خبر مهم برای خریداران شاهین از سامانه یکپارچه | خودرو شاهین ارزان می شود؟

کد خبر: 1231666

تکمیل وجه متقاضیان شاهین G در سامانه یکپارچه خودرو آغاز شده است. اما خریداران این خودرو باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشند.

خبر مهم برای خریداران شاهین از سامانه یکپارچه |  خودرو شاهین ارزان می شود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس اعلام سایپا،‌ واریز وجه متقاضیان شاهین در سامانه یکپارچه خودرو از امروز پنجشنبه ۱۵ تیر آغاز شده است. افرادی که در مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو، شاهین را انتخاب کردند و اولویت پاییز و زمستان شده‌اند تا سه روز برای تکمیل وجه فرصت دارند.

متقاضیان در این مرحله باید مبلغی حدود ۲۱۲ میلیون تومان واریز کنند. قیمت شاهین در کارخانه حدود ۴۲۵ میلیون تومان و قیمت بازار شاهین حدود ۶۰۰ میلیون تومان است. یعنی در حال حاضر یک اختلاف حدود ۴۰ درصدی میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد.

البته قیمت برای خریداران قطعی نیست و در صورت افزایش قیمت کارخانه،‌ خریداران باید بر اساس قیمت جدید تکمیل وجه کنند. البته خریداران سامانه یکپارچه خودرو باید توجه کنند که بر اساس مصوبه شورای رقابت،‌ پیش پرداخت متقاضیان از افزایش قیمت مصون است. به بیان دیگر در صورتی که مثلا قیمت تا زمان ارسال دعوتنامه ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، این افزایش قیمت تنها بر میزان باقی مانده وجه اعمال می‌شود.

با این وجود یک تهدیدی خریداران شاهین از سامانه یکپارچه خودرو را تهدید می‌کنند.

یکی از نکات منفی خودروی شاهین G به پیشرانه قدیمی آن باز می‌گردد. موتور شاهین همان پیشرانه نام آشنای سایپا به نام M15 است. این پیشرانه در حقیقت موتور ارتقا یافته پراید و تیبا محسوب می‌شود که به سیستم توربوشارژ مجهز شده است.

استفاده از موتور قدیمی و تقویت آن با توربو شارژ منجر شده که از یکسو استهلاک آن افزایش یابد و از سوی دیگر،‌ توان موتور نسبت به وزن خودرو کاهش چشمگیری داشته باشد.

البته ابتدا قرار بود بر روی این خودرو موتور برلیانس قرار داده شود که به دلیل تحریم‌ها این اتفاق نیفتاد. حتی زمانی صحبت از استفاده موتور EF7 بر روی این خودرو بود.

فارغ از این مسائل، انتقادات به این موتور بر روی خودروی شاهین منجر شده تا در نهایت سایپا نسبت به تغییر پیشرانه شاهین روی بیاورد.

موضوعی که دقیقا تهدیدی برای متقاضیان شاهین G در سامانه یکپارچه خودرو محسوب می‌شود.

آنگونه که گفته می‌شود پیشرانه ME16 و گیربکس ۵ دنده تولیدی مگا موتور در گروه سایپا در محصول شاهین جدید بکار گرفته می‌شود. در نسخه اتوماتیک شاهین پیشرانه مشابه است. اما گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک از طریق شرکت DAE چین تامین می‌شود که تکنولوژی و ساخت آن از شرکت آیسین ژاپن است.

پیشرانه جدید سایپا از نوع چهارسیلندر خطی با ۱۶ سوپاپ با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی و به صورت تنفس طبیعی است. این پیشرانه توان تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت در۵۸۰۰ دور در دقیقه را داراست. گشتاور آن در دور ۴۲۰۰ به ۱۴۷ نیوتن متر می‌رسد. این پیشرانه از استاندارد آلودگی یورو ۵ پیروی می‌کند.

در این شرایط، تهدیدی که متقاضیان شاهین G در سامانه یکپارچه خودرو را تهدید می‌کند، این است که با رونمایی از شاهین با موتور جدید،‌ تقاضا برای این خودرو به شدت کاهش پیدا کند.

متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو باید توجه داشته باشند که شاهین نسبت به خودروهای مشابه خود از تقاضای نسبتا کم‌تری برخوردار بوده است. در این شرایط عرضه شاهین با موتور جدید و بهبود یافته احتمالا منجر به کاهش بیش‌تر قیمت این خودرو در بازار آزاد شود.

گفتنی است خریداران برای تکمیل وجه باید به سایت فروش سایپا مراجعه کنند.

آغاز واریز وجه برای متقاضیان عادی شاهین ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۲

از امروز (پنجشنبه) امکان واریز وجه علی الحساب برای منتخبان عادی که اولویت آن‌ها پاییز و زمستان ۱۴۰۲ برای خودروی شاهین بود و از سوی سایپا پیامک دریافت کرده‌اند، به مدت سه روز فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، برای متقاضیان عادی شرکت‌کننده در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، برای خودروی شاهین که نوبت دریافت پاییز و زمستان سال جاری را دریافت کرده و روز سه‌شنبه (۱۳ تیر ماه) پیامک واریز دریافت کرده‌اند، از امروز (پنج‌شنبه ۱۵ تیرماه) امکان واریز وجه مبلغ علی‌الحساب فراهم شده است.

مهلت واریز برای این مرحله، سه روز در نظر گرفته شده است؛ طبیعتا عدم واریز وجه علی‌الحساب خودرو در مهلت تعیین شده به‌منزله انصراف از طرح خواهد بود.

متقاضیان می‌توانند به منظور واریز وجه صرفاً از طریق سامانه فروش اینترنتی به نشانی saipa.iranecar.com  اقدام کنند.

قابل ذکر است که قیمت خودرو قطعی نخواهد بود و مطابق روز تحویل در هفته چهارم آذر الی اسفند ماه سال جاری است و مبالغ درج شده در بخشنامه، مبالغ پیش‌پرداخت علی‌الحساب ۲۱۲ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها