تغییر قیمت نان از سوی استاندارها | قیمت نان در تهران کی تغییر می کند؟

کد خبر: 1237083

نان قوت غالب مردم بوده و پس از ۳ سال قیمت آن در بعضی استان‌های کشور افزایش یافته است؛ در مشهد نان بربری از ۱,۱۵۰ تومان با افزایش حدود ۴۳ درصدی به ۱,۶۵۰ تومان در یک هفته اخیر رسیده است.

تغییر قیمت نان از سوی استاندارها | قیمت نان در تهران کی تغییر می کند؟

 نان قوت غالب مردم بوده و پس از ۳ سال قیمت آن در بعضی استان‌های کشور افزایش یافته است. در مشهد نان بربری از ۱,۱۵۰ تومان با افزایش حدود ۴۳ درصدی به ۱,۶۵۰ تومان در یک هفته اخیر رسیده است. نان لواش با افزایش حدود ۲۴ درصدی ۵۲۵ تومان شده است؛ در حالی که ابتدای سال تاکید شده بود قرار نیست قیمت نان تغییر کند شاهد افزایش قیمت انواع نان در چند استان کشور هستیم؛ در حالی که هیچ یک از تشکل‌های فعال در حوزه آرد و نان کشور حاضر به گفت‌و گو نیستند اما خبرها از افزایش نرخ نان در حدود ۱۳ استان حکایت دارد. همچنین عنوان می‌شود تا پایان مرداد این تغییر قیمت‌ها برای سایر استان‌ها از جمله استان تهران نیز اعمال خواهد شد.

استاندارها در حال تغییر نان

نان یکی از اقلام غذایی مهم سفره خانوارهای ایرانی است. قیمت گذاری گندم، آرد و نان به عنوان محصولات استراتژیک از سوی دولت‌ها بوده و برای تضمین امنیت غذایی نظارت جدی بر این موضوع وجود دارد. امسال تغییر قیمت بخشی از اقلام غذایی به طور رسمی از سوی نهادهای متولی دولتی اعلام نشد اما نرخ‌های جدید روی کالاها درج شد. نان هم در حالی که هیچ نهاد دولتی آن را اعلام رسمی نکرده در حال افزایش است. فعالان این حوزه عنوان می‌کنند تصمیم با کارگروه آرد و نان هر استان بوده که این کارگروه زیر نظر استانداری هر استان فعالیت داشته که استانداری‌ها هم زیر نظر وزارت کشور فعالیت دارند.

سهم آرد در قیمت تمام شده

نرخ نان از سال ۱۳۹۹ که قیمت جدید تعیین و سال ۱۴۰۰ ابلاغ و اجرایی شد تا امروز تغییری نداشت. برخی کارشناسان این حوزه تاکید دارند آرد فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده نان را تشکیل می‌دهد و عدم تغییر نرخ آرد در حالی که سایر هزینه‌ها از جمله حقوق و دستمزد، حمل و نقل، نرخ تورم و… افزایش یافته نباید انتظار داشت قیمت انواع نان در بازار تغییر نکند.

امسال حقوق و دستمزد ۲۷ درصد افزایش داشت و در این باره یکی از دلایلی که نانوایان به آن اشاره می‌کنند این موضوع است. از سوی دیگر افزایش هزینه تهیه غذا کارگران نیز از دیگر دلایل بوده که اظهار می‌شود اگر پیش تر قیمت یک کنسرو ماهی کمتر از ۱۰ هزار تومان بود امسال به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین عنوان می‌شود نرخ هر کیلو خمیر مایه نان از ۴۰۰ تومان به بیش از ۸۰۰ تومان رسیده در حالی که قیمت آن در بازار آزاد بیشتر از ۱.۵ میلیون تومان است؛ علاوه بر این، هزینه حمل و نقل هم نسبت به سال گذشته بین ۲.۵۰۰ تا ۳ هزار تومان افزایش یافته و وضعیت اجاره‌بها هم در کنار سایر عوامل سبب شده تا کارگروه آرد و نان استان‌ها تصمیم بر تعیین نرخ جدید انواع نان داشته باشند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها