پشت پرده گرانی عجیب مرغ | گران‌تر از این قیمت مرغ نخرید

کد خبر: 1217932

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ایران گفت: همزمان با مردمی سازی یارانه ها درسال گذشته و افزایش هزینه تولید عرضه مرغ نسبت به تقاضا بیشتر و باعث شدکه صنعت مرغ داری در سال گذشته متحمل یک زیان هنگفت بشود.

پشت پرده گرانی عجیب مرغ | گران‌تر از این قیمت مرغ نخرید

کمالی در یک برنامه رادیویی در پاسخ به این پرسش که خبر رسیده که قیمت مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر حتی به کیلویی ۹۰ هزار تومان هم در برخی از فروشگاه‌ها رسیده است و خوب در پیامک‌های ما هم شکایت شهروندان از کمبود مرغ در قصابی‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی به چشم می‌خورد چرا وضعیت بازار این طور شده است؟ اظهار داشت: این ناشی از اتفاقاتی است که طی سال گذشته بروز کرد. بعد از اینکه بحث مردمی سازی یارانه‌ها در صنعت طیور مطرح شد خوب یک سری الزاماتی باید انجام می‌شد و پیشنهاد ما به عنوان تولیدکننده‌ها این بود که دولت بابت افزایش هزینه‌هایی که رخ می‌دهد هم تولید کننده را در نظر بگیرد هم مصرف کننده را تولید کننده را.

وی افزود: ما نظرمان بر این بود که تسهیلات در اختیارشان بگذارند که این ۲۲۰ درصد هزینه‌ای که برای تولید هر کیلو مرغ به آن‌ها تحمیل می‌شود این را بتوانند جبران کنند و ازآن طرف پیشنهادمان این بود که برای مردم هم کارت پروتئین در نظر گرفته بشود که در واقع بتواند بخشی از افزایش قیمت‌ها را پوشش بدهد. آن دو تا اتفاق نیافتاده به طور کامل آن بحث کارت پروتئین به صورت یارانه نقدی اعمال شد که ما معتقدیم برای مصرف پروتئین خرج نشد و این طرف هم مرغ دارها به شدت با کمبود نقدینگی مواجه شدند این یک طرف قضیه یک طرف دیگر قضیه این بود.

کمالی عنوان کرد: عرضه نسبت به تقاضاخیلی بیشتر شد و این باعث شدکه صنعت مرغداری در واقع در طول سال گذشته متحمل یک زیان هنگفت شود. متوسط قیمت مرغ در سال گذشته حدودا ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان بود این در حالی بود که هزینه تمام شده هر کیلوی مرغ بدون سود بالای ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان تمام می‌شد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در پاسخ به این پرسش که در مجموع تولیدکنندگان تصمیم گرفتند که میزان تولید را کم کنند که الان منجر شده به کمبود مرغ در بازار؟ تصریح کرد: بله و این آثارش را ما امروز داریم می‌بینیم، این در حالی بود که در اسفند ماه و در بهمن ماه ما به شدت افزایش مرغ داشتیم و متاسفانه آن موقع هم اعتبار کافی یا اجازه به شرکت پشتیبانی داده نشد که مرغ را از مرغدارها بخرد و ذخیره کند.

کمالی متذکر شد: طبق برنامه‌ریزی که انجام شده ما امیدوار هستیم که به اصطلاح آن کاهش تولیدی را که در اسفند ماه رخ داد، در فروردین و اردیبهشت و خرداد جبران شود و آثارش را ما انشالا از یکی دو هفته آینده خواهیم دید.

وی گفت: ما معتقدیم که اگر برنامه‌ریزی درست انجام بگیرد ما نیاز به واردات نداریم. الان هم اگر بخواهند بروند سفارش مرغ بدهند امروز مرغ به دست‌شان نمی‌رسد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ایران ادامه داد: مرغ موقعی وارد این کشور می‌شود که ما تولیدمان دوباره به شدت افزایش پیدا می‌کند و آن وقت این واردات برعلیه تولید می‌شود لذا ما خواهش می‌کنیم یک مقداری تحمل بکنید ظرف ۱۰، ۱۵ روز آینده انشالا ما به تولید مناسب می‌رسیم.

کمالی عنوان کرد: دولت هم قیمت مناسب را اعلام می‌کند و بازار به یک تعادل می‌رسد و یک مقداری هم دارد اجحاف انجام می‌شود در سطح بازار و خرده فروشی دارد اجحاف انجام می‌شود این اجحاف طبیعتا باید کنترل شود ما مرغ ۹۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان را اصلا تاییدنمی کنیم به دست مردم بخواهد برسد.

وی تصریح کرد: با حسابی که ما کردیم این‌ها یک چیزی حدود ۶، ۷ تومان دارند مرغ را گران‌تر می‌فروشند تا ۱۰ هزار تومان تقریبا.

کمالی در پاسخ به این پرسش که این کاهش قیمت که می‌گویید ۱۰ و ۱۵ روز دیگر اتفاق می‌افتد، در حد همین ۷ و ۸ هزار تومان است؟ خاطرنشان کرد: شاید یک خرده بیشتر. حالا باید ببینیم وضعیت چطور می‌شود یک خرده کشش بازار و این که بازار به حالت عادی برگردد طبیعتا زمان بر هست.

خبرآنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها