انتقاد نمایندگان از گرانی ۳ برابری قیمت مرغ | بانک مرکزی ارز نهاده های دامی را تخصیص دهد

کد خبر: 1234772

نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی درخصوص بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاه های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور ضمن انتقاد از سیاست های اعمال شده در حوزه تولید گوشت مرغ و حذف ارز ترجیحی نسبت به عدم تامین ارز مورد نیاز نهاده های دامی واکنش نشان دادند.

انتقاد نمایندگان از گرانی ۳ برابری قیمت مرغ | بانک مرکزی ارز نهاده های دامی را تخصیص دهد

احد آزادیخواه در جلسه علنی امروز (دوشنبه 2 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی  در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درخصوص بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاه های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور گفت: در ایام محرم که مصادف با بازگشت حجاج است، میزان مصرف پروتئین سفید و گوشت افزایش یافته است. مجموعا در کشور 17 هزار مرغداری فعال گوشتی داریم که حدود 70 هزار نفر در این عرصه فعالیت می کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم ادامه داد: ظرفیت تولید سالانه کشور 2 میلیون و 400 هزار تن گوشت مرغ است که روزانه 6 هزار تن می شود، اگر ظرفیت را بکار بگیریم بیش از نیاز تولید می کنیم و مازاد را می توانیم صادر کنیم، اما اکنون به وارد کننده گوشت مرغ تبدیل شده ایم که جای تاسف دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه مجلس با همکاری دولت موضوع کالابرگ الکترونیک را به منظور تقویت قدرت خرید مردم تصویب کرد، گفت: متاسفانه امروز قدرت خرید مردم کاهش یافته و از سوی دیگر میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری از 130 میلیون قطعه به 80 میلیون قطعه جوجه یک روزه کاهش پیدا کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: بانک های مرکزی و کشاورزی باید برای تامین ارز نهاده های دامی فکری کنند تا نهاده ها به دست تولیدکنندگان و مرغداران برسد.

رانت ها را جمع کنید، در دولت انقلابی جای این گونه کارها نیست

در ادامه منصورعلی زارعی کیاپی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: 85 درصد برنج مورد نیاز کشور در استان های شمالی کشت می شود، اما این روزها شرایط سختی داریم. چه اتفاقی رخ داده که قیمت برنج به نصف رسیده است؟ آیا هزینه تولید و تورم کاهش یافته است؟

وی ادامه داد: چه می شود که دولت برای تامین نیاز بازار 2 میلیون تن برنج وارد می کند که بیشتر از نیاز داخلی است، چرا قانون قیمت گذاری رعایت نمی شود؟ امروز برنج کاران در کنار انبارهای برنج خود ناله می کنند اما کسی محصول آنها را نمی خرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص تامین 90 درصد نیاز مواد غذایی در داخل کشور مغایرت دارد، ادامه داد: می توان 800 هزار تن برنج مورد نیاز کشور را که از طریق واردات تامین می شود را در عرض 3 سال با افزایش بهره وری تامین کنیم.

زارعی تصریح کرد: رانت ها را جمع کنید، در دولت انقلابی جای این گونه کارها نیست. مردم، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نگران هستند.

قیمت مرغ 3 برابر افزایش یافته است

در ادامه غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم گفت: یکی از مواردی که طی سال های اخیر وقت زیادی را از وزارت جهاد کشاورزی گرفت موضوع کاشت یک میلیارد نهال بود که کارها را به حاشیه برد. حذف ارز ترجیحی و یارانه قابل توجه از بخش کشاورزی، شرایط امروز را رقم زده و بخشی از دامداران کوچک و متوسط حذف شده اند که نوعی آسیب به چرخه تولید پروتئین است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: کشوری که تولیدکننده بود، امروز افتخار می کند که می تواند به موقع گوشت مرغ، تخم مرغ نطفه دار و گوشت قرمز مورد نیاز کشور را وارد کند!

وی با اشاره به اینکه افرادی که اعلام می کردند حذف ارز ترجیحی تاثیری بر سفره مردم ندارد، باید بدانند که قیمت مرغ 3 برابر افزایش یافته است، ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس درخصوص تعیین قیمت گندم جلسه به موقعی برگزار و قیمت 17 هزار تومانی را اعلام کرد، اما این موضوع عملی نشد. شاهدیم علی رغم داشتن گندم، مردم به دلیل کمبود آرد در صف نان هستند.

باقرزاده: چرا در حالی که ارزی برای واردات دارو وجود ندارد، برنج وارد می کنیم؟

علی اصغر باقرزاده نیز با بیان اینکه امروز اعتماد کشاورزان از بین رفته و این اعتماد سرمایه اجتماعی کشور است، گفت: متاسفانه مسئولان نه تنها به قول خود عمل نمی کنند، بلکه خلاف آن را نیز انجام می دهند.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه مگر آقای مخبر قول خرید تضمینی از کشاورزان را نداده بود، تصریح کرد: این در حالی است که متاسفانه مجدداً بحث واردات مطرح می شود. چقدر ما باید از این تریبون فریاد بزنیم که اعتماد کشاورز را از بین نبرید؟

وی تصریح کرد: امروز در حالی می گویند برای تامین دارو ارز وجود ندارد که برای برنج وارداتی ارز اختصاص می دهند. یارانه ای که برای واردات در نظر گرفته می شود، چرا به کشاورزان داده نمی شود؟

باقرزاده اضافه کرد: اکثر برنج های وارداتی از نظر کیفیت و بهداشت استانداردهای لازم را ندارند، اگر ما عرضه خرید برنج از کشاورز را نداریم، تکلیف کشاورزان را معلوم کنیم. امروز وضعیت به گونه ای است که کشاورزان حتی نمی توانند برای فرزندان خود یک خانه بسازند!

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: امروز 180 هزار تن برنج در انبارهای شالیکوبی استان مازندران وجود دارد و این عدد در استان های شمالی 350 هزار تن است. باید به داد کشاورز برسیم. قیمت کود، هزینه آب بها و افزایش قیمت تمام شده نیز از دیگر دغدغه های کشاورزان است.

دلخوش: مسائل حوزه کشاورزی فقط بر عهده وزیر جهاد نیست

در ادامه سید کاظم دلخوش اباتری ضمن تسلیت ایام عزای حسینی از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، وزیر جهاد کشاورزی و به ویژه رئیس مجلس تشکر کرد و گفت: از اینکه آقای قالیباف بانی برگزاری این جلسه شده و پیگیر مسائل کشاورزان است، تشکر می کنم. ما از اینکه آقای نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شد، اما مسئله این است که کار فقط برعهده وزیر جهاد کشاورزی نیست.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم با بیان اینکه در بخش های مختلف هزینه های کشاورز روز به روز در حال افزایش است، ادامه داد: اگر دولت می خواهد مشکل کشاورزی کشور را حل کند، به جای اینکه دست به واردات محصولات کشاورزی بزند، از محصولات کشاورزی داخلی حمایت کند.

وی یادآور شد: در آمریکا، دولت محصولات کشاورزی را از کشاورز خریداری کرده و با قیمت پایین تر به مردم می فروشد. مابه التفاوت این رقم را دولت تامین می کند. مگر ما نمی توانیم از محصولات استراتژیک خود مثل برنج و گندم حمایت کنیم؟

دلخوش با بیان اینکه نحوه توزیع آرد در کشور، هزینه های کشور را چندین برابر افزایش داده است، افزود: دولت واردات برنج را در شرایطی آزاد کرد که 2 میلیون و یکصد هزار تن برنج وارد کشور شد که نیمی از آن باقی مانده و برنج تولیدی کشاورز نیز در انبارها موجود است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: متاسفانه در مورد زیتون، سه نوبر، ابریشم و سایر محصولات باغی و دامی نیز باید تصمیمات عاجل اتخاذ شود.

نوروزی: وزیر جهاد کشاورزی باید در جلسه دولت صدای کشاورزان باشد

رحمت اله نوروزی ضمن تشکر از وزیر جهاد کشاورزی به دلیل تحقق وعده‌های خود برای بهبود وضعیت استان‌های شمالی گفت: البته باید به این سوال نیز پاسخ داده شود که آیا پیام کشاورزان استان‌های شمالی را شنیدید و در جلسه دولت مطرح کردید.

نماینده مردم علی آباد در مجلس ادامه داد: بی‌تردید لازم است این مسائل در اولین جلسه دولت مطرح شده و برنامه تنظیم واردات و زمان، میزان و نرخ و هدف از واردات مشخص شود. همچنین لازم است همان طور که از مصرف‌کنندگان حمایت می‌شود در راستای تأکیدات امامین انقلاب از تولیدکنندگان نیز حمایت شود.

وی تصریح کرد: شما قول دادید پول گندم هفته قبل پرداخت شود، چرا سازمان برنامه و بودجه به این مهم توجه نمی‌کند، آن هم در شرایطی که تأمین معیشت مردم گلستان و مازندران و گیلان به گندم و برنج وابسته است.

نوروزی خاطر نشان کرد: تعیین نرخ گندم ابتدا 19 هزار تومان، سپس توسط شورای قیمت گذاری به 15 هزار تومان رسید، بنابراین کشاورزان همچنان منتظر تصمیم دولت هستند آن هم در شرایطی که رئیس جمهور تأکید کرده بود که به این مهم توجه شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: امروز وزیر جهاد کشاورزی باید در دولت صدای کشاورزان باشد و از حق آنان دفاع کند ضمن اینکه باید مشکل تأمین نهاده‌ها برای مرغداران رفع شود و مشخص شود تخصیص ارز به این بخش چگونه است.

حاجی دلیگانی: افزایش تولید گندم در کشور ماحصل تصویب اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی است

حسینعلی حاجی دلیگانی با ارزیابی مثبت از اقدام مجلس برای تصویب قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی که در سال 99 به تصویب رسیده است، گفت: اگر تولید گندم قبل از تصویب این قانون 5 میلیون تن بود، الان به 9 میلیون تن رسیده که از نتایج تصویب این قانون است.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس افزود: اگر شورای قیمت‌گذاری به قیمت تعیین شده توسط کمیسیون کشاورزی مجلس یعنی حداقل 17 هزار تومان برای خرید تضمینی گندم توجه کرده بود، ما می‌توانستیم نیاز کشور به 11.5 میلیون تن گندم را تأمین کرده و گندم وارد نمی‌کردیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون باید به نکاتی در این زمینه توجه و به درستی تصمیماتی اتخاذ شود، کما اینکه لازم بود قیمت خرید تضمینی گندم در زمان مناسب آن یعنی تابستان اعلام شود نه زمانی که کشت انجام شد ضمن اینکه باید قیمت را حداقل تمام شده اعلام کنید تا کشاورزان متضرر نشوند.

حاجی دلیگانی با تأکید بر اینکه لازم است در اتخاذ تصمیمات به مواردی به طور جدی دقت شود، یادآور شد: بدون شک باید قیمت گوشت، مرغ و لبنیات برای مصرف‌کنندگان ارزان شود اما نباید این میزان تلاطم در بازار وجود داشته باشد که مردم نتوانند در این زمینه برنامه‌ریزی کنند، بنابراین رفع این مشکل در گرو ورود مجلس و دولت است. همچنین باید در این زمینه به قیمت نهاده‌هایی که برای تولید لازم است نیز توجه شود.

این نماینده مردم در مجلس خطاب به قالیباف تأکید کرد: این یک امر راهبردی است که ما باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم ضمن آن که باید مشخص شود یارانه‌ها قرار است در بخش کشاورزی و دامپروری به چه صورت پرداخت شود. آیا نیاز است یارانه‌ها را به مصرف‌کننده نهایی بدهیم یا در جای دیگری هزینه شود، بنابراین باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنیم که دلالان از نتیجه آن سود نبرند.

صباغیان بافقی: در این شرایط کشاورزان با چه امیدی کشت کنند

محمدرضا صباغیان بافقی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی افزود: قیمت فعلی گندم 15 هزار تومان تعیین شده اما به صرفه نیست به خصوص در استان یزد بنابراین باید بر اساس تصمیم کمیسیون کشاورزی مجلس که بسیار کارشناسانه تعیین شده بود، 17 هزار تومان تعیین می‌شد بنابراین در این شرایط کشاورزان با چه امیدی کشت کنند.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس تصریح کرد: افزایش قیمت کود، سموم و هزینه‌ها باعث می‌شود سال آینده میزان کمتری گندم کشت شود. از سوی دیگر تعیین قیمت خرید تضمینی گندم باید در تیرماه انجام شود. : وزیر باید برای حوزه کشاورزی تصمیم‌گیری بهتری داشته باشد.

وی تأکید کرد: ما فقط نهاده‌های دامی را آزاد کردیم اما کنترل نشد و وعده‌های کالابرگ و پرداخت مابه‌التفاوت محقق نشد بنابراین دادن کالابرگ در این شرایط نوشدارو پس از مرگ سهراب است، همچنین قیمت مرغ سر به فلک کشیده است که ناشی از اتخاذ تصمیمات نادرست است.

صباغیان تأکید کرد: متأسفانه برخی با رانت اطلاعاتی برنج وارد می‌کنند کما اینکه در شرق کشور به دلیل وضعیت جوی و بارندگی محصولات خراب شد و الان کشتی‌هایی برای واردات پهلو گرفته‌اند و هر زمان که بخواهند وارد می‌کنند و در این زمینه شرایط برنج‌کاران مدنظر قرار نمی‌گیرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: دغدغه کشاورزان شمال کشور مشکل خرید برنج است که به یک معضل تبدیل شده است کما اینکه در تالش 5 هزار تن برنج روی دست کشاورزان مانده است و در این شرایط هم برنج وارد می‌کنیم و هم قیمت محصول گران شده است؛ بنابراین لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد.

حسینی: مردم هر روز با قیمت های فزاینده مایحتاج خود مواجه هستند

سید البرز حسینی در تذکری شفاهی با استناد به ماده 22 آیین نامه داخلی مجلس خطاب به رئیس مجلس گفت: ضمن تشکر از شما جهت پیگیری امورات نظارتی مجلس، شاهد وضعیت بازار و اقلام مرتبط با حوزه کشاورزی مانند آرد، گندم و مرغ هستیم.

وی ادامه داد: مردم مستقیماً درگیر قیمت ها هستند و هر روز با قیمت های فزاینده مواجه می شوند. در ایام سوگواری امام حسین (ع) در بسیاری از هیات های مذهبی با کمبود مرغ مواجهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: جلسات متعدد نظارتی خصوصاً در زمینه گندم برگزار می شود. درخواست می کنم که این جلسه ضمانت اجرایی داشته باشد تا ظرف یک ماه شاهد تاثیر تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی در بازار باشیم. ما با کف جامعه در ارتباط هستیم. درخصوص گندم، قیمت خرید، قیمت جهانی آن و هزینه کشاورزان مشخص است.

نجفی: چرا وزارت جهاد کشاورزی  800 هزار تنی برنج اضافی وارد کرده است

ابراهیم نجفی اسپیلی در اخطاری با استناد به بند 13 اصل 3 قانون اساسی گفت: به استناد بند 2 سیاست‌های کلی کشاورزی ابلاغیه 29/2/1391 تأمین امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و نیل به خودکفایی در محصولات کشاورزی بیان شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین براساس ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی در مورخ 21/6/1368 دولت موظف است همه ساله خرید محصولات کشاورزی از جمله گندم و برنج را تنظیم نموده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آنها از طریق واحدهای ذیربط اقدام نماید.

وی افزود: بر اساس این قانون نیز دولت نه تنها خرید تضمینی نکرده است بلکه اقداماتی انجام داده که باعث شده مردم اصلاً برنج تولید نکنند که یکی از آنها بحث واردات برنج است که وزارت جهاد کشاورزی نزدیک به یک میلیون و 800 هزار تن برنج وارد کرده است در حالی که میزان نیاز ما یک میلیون تن است که با توجه به اینکه برنج کشاورزان دپو شده است، باید معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی محاکمه شود که چرا 800هزار تن برنج مازاد وارد کرده‌اند که باعث گرفتاری کشاورزان ما شده است.

نجفی بیان کرد: همچنین بابت واردات نیز ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومانی قرار دارد و همچنین در دو هفته گذشته لایحه دوفوریتی دولت به مجلس آمد که مضمون آن کاهش ارزش افزوده واردات محصولات کشاورزی از جمله برنج از 9 درصد به یک درصد بود که باز به آن اکتفا نشد و آقای مخبر در مورخ 19 تیر ماه نامه‌ای نوشتند که بر اساس درخواست اتحادیه واردکنندگان برنج، ممنوعیت واردات برداشته شود.

این  نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: اگر چندین وزارتخانه مکلف شوند که برنج داخلی بخرند به طور قطع مشکل برنج ما حل خواهد شد.

خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها