انتشار تصاویر ماهواره‌ای درباره میزان آب سد کجکی و کمالخان تا ساعتی دیگر

کد خبر: 1222720

تصاویر ماهواره‌های از بالادست رود هیرمند در افغانستان اعم از سد کجکی و سد کمالخان، نتایجی قابل توجهی درباره میزان آب را نشان می دهد.

انتشار تصاویر ماهواره‌ای درباره میزان آب سد کجکی و کمالخان تا ساعتی دیگر

تصاویر ماهواره‌های بین‌المللی و ماهواره خیام از نقاط مختلف بالادست هیرمند اعم از سد کجکی و سد کمالخان، نتایجی قابل توجهی درباره میزان آب پشت این سدها را نشان می دهد.

ایرنا تصاویر ماهواره خیام و داده‌های مربوطه تا ساعتی دیگر منتشر می‌کند.

«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو با تأکید بر اینکه بر اساس معاهده ۱۳۵۱ هیرمند بین ایران و افغانستان در خصوص رودخانه هیرمند، افغانستان متعهد به تحویل به هنگام حقابه ایران است، گفته بود: آنها مکلف هستند حقابه مردم را در مرز دو کشور به ایران تحویل دهند.

وی افزود: همان‌گونه که رییس‌جمهوری منطبق بر قوانین بین‌المللی و متن دقیق معاهده هیرمند اشاره کردند، دولت مصمم است در همه شؤون حق مردم کشور را بگیرد و موضوع حقابه هم به عنوان مصداق حق مردم با جدیت دنبال می‌شود تا به‌طور کامل بر اساس معاهده موجود وصول شود.

وزیر نیرو با اشاره به وجود آب در سد کجکی در بالادست روخانه مرزی هیرمند تأکید کرد: در افغانستان وجود آب در سد بالادست مورد وثوق اطلاعات ما و داده‌های جهانی است و موضوع وجود آب در سد کجکی نیز مورد تأیید حاکمان افغانستان قرار گرفته است.

محرابیان تاکید کرد: اگر معاهده هیرمند فی‌مابین ایران و افغانستان به‌طور دقیق بررسی شود، مشخص خواهد شد، تنها عامل تاثیرگذار روی تعیین حقابه میزان نزولات جوی و جریان آب ورودی از بالادست سد کجکی است و تنها این متغیر بر تعیین سهم ایران از حقابه سالانه اثرگذار است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها