فرزین: شبکه کارتی شتاب ایران در حال اتصال به میر روسیه است

کد خبر: 1230301

محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام برنامه‌ریزی برای اتصال ارتباط شبکه کارتی شتاب ایران با چین و ترکیه، از تخصیص خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای تامین نیاز ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌جاری خبر داد.

فرزین: شبکه کارتی شتاب ایران در حال اتصال به میر روسیه است

محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام برنامه‌ریزی برای اتصال ارتباط شبکه کارتی شتاب ایران با چین و ترکیه، از تخصیص خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای تامین نیاز ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌جاری خبر داد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام برنامه‌ریزی برای اتصال ارتباط شبکه کارتی شتاب ایران با چین و ترکیه، از تخصیص خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای تامین نیاز ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌جاری خبر داد.

‌به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین ظهر امروز در دیدار و نشست معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و جمعی از تشکل‌ها و شرکت‌های پیشرو در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر حمایت همه جانبه نظام بانکی از این شرکت‌های موثر گفت: به منظور حل مشکلات ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان و در راستای حمایت عملی از آنان، خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری در سال‌جاری برای این بخش اختصاص می‌یابد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل کمیته تامین و تخصیص ارز در بانک مرکزی با حضور وزارتخانه‌های صنعت معدن و تجارت، بهداشت درمان و اموزش پزشکی و جهاد کشاورزی گفت‌:‌در این کمیته نیاز‌های ارزی سالانه بخش‌های مختلف براساس منابع، تعیین و سهمیه هر یک از بخش‌ها برای گشایش اعتبار مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی با توجه به ضرورت توجه جدی به شرکت‌های دانش‌بنیان و به منظور تسریع در حل نیاز ارزی فعالان این بخش،  امسال جدای از سهمیه این بخش، ۵۰۰ میلیون دلار خط اعتباری جدید به آن اختصاص می‌دهد.

فرزین در ادامه تاکید کرد: شرایط تخصیص این خط اعتباری هم با همکاری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت تعیین می‌شود. البته در همین راستا، نمایندگان این شرکت‌ها نیز می‌توانند در کمیته تامین و تخصیص ارز مشارکت و حضور فعال داشته باشند.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با توجه به گشایش‌هایی که در حوزه ارزی در راه است خط اعتباری ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های آینده قابلیت افزایش نیز خواهد داشت.

به گفته‌ فرزین، در راستای برطرف کردن نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در نمایشگاه‌های صادراتی با هدف بازاریابی، این شرکت‌ها همچنین می‌توانند ارز مورد نیاز خود را در این زمینه از محل سرفصل نیازهای خدماتی از سامانه مربوطه تامین کنند.

در این نشست با توجه به مشکلات شرکت‌های فعال درحوزه شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش و همچنین ضرورت تسریع در تامین به موقع نقدینگی این شرکت‌ها، رئیس‌کل بانک مرکزی دستور داد تا کمیته ای برای تدوین آیین‌نامه تسهیلات ریالی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت بخش اعتبارات بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شود.

* رشد ۸۵ درصدی اعطای تسهیلات به دانش‌بنیان ها فقط در سه ماه گذشته

فرزین بیان کرد:‌در سال گذشته ۱۸۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافت که رشدی معادل ۱۶۵ درصد داشت. همچنین در دو ماهه سالجاری نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت شده که از رشدی معادل ۸۵ درصد برخوردار است.

رئیس‌کل بانک مرکزی ‌ضمن تاکید بر حمایت جدی شبکه بانکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ارتباطات بانکی نیز گفت‌: توسعه روابط بانکی با کشورهای همسایه از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی است و در این راستا استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی قطعا استفاده خواهد شد.

* برنامه‌ریزی برای اتصال ارتباط شبکه کارتی شتاب ایران با چین و ترکیه

‌فرزین افزود:‌ هم‌اکنون ارتباط شبکه کارتی شتاب ایران با میر روسیه در حال اتصال است و برقرار این ارتباط با چین و ترکیه نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه برخی شرکت‌های دانش‌بنیان از روند طولانی تامین و تخصیص ارز و وجود برخی تخلفات در شبکه صرافی کشور تاکید کرد:‌برخورد با تخلف وظیفه ذاتی نهادهای حاکمیتی است و از همه فعالان این بخش تقاضا می‌کنم در صورت مشاهده هر‌گونه تخلف در شبکه صرافی مصادیق را با بانک مرکزی منعکس کنند. قطعا بانک مرکزی با متخلفین برخورد قاطع خواهد کرد و مجوز صرافی‌های متخلف که از متقاضایان ارز، زیرمیزی طلب می‌کنند باطل خواهد شد.

فرزین برگزاری جلسات مشترک با فعلان بخش‌های مختلف تولیدی به منظور حل مشکلات آنان را از اولویت‌های کاری خود عنوان کرد و گفت: در همین راستا تاکنون جلسات متعددی با فعالان صنعت دارو برگزار شده که نتایج خوبی هم داشته است.

در ادامه این جلسه، ‌‌معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور هم با ارائه گزارشی در خصوص ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان گفت‌: هم اکنون ۸۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که ارزش فروش محصولات این شرکت‌ها سالانه بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. این شرکت‌ها با ارز بری سالانه حداکثر ۵۰۰ میلیون دلار نزدیک به یک میلیارد دلار ارز آوری دارند و سالانه بالغ از ۵ میلیارد دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی ایجاد می‌کنند.

دهقان تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت بسیار خوبی در زمینه کمک به شبکه بانکی و ارتقای سیستم های پرداخت و ارتباطات بانکی دارند که در صورت نیاز شبکه بانکی امکان توسعه همکاری در این زمینه بانک مرکزی وجود دارد‌.

در این نشست نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به بیان مسائل و مشکلات خود در حوزه تامین ارز و نقدینگی پرداختند که زمان‌بر بودن تامین ارز، در الویت قرار گرفتن شرکتهای دانش بنیان در دریافت تسهیلات ریالی، تخلف برخی صرافی‌ها در زمینه دریافت زیرمیزی و ضرورت تسهیل در تامین به موقع نیاز ارزی از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بود.

در پایان این نشست، مقرر شد بسته‌ای جداگانه برای شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت مشترک بین معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری و بانک مرکزی تهیه و راهکارهای حل مشکلات براساس تفاهمات به عمل آمده اجرایی شوند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها