یارانه بگیران این خبر را از دست ندهید | از کجا بفهمیم دهک چندم هستیم؟| چرا یارانه نقدی ما قطع شد؟

کد خبر: 1228311

وزارت کار اطلاعیه جدیدی درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیک صادر کرد. بر این اساس، از روز دوشنبه 29 خرداد ماه افزایش اعتبار برای هر سه دهک اعمال می شود. شرط بهره مندی از اعتبار افزایشی، خرید بیش از 80 درصد یارانه 400 هزار تومانی معادل 320هزار تومان به ازای هر نفر است

یارانه بگیران این خبر را از دست ندهید | از کجا بفهمیم دهک چندم هستیم؟|  چرا یارانه نقدی ما قطع شد؟

استفاده از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و خانوارها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده و از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی، کالای مورد نظر خود را از لیست ۱۱ قلم کالای اساسی پیش گفته با هر عنوان و برندی انتخاب و خریداری کنند.

چطور بفهمم دهک چندم هستم؟ این سوالی است که هر شهروند ایرانی شاید بارها از خود پرسیده باشد؟ چند سال است که بخشی از یارانه هایی که به سوخت، برخی مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام از این دست اختصاص می یافت، در قالب طرح هدفمندسازی یارانه ها، به طور مستقیم و نقدی به حساب سرپرست خانوار ها واریز می شود. پس از آن دهک بندی جامعه برای پرداخت یارانه در دستور کار قرار گرفت. به این صورت که سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه کنار گذاشته شدند و هفت دهک باقی‌مانده یعنی اقشار کم‌درآمد مشمول دریافت یارانه هستند. در پی این تصمیمات، سوال مهمی که برای اغلب خانواده ها به وجود آمد این بود که چطور بفهمیم دهک چندم هستیم؟ در ادامه این مطلب روش فهمیدم دهک خانوارها توضیح داده می شود.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود از دو کانال اقدام کنند؛ راه نخست، شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ است که بعد از تماس، با وارد کردند کد ملی سرپرست خانوار و همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست است، دهکی که در آن قرار دارند اعلام می‌شود.

راه دیگر مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir است که وضعیت دهک‌بندی را مشخص و اعلام می‌کند.

استعلام دهک بندی یارانه

مرحله اول:

ابتدا به سایت “سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه فرمائید و در بالای صفحه بر روی دکمه ورود/ثبت نام کلیک کنید.

مرحله دوم:

سپس به صفحه ای همانند تصویر زیر هدایت می شوید که می بایست اطلاعات خواسته شده اعم از:

– شماره ملی سرپرست خانوار

– شماره حساب واریز یارانه

– مشخص کردن تعداد خانوار

– شماره ملی یکی از اعضای خانوار تحت پوشش

– تصویر امنیتی

را وارد و در انتها بر روی دکمه ورود کلیک کنید.

مرحله سوم:

در این قسمت وضعیت یارانه شما مشخص می شود که شامل دریافت یارانه نقدی هست یا خیر (مشمول/غیرمشمول)، در تصویر زیر برای یکی از اعضای خانور نمایش داده شده که مشمول دریافت یارانه می باشد.

در پایان هم بر روی نمایش شناسنامه اقتصادی خانوار جهت مشاهده دهک بندی یارانه خود کلیک کنید.

مرحله چهارم:

و بالاخره در پایان نتیجه بررسی دهک بندی یارانه شما توسط دولت که با بررسی اطلاعات دارایی و مالی خانوار شماست، نمایش داده می شود.

چگونه بفهمیم در چه دهکی هستیم؟ چگونه بفهمیم دهک چندم هستیم؟ چگونه دهک خود را مشخص کنیم؟

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیک خبر داد و گفت: «دولت در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار داده و قرار است در گام نخست، میزان یارانه‌ی یارانه بگیران در سه دهک اول به شرط خرید ۷۰ درصد کالا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.»

مرتضوی اجرای اثربخش این طرح را نیازمند همراهی و هماهنگی گسترده در تمامی استان‌های کشور دانست و افزود: «به دنبال تأکیدات ریاست جمهوری و به منظور تأمین سبد تغذیه خانوارهای کم‌درآمد، تأمین منابع مالی افزایش ٢٠ درصدی اعتبار یارانه کالابرگ در دستور کار دولت قرار گرفته است که اجرای سراسری و فراگیر طرح کالابرگ الکترونیکی به مهار تورم و ثبات بازار کمک می‌کند».

طرح ملی کالابرگ الکترونیک سال گذشته و در راستای اجرای قانون مصوب مجلس به شکل سراسری و آزمایشی در کشور راه‌اندازی شد و طبق آخرین گزارش‌ها بیش از ۵۰ هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده اند تا مردم بتوانند خرید کنند.

بر اساس اطلاعیه جدید وزارت کار از ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک در خصوص خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به اجرا در می‌آید و یارانه اعتباری خانوارهای مذکور ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که ۸۰ هزار تومان می‌شود و شرط استفاده از این مبلغ خرید تا سقف ۷۰ درصد مبلغ یارانه است که معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر می‌شود. در این طرح کارت جدیدی صادر نمی‌شود و تمام کارت‌های بانکی به ‌نام سرپرست خانوار قابل استفاده است.

پیش از این ۹ قلم کالا شامل پنیر، شیر کم چرب، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، ماست و قند و شکر این طرح پیش بینی شده بود و مردم می‌توانستند با استفاده از اعتبار یارانه خود در هر ماه این اقلام را از هر عنوان و برند و نشان تجاری خریداری کنند ولی در حال حاضر با افزوده شدن اقلام پروتئینی، حبوبات و گوشت منجمد گوساله امکان خرید ۱۱ قلم کالای اساسی برای متقاضیان فراهم شده است.

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان است که در مرحله جدید به یارانه خانوارهایی که این مبلغ را دریافت می‌کنند ۲۰ درصد معادل ۸۰ هزار تومان اضافه می‌شود و به شرط خرید ۷۰ درصد کالا در طرح، امکان استفاده از ۸۰ هزار تومان وجود دارد و ۶ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ شامل افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت در این طرح ملی مشارکت دارند. در شهرها و روستاهای کوچک نیز برخی فروشگاه‌های خُرد به بارکدخوان مجهز شده‌اند تا دسترسی مردم و امکان بهره‌مندی عمومی از کالابرگ الکترونیکی فراهم شود.

استفاده از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و خانوارها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده و از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی، کالای مورد نظر خود را از لیست ۱۱ قلم کالای اساسی پیش گفته با هر عنوان و برندی انتخاب و خریداری کنند.

همچنین خانوارها می‌توانند جهت مشاهده‌ موجودی و باقیمانده اعتبار یارانه و لیست موجودی کالاها با تلفن همراه سرپرست خانوار کد دستوری #۲۸*۷۸۸* و #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره‌گیری کرده یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند.

سایر خانوارهای دهک‌های اول تا سوم در مرحله بعدی طرح تحت پوشش قرار خواهند گرفت و زمان اجرای مراحل بعدی، اطلاع‌رسانی خواهد شد./ سلام نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها