حراج سکه با کارت ملی در صرافی‌ها /هرنفر چند سکه می تواند بخرد؟

کد خبر: 1213123

معاون بازار مرکز مبادله ارز و طلا اظهار داشت: هر فرد با هر کد ملی می‌تواند در سال 5 قطعه ربع سکه از صرافی‌ها خریداری کند. البته افرادی که پیش از این از بورس کالا نسبت به خرید سکه اقدام کرده‌اند، امکان خرید ربع سکه با کد ملی از صرافی‌ها را ندارند.

حراج سکه با کارت ملی در صرافی‌ها /هرنفر چند سکه می تواند بخرد؟

مسعود توکلی درباره سازو کار عرضه ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و  تفاوت آن با عرضه در بورس کالا اظهار داشت: بانک مرکزی متولی بازار پولی، ارزی و مسکوکات است و اداره آن وظیفه ذاتی بانک مرکزی است. پیش از این بورس کالا با عرضه ربع سکه در انجام این وظیفه به بانک مرکزی کمک می‌کرد اما از امروز بانک مرکزی انجام این وظیفه را بر عهده دارد و انجام این وظیفه به متولی آن برگشته است.

وی با بیان اینکه در واقع بانک مرکزی نقش بازار گردانی را دارد و هدف از عرضه ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران جلوگیری از التهاب در بازار است، گفت: بانک مرکزی باید در قامت بازارگردان در بازار ارز و طلا حضور داشته باشد و هدف ایجاد آرامش در بازار و جلوگیری از التهاب آفرینی است.

معاون بازار مرکز مبادله ارز و طلا ادامه داد: روش عرضه ربع سکه در بازار ارز و طلا به صورت حراج است و صراف‌های عضو بازار متشکل می‌توانند قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند تا کشف قیمت انجام شود و توزیع سکه بین متقاضیان و مردم از سوی صرافان انجام می‌شود.

توکلی افزود: در حال حاضر مجوز عرضه 300 هزار قطعه ربع سکه داده شده است اما این مجوز قابل تمدید است و فعلا در این مرحله قطعه ربع سکه عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه سکه از سوی صرافی‌ها باعث رشد قیمت نخواهد شد و صراف با چه قیمتی می‌تواند به مردم به فروش برساند، اظهار داشت: از امروز با اولین معاملات کشف قیمت انجام می‌شود و پس از کشف قیمت در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت فروش ربع سکه به مردم هم از سوی بانک مرکزی و مرکز مبادله اعلام خواهد شد و صرافی‌ها مجاز هستند فقط با این قیمت ربع سکه را به متقاضیان بفروشند.

معاون بازار مرکز مبادله ارز و طلا تاکید کرد: هر فرد با هر کد ملی می‌تواند در سال 5 قطعه ربع سکه از صرافی‌ها خریداری کنند. البته افرادی که پیش از این از بورس کالا نسبت به خرید سکه اقدام کرده‌اند، امکان خرید ربع سکه با کد ملی از صرافی‌ها را ندارند.

توکلی تاکید کرد: در حالی که متقاضیان سکه در بورس کالا هزینه کارمزد و انبارداری را می‌پرداختند، در مرکز مبادله این مبالغ پرداخت نمی‌شود و از سوی دیگر از آنجایی که عرضه کننده بانک مرکزی است، اختلاف قیمتی ایجاد نخواهد شد.

ایلنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها