دستور جدید دولت رئیسی درباره افزایش قیمت نان | قیمت نان گران می شود؟

کد خبر: 1225868

مشاور وزیر اقتصاد گفت: تاکید دولت بر افزایش نرخ نان نیست البته ممکن است در باره برخی از نان‌های خاص بدلیل افزایش هزینه‌ تولید، متناسب‌سازی نرخ صورت بگیرد، ولی تاکید دولت، اعمال الگوهای غیرقیمتی در مقام حمایت از نانوایان است.

دستور جدید دولت رئیسی درباره افزایش قیمت نان | قیمت نان گران می شود؟

محمد جلال، روز چهارشنبه پس از جلسه گندم، آرد و نان اصفهان در سالن اجتماعات استانداری، در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تامین اقتصاد نانوایان مهم است و رییس جمهور نیز بر این نکته تاکید دارد که اقتصاد نانوایان باید قابل دفاع باشد و آنها به هیچ عنوان نباید مُتضرر شوند.

وی ادامه داد: البته ارتقای اقتصاد نانوایان به معنی گران شدن نان نیست و دولت هم تاکیدی بر افزایش نرخ نان ندارد.

جلال تصریح کرد: البته ممکن است در برخی از نان‌ها بدلیل افزایش هزینه‌ها در چند سال گذاشته، موضوع متناسب‌سازی نرخ صورت بگیرد، اما تاکید دولت در جهت ارتقا اقتصاد نانوایان بر الگوهای غیرقیمتی است به نحوی که در عین ارتقا سطح اقتصاد نانوایان، فشاری هم از نظر نرخ نان به مردم تحمیل نشود.

مشاور وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: از محل کمک هزینه‌هایی که هم‌اینک به نانوانان پرداخت می‌شود و ایده‌های مکملی که در حوزه اقتصاد نانوایان وجود دارد و می‌تواند به تصویب کارگروه آرد و نان اُستان‌ها برسد، می‌توان به اقتصاد نانوایان کمک کرد تا نانوایی به یک شغل اقتصادی قابل دفاع تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت تا دسترسی نانوایانی دارای رفتار متعهدانه‌ در قبال عرضه نان به مردم در چرخه افزایش سهمیه قرار بگیرد و اگر نانوایانی وجود داشته باشند که بنای تحویل آراد یارانه ای به مردم را ندارند از چرخه تولید خارج شوند.

جلال افزود: دولت با اجرای طرح هوشمندسازی توانست بدون اجرای آزادسازی قیمت و سهمیه‌بندی نان، میزان عرضه خارج از شبکه نان یارانه‌ای را به حداقل برساند و با این کار موجب شکستن شدن برخی نرخ های غیرواقعی مانند کاهش نرخ مجوز نانوایی‌ها شود بطوریکه نرخ این مجوزها هم اکنون در فرایند نزولی قرار دارد.

وی ادامه داد: اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان موجب افزایش قیمت آرد خارج از شبکه شد که می‌تواند در کاهش قاچاق آرد موثر باشد و از هدررفت منابع دولت در توزیع آرد و نان جلوگیری کند.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: تبدیل فعالیت نانوایی به یک فعالیت اقتصادی قابل دفاع و ارتقای کیفیت نان که در سالجاری دنبال می‌شود از دیگر اهداف طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان است که مُبتکر آن نیز دولت سیزدهم است.

وی تصریح کرد: مرحله‌ای از طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، با عنوان "شناورسازی سهمیه" از اواخر سال گذشته آغاز و امروز تصمیمانی در این زمینه با حضور اُستاندار اصفهان و مدیران مربوطه برای این اُستان گرفته شد.

جلال یادآور شد: در جلسه امروز تصمیماتی برای افزایش اختیارات اُستانی در مواردی که به تشخیص میدانی مدیران منطقه نیاز است تا تغییراتی در تخصیص سهمیه آرد نانوایان صورت بگیرد، گرفته و این اختیارات به کمیته‌های داخل اُستان تفویض شد.

وی اظهار داشت: افزایش اختیارات اُستان‌ها برای تخصیص واگذاری سهمیه آرد یارانه‌ای، این امید را بوجود می‌آورد تا دیگر شاهد اعمال محدودیت‌ در توزیع عادلانه آرد در استان‌ها نباشیم.

جلال یادآور شد: وجه نظارتی بر امور نانوایان بطورکامل در اختیار اُستان‌هاست و در کنار ایده دولت دایر بر قابل دفاع بودن اقتصاد نانوایان بایستی با موارد تخلف نیز برخورد قاطع صورت گیرد.

روزانه ۱۱ تا ۱۲میلیون تراکنش خرید نان در کشور انجام می‌شود

مشاور وزیر اقتصاد همچنین گفت: روزانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون تراکنش خرید نان در کشور انجام می‌شود که این تراکنش‌ها اطلاعات زیادی در اختیار تصمیم گیران قرار می دهد و می توان از این بستر برای ارتقای کیفیت نان استفاده کرد.

محمد جلال ادامه داد: سازوکار شناسایی موارد تخلف نانوایان می‌تواند با سامانه موجود بر عهده مردم گذاشته شود و برای این امر برنامه‌ای هم طراحی شده است که تا پایان ماه جاری عملیاتی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه مردم در خرید نان مانند گرانفروش، کم‌فروشی، ثبت تراکنش غیرواقعی و یا حتی تجربیات مثبت آنها در زمینه عرضه نان با کیفیت، برخورد مناسب نانوایان و رعایت بهداشت از طریق سیستم یاد شده قابل دریافت و به تبع برنامه‌ریزی است.

وی گفت: در طرح جدید بدنبال آن هستیم تا نظرات مردم در باره نانوایان بصورت مستقیم بر روی سهمیه آرد و در تخصیص کمک هزینه به نانوایان اثرگذار باشد.

 افزون بر پنج هزار واحد نانوایی در استان اصفهان فعالیت دارند.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها