تصمیم دولت درباره واگذاری سهام به فرهنگیان | معلمانی که سهام عدالت ندارند سریعا اقدام کنند

کد خبر: 1218741

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اجرای طرح ارزش مالکانه، ابعاد دیگری از این طرح را تشریح کرد.

تصمیم دولت درباره واگذاری سهام به فرهنگیان | معلمانی که سهام عدالت ندارند سریعا اقدام کنند

 معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اجرای طرح ارزش مالکانه، ابعاد دیگری از این طرح را تشریح کرد.

واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از مطالبات دیرین معلمان عضو این صندوق بوده است.

هم‌اکنون صندوق ذخیره فرهنگیان در نخستین گام اجرای طرح ارزش مالکانه قصد واگذاری سهام شرکت‌های بورسی صندوق به فرهنگیان بازنشسته عضو را دارد.

اعضای بازنشسته صندوق ذخیره فرهنگیان به منظور آمادگی جهت دریافت ارزش مالکانه در قالب سهام، با مراجعه به آدرس https://mb.szf.ir وارد سامانه صورت وضعیت اعضا شده و در بخش مشخصات پرسنلی، کد بورسی و شماره همراه خود را وارد کنند.

فرهنگیان بازنشسته که کد بورسی ندارند باید نسبت به دریافت کد بورسی و احراز هویت در سامانه سجام اقدام کرده و کد بورسی دریافتی را در سامانه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ثبت کنند.

در همین ارتباط حمید باقرنژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره ارزش ریالی هر سهم واگذارشده به بازنشستگان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: ارزش سهام شرکت واگذار شده به طور شفاف از روی سامانه بورس اوراق بهادار قابل مشاهده است اما موضوع اساسی این است که ارزش مالکانه یک طرح چند مرحله‌ای و تدریجی است، بنابراین با اجرای کامل این طرح منافع فرهنگیان در بلندمدت قطعاً حفظ و تأمین خواهد شد.

وی با تأکید مجدد بر اینکه به تدریج سهام همه شرکت‌هایی که قابلیت ورود به بورس را داشته باشند به صاحبان اصلی آنها یعنی فرهنگیان واگذار خواهد شد، افزود: در مرحله نخست قرار است بخشی از سهام یکی از شرکت‌های بزرگ متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان به معلمان بازنشسته واگذار شود و در مرحله بعدی با ورود چند شرکت دیگر به بازار سرمایه، سهام آن به فرهنگیان واگذار می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار صندوق ذخیره فرهنگیان درباره بورسی شدن تمام شرکت‌های صندوق گفت: برخی شرکت‌ها که شرایط مناسب‌تری مطابق شرکت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار داشتند، در فرایند بورسی قرار گرفتند و برای گروهی از شرکت‌ها نیز بعد از اصلاح ساختار، مهندسی مالی و رفع برخی بندهای حسابرسی و پرونده‌های حقوقی این روند صورت می‌گیرد و برخی از آن هم که ماهیت شرکتی دارند مانند شرکت خدمات گردشگری زاگرس و اجازه بورسی شدن ندارند، همراه با هلدینگ بالادستی وارد بورس خواهند شد.

واگذاری سهام به فرهنگیان بازنشسته طبق اساسنامه

وی در پاسخ به اینکه چرا در این مرحله فقط به بازنشستگان عضو صندوق سهام واگذار می‌شود؟ تأکید کرد: این اقدام طبق اساسنامه مؤسسه و در چارچوب شرح ماموریت آن انجام شده و در نهایت تمام اعضای صندوق در دوره بازنشستگی منافع حاصل از اجرای طرح ارزش مالکانه بهره‌مند خواهند شد.

باقرنژاد افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این مرحله تحویل سهام برای بازنشستگان مؤسسه تا آخر اسفند 1401 که بازنشستگی آنان به مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام شده است، انجام خواهد شد.

باقرنژاد بیان کرد: در شرایط کنونی اعضای صندوق حین بازنشستگی سه بخش سهم‌الشرکه خود، سود حسابداری سالیانه و آورده دولت را دریافت می‌کنند که با تعیین تکلیف موضوع ارزش مالکانه این مورد هم به مجموع دریافتی‌های آنان افزوده می‌شود.

ضرورت دریافت و ثبت کد بورسی برای ورود به بازار سرمایه

 باقرنژاد با تاکید بر الزام دریافت و ثبت کد بورسی توسط اعضای بازنشسته صندوق ذخیره فرهنگیان، یکی از معضلات موجود در فرایند واگذاری سهام را ثبت کد بورسی اعلام کرد و گفت: برای انجام یک معامله در سازمان بورس اوراق بهادار طرفین معامله ملزم به ارائه کد بورسی و سجام هستند و تا این کد را ارائه ندهند هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود.

وی تأکید کرد: برای دریافت کد بورسی هیچ‌ فردی نمی‌تواند به جای شخص دیگر ثبت کد بورسی انجام دهد و این فرایند با احراز هویت شخص مورد نظر انجام می‌شود.

باقرنژاد درباره رویکرد هیئت امنا و هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان به این موضوع تصریح کرد: تحقق ارزش مالکانه جزو دستورات وزارت آموزش و پرورش، اعضای هیئت امنا و هیئت مدیره و جزو حقوق اصلی فرهنگیان است و حتی تغییرات در سطح مدیریتی وزارتخانه و هیئت امنا، مانع و چالشی در تداوم این فرایند ایجاد نمی‌کند.

وی اضافه کرد: فرایند به گونه‌ای انجام شد که 11 روش برای تعیین و تسهیم ارزش مالکانه احصا شده و در چندین جلسه کارشناسی با کارشناسان صنعت و اقتصاد به بحث و بررسی گذاشته شد و در هیئت امنا روش تلفیقی مطرح و مورد تصویب قرار گرفت در نهایت به صورت مصوبه‌ای برای اجرا به هیئت مدیره محول شد که اکنون در مرحله عملیاتی کردن مصوبه هستیم.

روش واگذاری سهام به جاماندگان و فرهنگیان فوت شده

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار صندوق ذخیره فرهنگیان درباره ثبت کد بورسی و واگذاری سهام به افرادی که فوت شده‌اند یا مشکل ثبت کد بورسی دارند، اظهار کرد: در صورت باقی ماندن بخشی از فرهنگیان مشمول و جاماندگان در ثبت کد بورسی، حقوق آنها پایمال نمی‌شود و ارزش مالکانه حقوق فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان است، اما بهتر است همکاری بیشتری توسط فرهنگیان بری تحقق کامل اهداف طرح مزبور صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در فاز اولیه کار تمرکز بر شروع واگذاری سهام به فرهنگیان و یافتن ریسک‌ها و مشکلات احتمالی در این مسیر است، تصریح کرد: یکی از دلایل واگذاری بخش اندکی از سهام شرکت‌ها، شناسایی مشکلات احتمالی و رفع فوری آنهاست./ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها