قیمت مصوب بود و برای مدیریت این قیمت سامانه‌ای در نظر گرفته شد تا لاستیک با قیمت‌های مصوب به فروش برسد‌.

وی افزود: در رابطه با سهام‌های تودلی دو خودروساز، وزارت صمت وظایف خود را انجام داده است و در رابطه با سهام‌هایی که وثیقه‌گذاری شده‌اند باید سازمان خصوصی‌سازی تصمیم‌گیری و اقدام کند.

قالیباف در ادامه تاکید کرد: شورای رقابت بر اساس قواعدی که در نظر گرفته است در فروردین ۱۴۰۲ قیمت خودروها را اعلام می‌کند و طرح عرضه یکپارچه خودروها نیز بر اساس همین قیمت‌ها عمل خواهد کرد.

وی در رابطه با اختلالات سامانه یکپارچه خودرو گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ میلیون نفر به دلایل مختلف به سامانه یکپارچه عرضه خودرو مراجعه کردند، در حالیکه ظرفیت این سامانه برای یک یا دو میلیون نفر طراحی شده است اما با این حالتا الان ۳۶۰ هزار نفر به طور کامل ثبت نام کرده‌اند.

در ۲۴ ساعت گذشته نیز ۵۵ هزار حمله و از ابتدای فعالیت این سامانه ۷۰ هزار حمله به این سامانه انجام شده است و این عوامل موجب ایجاد اختلال در سامانه شده است.

سخنگوی وزارت صمت اظهار کرد: خبر خوب اینکه حداقل برای یک روز مدت ثبت نام ادامه خواهد داشت و وزارت صمت این قول را می‌دهد که مهلت ثبت‌نام را تا وقتیکه تمام افرادی که حساب وکالتی دارند، ثبت‌نام کنند، تمدید خواهد کرد.

وی افزود: صنعت خودرو امسال در مجموع ۴۰ درصد رشد داشته است و تا آخر اسفند ۱ میلیون ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده است. تحویل خودرو هم نسبت به سال قبل ۳۶ درصد افزایش یافته است و در حال حاضر تقریبا خودرویی در پارکینگ‌ها باقی نمانده است.

قالیباف گفت: تعهدات خودروسازها برای سال آینده تولید ۴۰۰ هزار خودرو است و علاوه بر این ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو نیز در طرح یکپارچه خودرو عرضه شده است. بنابراین با احتساب واردات خودرو و دیگر موارد سال آینده ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه عرضه خواهد شد و با این آمارها تحویل خودرو در سال ۱۴۰۳ منتفی است.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه افزود: با توجه به اینکه سامانه خودروهای وارداتی همان سامانه خودروهای داخلی است، ممکن است با ترافیکی که ایجاد شده با اختلالاتی مواجه شود اما به هر حال امروز بعد از ظهر برای عرضه ۱۱۰۸ خودرو در سامانه واردات خودرو آمادگی داریم. احتمالا امروز غروب مجوز عرضه توسط معاونت حمل ونقل وزارت صمت صادر می شود و اولین عرضه خودروی چانگان در سامانه عرضه خودرو امروز انجام می شود.

قالیباف ادامه داد: از نظر رشدی در حوزه خودروسازی در جهان اول هستیم. در گزارش های جهانی، رشد خودروسازی ایران 31 درصد بوده که بیشترین رشد صنعت خودروسازی در جهان است.

وی در رابطه با عرضه خودروها اظهار کرد: در حال حاضر ۵۱ مدل خودرو برای ۹۰۰ هزار نفر ثبت نام کننده وجود دارد و با توجه به اینکه صف تقاضا در میان خودروهای مختلف متناسب نیست. در اواخر بهار سال آینده یک نوبت دیگر ثبت نام برای خودروهایی که تقاضای کمتری دارند، خواهیم داشت.

قالیباف در رابطه با برخی افرادی که در فرآیند ثبت‌نام طرح عرضه خودروی داخلی پذیرفته نشده‌اند، گفت: عده‌ای از افرادی که در عرضه خودروهای داخلی ثبت‌نام کردند، حساب وکالتی خودشان را برای شرکت در عرضه محصولات ایران خودرو از طرح یکپارچه خودرو به سازمان حمایت منتقل نکرده‌اند و متاسفانه از روند قرعه‌کشی حذف شده‌اند اما از این میان، برخی افراد را بانک‌های عامل به اشتباه اعلام کرده‌اند که امکان ثبت‌نام برای این افراد فراهم می‌شود اما دیگر افراد فرصت حضور در این طرح را از دست داده‌اند.

 

به گفته سخنگوی وزارت صمت؛ در سال ۱۴۰۱، برای واردات تلفن همراه ۳ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده است  که از این میزان ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار تامین شده است. تا قبل از ایجاد سامانه مبادله ارز و طلا، ارز با نرخ نیمایی به واردکنندگان داده می‌شد و پس از آن ارز با نرخ مرکز مبادله ارز و طلا داده شده است و این دوگانگی تامین ارز برای واردات تلفن همراه، قیمت تلفن همراه را در بازار با ابهام مواجه کرده است. در جلسه‌ای که با واردکنندگان تلفن همراه داشتیم، مقرر شد که واردکنندگان تلفن همراه خود را با قیمتی که وارد کرده‌اند به مصرف‌کننده، بفروشند و اگر واردکننده‌ای تلفن وارداتی خود را با قیمت بالاتری به فروش برساند، دیگر اجازه واردات نخواهد داشت.

 

وی افزود: آمار تجارت خارجی ۱۱ ماهه کشور در سال ۱۴۰۱، ۴۸.۸ میلیارد دلار است که ۱۲.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. کل تجارت کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱،  ۱۰۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که ۱۳.۸ درصد نسبت به ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ رشد پیدا کرده است. تشکیل سرمایه در ماشیت آلات نیز در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است و این در حالیست که در سال‌های گذشته این نرخ منفی بوده است.

ایبنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها