خبر داغ برای متقاضیان مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو | قیمت جدید هایما s۵ و s۷ | متقاضیان خودروهای مونتاژی جا نمانند

کد خبر: 1224109

شورای رقابت، قیمت دو خودروی هایما S۵ و S۷ (محصولات شرکت ایران ‌خودرو) را اعلام کرد.

خبر داغ برای متقاضیان مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو | قیمت جدید هایما s۵ و s۷ | متقاضیان خودروهای مونتاژی جا نمانند

شورای رقابت، قیمت دو خودروی هایما S۵ و S۷ (محصولات شرکت ایران ‌خودرو) را اعلام کرد.

شورای رقابت با انتشار مصوبه ای اعلام کرد با عنایت به بند 3-1 ماده 3 دستورالعمل شماره 543 شورای رقابت مورخ 1401/11/11، قیمت دو خودروی هایما S5 و S7 (محصولات شرکت ایران ‌خودرو) موضوع دو نامه 370/1/401/م مورخ 1402/02/18 و 302483 مورخ 1402/03/04 سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، پس از مقایسه با شاخص رقابت‌پذیری و بررسی در جلسه شورا با اکثریت آراء تصویب گردید.

قیمت پایه بدون احتساب مالیات، هزینه شماره گذاری و ...:

هایما اس7 پلاس:  8،626،289،504 ریال

هایما اس5 پلاس: 8،410،105،229 ریال

البته قیمت نهایی با افزایش حدود 13 درصدی نسبت به قیمت فوق اعلام خواهد شد./تسنیم

مصوبه شورا اجرایی نمی‌شود/ متقاضیان خودروهای مونتاژی: ثبت‌نام می‌کنیم، اما قیمت را نمی‌دانیم

متقاضیان مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها در حالی برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند که هنوز قیمت خودروهای مونتاژی را نمی‌دانند و شرکت‌ها با وجود اینکه مسئولان وزارت صمت، ضوابط قیمت خودروهای مونتاژی را تعیین تکلیف کرده‌اند می‌گویند ابلاغیه یا لیست قیمت مصوب را دریافت نکرده‌اند؛ این در حالیست که تا دو روز دیگر مهلت ثبت‌ درخواست خودرویی متقاضیان در سامانه یکپارچه به پایان خواهید رسید.

به گزارش ایسنا، قیمت خودروهای مونتاژی ۱۶ اردیبهشت ماه تصویب و یک روز بعد (۱۷ اردیبهشت ماه) اعلام شد؛ اما علیرغم گذشت سه هفته و تاکید شورای رقابت بر لازم‌الاجرا خواندن مصوبه خود، هنوز قیمت‌ها برای متقاضیان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

داستان از این قرار بود که در آن زمان عنوان شد که مصوبه شورای رقابت توسط هیچ یک از نهادهای مربوطه نظیر وزارت صمت یا سازمان حمایت به دست خودروسازان نرسیده، آن‌ها نیز بر سر فرمول قیمت‌گذاری خود ایستادند و قیمت‌ جدید محصولات خود را بر اساس همان قیمت‌گذاری خود، تعیین کردند.

تاکید می‌شود که این قیمت‌های اعمالی توسط خودروسازان بالاتر از قیمت‌های مصوب شورای رقابت بود و در حقیقت خودروسازان قیمت مصوب شورای رقابت را نپذیرفته بودند؛ بنابراین  وزارت صمت در نامه‌ای به شورای رقابت ضمن اشاره به بازخوردهای دریافتی از خودروسازان و اینکه تعدیل‌ها در حوزه‌های محدودی اعمال شده است، خواستار بررسی بیشتر و دقیق‌تر در قیمت خودروهای مونتاژی شد؛ بنابراین ابلاغ این مصوبه منتظر اخذ تصمیم نهایی توسط شورای رقابت ماند.

در این رابطه شورای رقابت، اعلام کرد: نظر شورا و کارگروه خودرویی این است که هر آنچه که تصمیم گرفته شده، به طور قطعی اجرا شود؛ چنانچه در فاصله دو تا سه ماه آینده، تغییراتی در صورت‌های مالی، نرخ ارز، قیمت‌ها و هزینه‌های تمام شده صورت گرفت، این موضوع دوباره در کارگروه خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد. هدف شورا این نیست که تولید متوقف یا عرضه دچار مشکل شود اما نکته اساسی این است که نباید قیمت خودروهای مونتاژ شده به نحوی باشد که اگر خودرو به شکل مستقیم وارد شود، قیمت خودروهای مونتاژی از خودروهای وارداتی بیشتر باشد.

سپس هم سخنگوی این شورا یه صراحت اعلام کرد که "قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی‌کند و دستورالعمل شورای رقابت در این زمینه لازم‌الاجراست. "

در نهایت وزارت صمت وارد عمل شد و با برگزاری جلسه‌ای با پنج خودروساز خصوصی کشور و مسئولان وزارت صمت، ضوابط قیمت خودروهای مونتاژی را تعیین تکلیف کرد؛ خودروسازان در این جلسه، مصوبه شورای رقابت را پذیرفته و ملزم به اجرای آن شدند؛ پس از آن هم، سازمان حمایت نیز این ضابطه را ابلاغ کرد.

در این جلسه تصمیم‌گیری و به شرکت‌های صنایع خودروسازی ابلاغ شد که قیمت جدید خودروهای سواری مونتاژی مصوب شورای رقابت، لازم‌الاجرا و ملاک قیمت‌گذاری بوده و هرگونه عدول از آن عواقب حقوقی و قانونی را در پی خواهد داشت.

اما با توجه به اینکه حدود یک هفته از این تصمیم‌گیری نهایی می‌گذرد، اما همچنان خودروسازان می‌گویند ابلاغیه مصوبه و لیستی از قیمت‌هایی که بایستی محصولات را با آن‌ها عرضه کنند، دریافت نکرده‌اند.

این در حالیست که از چهارشنبه هفته گذشته (سوم خرداد ماه) ثبت‌نام خودرویی مرحله دوم فروش یکپارچه آغاز شده و دو روز دیگر (چهارشنبه 10 خرداد ماه) به پایان می‌رسد و طی این مدت مشتریان با تماس با خبرگزاری عنوان کردند که خودروهایی را در پنج اولویت خود قرار داده و انتخاب کرده‌اند که حتی محدوده قیمت آن را هم نمی‌دانند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها