آغاز خرید برنج مرغوب گیلان از هفته آینده

کد خبر: 1233209

وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه استان‌های شمالی به لحاظ کشاورزی دارای ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه ای هستند، گفت: از هفته آینده خرید برنج هاشمی و یکی دیگر از ارقام پرمحصول در گیلان توسط بازرگانان انجام خواهد شد.

آغاز خرید برنج مرغوب گیلان از هفته آینده

محمدعلی نیکبخت شامگاه گذشته در جلسه شورای کشاورزی استان گیلان، با بیان اینکه استان‌های شمالی به لحاظ کشاورزی دارای ظرفیت های بالقوه‌ای هستند، اظهار کرد: گیلان یکی از استان‌های مهم در تامین امنیت غذایی کشور است که باید به طور ویژه به رشد تولید و توسعه محصولات کشاورزی در این استان کمک کرد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در خصوص احصای مشکلات حوزه کشاورزی در استان‌های شمالی گفت: از روز چهارشنبه و به دستور ریاست محترم جمهوری به استان‌های شمالی سفر کرده تا به طور دقیق و میدانی مشکلات حوزه کشاورزی را بررسی کنم و اقداماتی را در راستای حل آنان انجام دهم.

وزیر جهاد کشاورزی نقش استان‌های شمالی در تامین انواع محصولات کشاورزی و نیاز داخلی کشور را بسیار مهم برشمرد و بیان کرد: بخش عمده ای از نیازهای داخلی کشور را سه استان گیلان، گلستان و مازندان تامین می‌کنند لذا در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم به محصولات استراتژیک مثل برنج، ماهی، دام و طیور، صنعت نوغانداری، چای، زیتون و بادام توجه شده است.

نیکبخت از تولید ۳۵ درصد برنج کشور در گیلان خبر داد و گفت: ۳۰ درصد اشتغال و همچنین ۸۰ درصد مساحت گیلان مربوط به فعالیت‌های کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در شمال کشور و گیلان باید چند اقدام اساسی صورت گیرد تا منجر به افزایش بهره‌وری و مصرف بهینه آب شود، تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته طرح های جامع آب و خاک برای گیلان در نظر گرفته شده و تمام اهتمام دولت سیزدهم این است که این مهم در گیلان عملیاتی شود زیرا بسیار در افزایش تولید محصولات کشاورزی تاثیر دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم توجه به استفاده بهینه از فرآوری محصولات کشاورزی در گیلان، بیان کرد: فرآوری محصولات کشاورزی می‌تواند به رشد اقتصادی و افزایش صادرات به کشورهای حاشیه خزر کمک کند زیرا به راحتی می‌توان از ضایعات محصولات کشاورزی در فرآوری و در نتیجه صادرات استفاده کرد.

نیکبخت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص رفع محدودیت‌های مالی در توسعه صنعت کشاورزی، دام و طیور و همچنین صیادی در گیلان، گفت: علیرغم همه محدویت های مالی موجود، با توجه به اهمیت فعالیت کشاورزی در حوزه آبزی پروری، صید و صیادی در تلاشیم تا توزیع منابع خوبی در این خصوص انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت سیزدهم کاهش تصدی‌گری در توزیع کودهای شیمیایی است، افزود: باید از ظرفیت تشکل‌های حوزه کشاورزی در توزیع کودهای شیمیایی و کشاورزی بهره‌مند شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای سیاست کشت قراردادی از دو سال گذشته در کشور، افزود: کشت و تولید قراردادی از دو سال قبل در کشور کلید خورده و در ۱۴۰۱ یک و نیم هکتار کشت گندم ‌به صورت قرار دادی انجام شده و این امر در سال جاری به دو برابر خواهد رسید.

نیکبخت، نگاه دولت سیزدهم در واردات کالا برای تامین نیاز ۸۵ میلیونی کشور را حمایت از تولید داخلی و تولید کننده دانست و بیان کرد: نگاه ما به تامین کالا برای جمعیت ۸۵ میلیونی توجه به تولید داخلی و تولید کننده است و بر همین اساس قول خواهیم داد در تصمیم گیری‌ها در وزارت جهاد کشاورزی به شالیکاران توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه به بهانه واردات و تامین نیاز داخلی نباید کشاورز متضرر شود، گفت: در سیاست‌های واردات و صادرات محصولات کشاورزی به گونه‌ای عمل می‌کنیم که تولید کننده متضرر نشود زیرا نگاه دولت سیزدهم حمایت ویژه از کشاورز است.

وزیر جهاد کشاورزی از آغاز خرید ارقام پرمحصول برنج در کشور با موافقت ریاست محترم جمهوری خبر داد و افزود: خرید ارقام پرمحصول برنج در کشور آغاز و ریاست محترم جمهوری با این امر موافقت کرده و در این خصوص و با همکاری وزرای مربوطه اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

نیکبخت ادامه داد: در گام دوم و از هفته آینده خرید برنج هاشمی و یکی دیگر از ارقام پرمحصول در گیلان توسط بازرگانان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی نمی گذارد برنج بر روی دست کشاورز باقی بماند، تصریح کرد: به اندازه ای که واردات انجام می‌شود باید برنج داخلی خریداری شود.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز، اظهار کرد: برنج، این محصول تولیدی با کیفیت منطقه باید به قیمت های مناسب از کشاورزان خریداری شود تا در آستانه فصل برداشت جدید انبارها برای محصول تازه آماده سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون دولت سه ماه قبل و سه ماه بعد از برداشت نباید برنج وارد کند، افزود: واردات برنج به مقدار زیاد تنظیم بازار را به هم زد و اکنون تولید داخلی امکان فروش ندارد.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه در موضوع تامین آب زراعی طی سال گذشته خیلی خوب مدیریت شد و امسال هم این رویه ادامه خواهد داشت، یادآور شد: وضعیت بازار برنج از آذر ماه پارسال دچار نوسان و سبب بروز مشکلاتی شد که ادامه دارد.

عباسی با اعلام اینکه سال گذشته ۲۷ هزار تن چای خشک اصیل و ارگانیک در استان گیلان تولید شد، نسبت به واردات بیش از نیاز بازار مصرف داخلی هشدار داد که موجب بروز مشکلاتی در صنعت چای کشور خواهد شد.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها