اطلاعیه مهم برای خریداران خودرو ثبتنامی | خرید خودرو از دم قسط مدیران خودرو با تحویل تابستان 1402

کد خبر: 1234229

طی اطلاعیه‌ای مدیران خودرو اعلام کرد متقاضیانی که موعد تحویل تابستان 1402 به آن‌ها تعلق گرفته است باید تا سه روز آینده نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند.

اطلاعیه مهم برای خریداران خودرو ثبتنامی | خرید خودرو از دم قسط مدیران خودرو با تحویل تابستان 1402

مدیران خودرو  سه روز پس از اعلام قیمت‌های جدید مصوب شورای رقابت در تاریخ 1402/04/20 قیمت نهایی چهار محصول خود را که شامل قیمت شورای رقابت به علاوه 13 تا 16 درصد هزینه مالیات و بیمه است را منتشر کرد.

پس از این اطلاعیه برای مدت پنج روز متقاضیان محصولات این شرکت که از طریق سامانه یکپارچه اقدام کرده بودند، بعد از دو ماه بلاتکلیفی بالاخره از مبلغی که می‌بایست برای خودروی مد نظر خود پرداخت کنند آگاه شدند، اما این آرامش نسبی دیری نپایید تا ویران شود، چراکه ابراهیم رئیسی، رئیس قوه مجریه 25 تیر اعلام کرد که افزایش قیمت‌های شورای رقابت فاقد اعتبار قانونی است و هرگونه افزایش قیمت خودرو غیرقانونی است.

27 تیر 1402 شرکت مدیران خودرو  طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تمام متقاضیان محصولات ارائه شده این شرکت در سامانه یکپارچه که طی قرعه‌کشی زمان‌بندی موعد تحویل تابستان 1402 به آن‌ها اعطا شده است، باید از امروز 27 تیر 1402 تا 30 تیر 1402 یعنی 72 ساعت آینده از زمان دریافت پیامک اطلاع رسانی نسبت به تکمسل وجه برای دریافت خودوری خود اقدام کنند.

نکته مهم برای تکمیل وجه محصولات این شرکت به مربوط به نحوه پرداخت است، به این شکل که مطابق با اعلام روابط عمومی این شرکت به دلیل فعال نبودن سبک پرداخت آنلاین این شرکت، متقاضیان برای پرداخت می‌توانند به خودپردازهای بانک صادارت یا دستگاه‌های pos مستقر در نمایندگی‌های این شرکت مراجعه کنند.

نکته دیگر در مورد نحوه پرداخت برای تکمیل وجه محصولات مدیران خودرو مربوط به لغو گزینه سقف برداشت از کارت است. متقاضیان اگر تمایل داشته باشند تنها در یک مرحله وجه مورد نظر را پرداخت کنند باید به شعب بانکی مراجعه کنند و گزینه سقف برداشت را  از کارت خود حذف کنند تا بتوانند در یک مراجعه به نمایندگی‌ها یا خودپردازهای بانک صادرات تمام وجه را پرداخت کنند.

در صورتی که هر یک از متقاضیان نخواهد به بانک مراجعه کند، می‌تواند در چند مرحله با مراجعه به نمایندگی یا خودپرداز بانک صادرات نسبت به تکمیل وجه خود اقدام کند.

متقاضیانی که خواهان خرید اقساطی محصولات مدیران خودرو هستند، باید در جریان باشند که پیامک اطلاع‌رسانی اول برای خرید نقدی است و برای خرید اقساطی باید منتظر ارسال پیامک خرید اقساطی باشند، مضاف بر این موضوع مشتریانی که تمایل به خرید اقساطی دارند باید در جریان باشند که تا زمانی که مدارک و مستندات لیزینگ توسط بانک تایید نشوند نمی‌توانند از خرید اقساطی بهره‌مند شوند./تجارت نیوز

سازمان حمایت با تجدید نظر در دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو، آیین نامه جدید را ابلاغ کرد.

به نقل از سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان و تولیدکنندگان‌؛ طی ابلاغیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص اصلاحیه نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور ؛ از این پس همه مشتریان خودروهای داخلی و خارجی می‌توانند بر اساس این دستورالعمل ابلاغی در صورت شکایت به ادارات صمت استان‌‌های کشور مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند.

معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای ، اصلاحیه دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو را به مدیران کل صنعت ، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور ابلاغ کرد.

در نامه حسین فرهید زاده به مدیران کل صنعت ، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور در مورخ 1402.4.26 با موضوع «دستورالعمل تکمیلی نحوه رسیدگی به شکایات استفاده کنندگان خودرو » آمده است :

پیرو ابلاغیه شماره65036.98.370 مورخ 1398.10.8 موضوع نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان خودرو ، ضمن ارسال اصلاحیه دستور‌العمل مذکور به استحضار می رساند: قیمت‌های مصوب درب کارخانه انواع خودروهای مونتاژی در سامانه شورای رقابت به آدرس nicc.gov.ir بارگذاری شده و حسب تاکید آن مرجع، برای کلیه ذینفعان لازم الاجرا است، لذا با هدف تسریع در رسیدگی به شکواییه‌های واصله در ارتباط با عدم رعایت قیمت‌های مصوب ابلاغی شورا و همچنین عدم صدور دعوتنامه‌های تکمیل وجه و امتناع از عرضه موارد زیر برای لحاظ در اقدام اعلام می‌شود.

الف –قیمت:

1-ملاک قیمت در قراردادهایی که از تاریخ 1402.2.16 تا 1402.4.17 منعقد شده است، قیمت‌های مصوب جلسه 566 شورای رقابت است.

2-ملاک قیمت در قراردادهایی که از تاریخ 1402.4.17 به بعد منعقد شده است، قیمت‌های مصوب جلسه 584 شورای رقابت است.

3- قیمت‌های اعلامی و مصوب شورای رقابت در تمام مصوبات فوق الذکر قیمت درب کارخانه بوده و به قیمت های مذکور عوارض و هزینه های قانونی اضافه می‌شود.

4- با عنایت به ابلاغ قیمت محصولات شرکت های خودروساز مونتاژی توسط شورای رقابت در تاریخ 1402.2.16 درخصوص قراردادهایی که پیش از تاریخ ابلاغیه 1402.2.16 منعقد شده، استعلام لازم از شورای رقابت صورت گرفته که ملاک عمل در این خصوص نظر شورای مذکور است که پس از وصول پاسخ، مراتب اطلاع رسانی خواهد شد.

5-در خصوص خودروهایی که در مصوبه 1402.2.16 قیمت نداشته و در مصوبه 1402.4.17 برای آنها قیمت تعیین شده است، از شورای رقابت استعلام لازم صورت گرفته که ملاک عمل اعلام نظر شورا خواهد بود که در این خصوص متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

ب-عدم صدور دعوتنامه:

اولویت‌های فصل بهار: آن‌دسته از متقاضیانی که بر اساس سامانه یکپارچه فروش خودرو، اولویت تحویل آنها فصل بهار بوده و تاکنون دعوتنامه‌ای از ناحیه شرکت‌های خودروساز برای آنها صادر نشده و این موضوع به منزله عدم ایفای تعهدات ابلاغی بوده در صورت اعلام به شرکت مبنی بر صدور دعوتنامه و عدم تمکین شرکت در این خصوص، مطابق آراء دیوان عدالت اداری طی دادنامه های شماره 1420 الی 1423 مورخ 1399.11.18، رسیدگی به موضوع عدم ایفای تعهدات قراردادی در صلاحیت محاکم تعزیری نبوده و باید در محاکم عمومی رسیدگی شود، لذا شاکیان باید جهت طرح دعوی به محاکم عمومی راهنمایی شوند.

در ادامه این ابلاغیه آمده است : بدیهی است صدور دعوتنامه‌های مرتبط با موعد تحویل فصل بهار پس از تاریخ ابلاغ قیمت های 1402.2.16  (در خصوص خودروهای دارای قیمت مصوب) مطابق با صراحت اعلام نظر شورای رقابت پیرامون موضوع، باید بر مبنای قیمت‌های مذکور صورت پذیرفته و صدور دعوتنامه با اعمال قیمت های جدید 1402.4.17، تخلف و فاقد وجاهت قانونی بوده و باید اقدام قانونی لازم صورت پذیرد.

اولویتهای فصل تابستان: با توجه به اعلام نرخ های مصوب جدید خودروهای مونتاژی طی مصوبه مورخ 1402.4.17 شورای رقابت، شرکت‌های تولیدکننده خودرو باید در خصوص کلیه متقاضیانی که اولویت آنها فصل تابستان در نظر گرفته شده ، نسبت به صدور دعوتنامه بر اساس قیمت‌های مصوب جدید اقدام کنند. بدیهی است صدور دعوتنامه قبل از تاریخ مذکور و با قیمت های قبلی به قوت خود باقی است.

اعمال هرگونه افزایش قیمت بیش از قیمت های مصوب به منزله گران‌فروشی بوده و پس از شکایت متقاضی و ارایه مستندات لازم، اقدام لازم مطابق ابلاغیه صادره معمول شود. در صورت عدم صدور دعوتنامه در مهلت مقرر، اقدامات لازم مطابق فرآیند مندرج در بند قبل و اولویت‌های فصل بهار صورت پذیرد .

نگهداری و دپوی خودرو به صورت عمده و عدم عرضه غیرموجه، در صورتی که مربوط به تعهدات قبلی شرکت ها، خودروهای تعیین تکلیف شده فعلی و یا مشکلات مربوطه نظیر پلاک و ... نباشد، مطابق ابلاغیه شماره 11419061 مورخ 1401.12.20 وزارت صنعت، معدن و تجارت ،مشمول احتکار بوده و در صورت مشاهده بایستی اقدامات قانونی لازم معمول شو .

در ارتباط با مشکلات و شکواییه‌های با موضوع عدم تحویل،عدم پرداخت سود مشارکت و عدم پرداخت خسارت تاخیر، طی دادنامه های فوق الذکر هیات عمومی دیوان عدالت اداری ، محاکم عمومی صالح به رسیدگی بوده و در این ارتباط نیز هیئت حل اختلاف بین دستگاه های اجرایی در جلسه مورخ 1401.7.11  بر این موضوع تاکید کرده، لذا در این خصوص باید مطابق فرایند ذکر شده اقدام شود .لازم به ذکر است مراتب پیش از این جهت رعایت در اقدام به تمامی ادارات کل 31 استان ابلاغ شده است.

در بخش دیگر این ابلاغیه آمده است: صدور دعوتنامه پیش از موعد اولویت های ابلاغی، با هدف تحویل سریعتر خودروها (با رعایت فاصله زمانی تحویل حداکثر سه ماه از تاریخ تکمیل وجه مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو )، با رضایت مصرف کنندگان بلامانع بوده و در صورت عدم تمایل به واریز وجه و تکمیل فرایند توسط متقاضی، شرکت حق حذف اولویت ها را نخواهد داشت.

نظر به صراحت دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکواییه ها، در راستای تسریع فرآیند رسیدگی و عدم سردرگمی متقاضیان، ارسال شکواییه ها صرفاً در چارچوب ضوابط تعریف شده صورت پذیرد. بدیهی است در صورت ضرورت اطلاع رسانی موارد خاص، مراتب در قالب مکاتبات، به ادارات کل صنعت معدن و تجارت ابلاغ  می‌شود.

ادارات کل محل استقرار واحدهای تولیدکننده خودرو ضمن رعایت مفاد دستورالعمل اصلاحی پیوست و موارد مطروحه در این مکاتبه، هماهنگی کامل جهت تسریع در رسیدگی به شکواییه های واصله را معمول و درصورت هرگونه ابهام نسبت به انعکاس کلیات موضوع جهت تعیین تکلیف به این سازمان اقدام کنند.

سازمان حمایت در پایان ابلاغیه خود تاکید کرده است : به منظور تسریع در فرآیند رسیدگی به شکایات واصله و پاسخگویی فوری به متقاضیان و امکان اخذ گزارشات لازم و برخط تاکید می می شود، تشکیل پرونده با مستندات کامل و متقن صرفاً از طریق سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی (سیمبا) انجام شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها