رکود دوباره بازار مسکن | فایل‌های فروش پنج برابر شد | قیمت مسکن ارزان می شود؟

کد خبر: 1243069

کسادی معاملات مسکن باعث شده بسیاری از مالکان، واحدهای خود را با تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصد عرضه کنند و بنا به گفته‌ مشاوران املاک شهر تهران، تعداد فایل‌های فروش نسبت به اوایل امسال تقریبا پنج برابر شده است.

رکود دوباره بازار مسکن | فایل‌های فروش پنج برابر شد |  قیمت مسکن ارزان می شود؟

بررسی بازار مسکن نشان می‌دهد آرامش بازار که از حدود سه ماه قبل آغاز شده، هم‌چنان پابرجاست. معاملات به طور محسوسی کاهش یافته و در بخش قیمت نیز انتظارات کاهشی وجود دارد. واسطه‌های ملکی از افزایش تمایل مالکان و سازندگان برای فروش سخن می‌گویند.

اتفاق دیگر این است که بازار وقعی به قیمت‌های دلخواه برخی مالکان نمی‌دهد و به همین دلیل نرخ‌های حباب‌گونه به کمترین میزان خود رسیده است.

یکی از مشاوران املاک فعال در جنوب شرق تهران درباره آخرین وضعیت بازار ملک این منطقه به ایسنا گفت: به نظر من اکنون موقع خرید خانه است؛ چون مشتری می‌تواند در بازار بچرخد و گزینه‌ مدنظر خود را انتخاب کند. تا قبل  از این، حق انتخاب برای خریدار وجود نداشت؛ زیرا فایل بسیار کم بود. در متراژهای کوچک که اصلا فایل وجود نداشت.

وی افزود: اکنون می‌بینیم در هر متراژ، چهار پنج گزینه با قیمت‌های مناسب وجود دارد. قیمت‌ها به طور عمومی نسبت به اردیبهشت حداقل ۱۵ درصد کاهش یافته است. قبلا در منطقه ما کسی تخفیف نمی‌داد اما بعد که یکباره تقاضا فروکش کرد، کسانی که پول لازم هستند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت اعلامی خود تخفیف می‌دهند. تعداد فایل‌ها نیز تقریبا نسبت به اوایل امسال چهار تا پنج برابر شده است.

فایل زیاد است، مشتری کم!

این مشاور املاک درباره برآوردها از وضعیت بازار مسکن شهر تهران بیان کرد: ممکن است بعد از اربعین و ماه صفر، معاملات مقدار اندکی افزایش پیدا کند. اما بعید است بازار به رونق کامل برسد. به خاطر ثابت ماندن قیمت دلار فعلا همه دست نگه داشته‌اند.

بنابراین گزارش، تجربه نشان داده در مواقعی که بازار مسکن وارد رکود می‌شود قیمت‌ها به ثبات می‌رسد یا بعضا کاهش می‌یابد. دوره رکود در دهه‌های اخیر بین ۱۰ تا ۱۲ فصل طول کشیده است. البته ممکن است بازار لزوما با کاهش محسوس قیمت‌های اسمی مواجه نشود اما ثبات قیمت خانه نسبت به تورم به معنای کاهش ارزش واقعی آن است.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها