ریزش سنگین قیمت خودرو در بازار | تیبا، ساینا و کوییک یکروزه ۱۰ میلیون ارزان شدند

کد خبر: 1215920
 ریزش سنگین قیمت خودرو در بازار  | تیبا، ساینا و کوییک یکروزه ۱۰ میلیون ارزان شدند

خودرو در سراشیبی قیمت

با توجه به تداوم کاهش قیمت و افزایش عرضه خودروهای داخلی، خرید خودرو در شرایط کنونی منطقی نیست

 

قیمت خودرو در بازار در مقایسه با روزهای پایانی سال گذشته کاهشی شده است، این اتفاق به چند دلیل رخ داده که مهم‌ترین آن افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان است. بر اساس اعلام وزارت صمت میزان تولید خودرو در سال گذشته در قیاس با سال 1400 بیش از 40 درصد افزایش داشته و بعد از 4 سال، تولید خودرو از یک میلیون دستگاه فراتر رفته و در این میان قرار است با تولید حداقل 2 هزار دستگاه خودرو در روز، تولید خودرو در سال‌جاری به بیش از یک میلیون و 800 هزار دستگاه برسد.

نکته دیگری که سبب شده بازار خودرو روزهای آرام‌تری را سپری کند، اطلاعیه خودروسازان بود. خودروسازان اعلام کردند کلیه متقاضیان خرید محصولات در اولین عرضه سامانه یکپارچه خودرو، ثبت نام نهایی شدند. این امر گواه آن است که به تعداد زیادی از متقاضیان خرید خودرو پاسخ داده شده و تعداد کثیری از صف خرید خودرو از بازار خارج شدند.

مبحث بعدی که باعث کاهش قیمت‌ها شده، ثبات در نرخ ارز است، اگر نرخ ارز افزایش پیدا نکند، ریزش قیمت خودرو ادامه دار خواهد شد.

موضوع دیگری که در خصوص چرایی افت قیمت خودرو در بازار می‌توان مطرح کرد عرضه خودروهای وارداتی است و البته خبری که ظهر روز گذشته رسانه‌ای شد؛ وزیر صمت، لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده را جهت طی تشریفات قانونی به هیأت دولت ارسال کرد. لذا در صورت تصویب مراجع ذیربط، واردات خودروی دست دوم به کشور آزاد خواهد شد.

ضرورت تنوع بخشی

در نامه سیدرضا فاطمی امین خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور که ۲۹ فروردین ارائه شده، آمده است: با توجه به تقاضای بالای خودرو در کشور و ضرورت تنظیم بازار این کالا که مدتی است نقش کالای سرمایه‌ای را پیدا کرده، وزارت صمت نسبت به برنامه‌ریزی و بسترسازی برای افزایش تولید، تکمیل خودروهای ناقص قبلی و افزایش به بازار اقدام کرده و خوشبختانه طی سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو با رشد معادل ۳۹ درصد به صورت کامل تولید و روانه بازار شده است.در ادامه نامه وزیر صمت آمده است: این میزان تولید و عرضه خودروی داخلی جوابگوی نیاز بازار در شرایط فعلی نبوده و ضرورت دارد ضمن تنوع‌بخشی به واردات خودرو، شرایط واردات (اعم از نو و یا کارکرده) نیز تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی مرتفع شود.

یکسان شدن قیمت کارخانه و بازار

  حسین رنجبر از فعالان بازار خودرو درباره روند قیمتی که در بازار خودرو وجود دارد به «ایران»، گفت: قیمت خودرو طی روزهای اخیر کاهشی شد، البته در مقاطعی در حد چند ساعت قیمت‌ها بالا می‌رفت ولی قیمت خودرو میل به کاهش پیدا کرده است؛ حال با توجه به اینکه بازار با کاهش تقاضا روبه‌رو شده به مردم توصیه می‌کنیم که برای خرید خودرو سراغ بازار نیایند.

او ادامه داد: کاهش قیمت خودرو به ضرر برخی از فروشندگان خودرو است بخصوص آنهایی که با قیمت‌های بالا خودرو خریداری کردند. هر زمان که کاهش قیمت اتفاق می‌افتد این افراد تلاش می‌کنند که نرخ‌ها بازگردد. روش آنها این‌گونه است که خودروها را احتکار می‌کنند و در برابر تقاضای مردمی اعلام می‌کنند که فعلاً خودرو نداریم.

رنجبر با بیان اینکه برخی دیگر با شایعه پراکنی به قیمت خودروها می‌افزایند، خاطرنشان کرد: از زمانی‌که خودروسازان اعلام کردند که تمام افرادی که در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کردند مشمول خودرو می‌شوند، فضایی در بازار خودرو ایجاد شده که خودروسازان در فروش‌های بعدی خود حداقل تا یکسال آینده نمی‌توانند خودرو به مردم تحویل دهند.

او تصریح کرد: وقتی فضای بازار گرفتار شایعات می‌شود، خرید خودرو در آن اشتباه است، اما با اطمینان می‌گویم که با تمهیداتی که وزارت صمت اندیشیده و بخصوص خبر واردات خودروهای کارکرده، قیمت خودرو ریزشی می‌شود و در این شرایط دیگر دلالان بازار هم نمی‌توانند کاری کنند.

 فعالان بازار خودرو پیش‌بینی کردند که قیمت خودرو در روزهای آتی کاهشی خواهد بود و قطعاً اگر تحویل خودرو از سوی خودروسازان سرعت بگیرد دیگر فاصله قیمت بازار و کارخانه بیش از 200 میلیون تومان نخواهد بود.

الزام عرضه خودرو توسط خودروسازان

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه خودرو درباره وضعیت قیمت خودرو به «ایران» گفت: قیمت خودرو در بازار در حال ریزش است به نحوی که خودروهای داخلی از 30 میلیون تومان به بالا کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند و خودروهای مونتاژی نیز از 80 میلیون تومان به بالا افت قیمت داشته است.

او ادامه داد: بارها عنوان کردیم که قیمت‌ها حباب گونه افزایش پیدا کرده و اگر این حباب بترکد قیمت خودرو در بازار به یکباره کاهش پیدا می‌کند.

مؤتمنی با تأکید بر اینکه اصرار ما بر این است که عرضه خودرو توسط خودروسازان بیشتر شود، گفت: اگر عرضه خودرو در بازار افزایشی شود از التهاب بازار کاسته می‌شود.

او افزود: در دوهفته اخیر با آغاز سال جدید روند صدور فاکتور توسط خودروسازان انجام نشده بود که همین امر عاملی شد که بازار شاهد افزایش قیمت‌ها در انواع محصولات داخلی باشد اما خوشبختانه در چند روز اخیر روند صدور فاکتور آغاز شده و همین امر باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شده است.

روز گذشته پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش ۳۰ میلیونی، ۶۲۰ میلیون تومان قیمت خورده که معادل ۴.۶۲ درصد کاهش قیمت طی صبح تا ظهر روز گذشته را نشان می‌دهد. همچنین انواع پژو پارس، از صبح تا ظهر روز گذشته بین ۱۸ تا ۳۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. در همین رابطه پژو پارس سال ۱۸ میلیون، پژو پارس با موتور TU۵ ۲۴ میلیون و پژو پارس TU۵ سفارشی ELX ۳۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

کاهش قیمت ۱۰ میلیونی تیبا، ساینا و کوییک

بررسی قیمت محصولات سایپا در روز گذشته نشان می‌دهد قیمت محصولات ارزان‌تر این شرکت یعنی تیبا، ساینا و کوییک به طور میانگین حدود ۱۰ میلیون تومان از صبح تا ظهر روز گذشته کاهش یافته است. در همین رابطه قیمت تیبا و تیبا ۲ معادل ۸ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند و به ترتیب ۳۹۸ و ۴۱۸ میلیون تومان معامله شدند. همچنین ساینا و ساینا S به ترتیب با ۶ و ۸ میلیون کاهش قیمت با ۴۲۴ و ۴۲۹ میلیون تومان معامله شدند. همچنین کوییک، کوییک پلاس اتوماتیک و کوییک R پلاس اتوماتیک به ترتیب معادل ۱۱، ۱۲ و ۱۳ میلیون تومان کاهش قیمت، معادل ۴۱۶، ۵۱۰ و ۵۱۸ میلیون تومان معامله شدند. در این میان بیشترین افت قیمت مربوط به شاهین بود که با کاهش ۲۲ میلیونی (معادل ۳ درصد) به قیمت ۷۱۲ میلیون تومان معامله شد.

روند نزولی قیمت البته به بازار خودروهای وارداتی هم تسری یافت. در همین رابطه قیمت انواع‌ام وی‌ام بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون، چری بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون، تیگو بین ۳۰ تا ۸۰ میلیون، فیدلیتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون و دیگنیتی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها