شوک سامانه یکپارچه به متقاضیان خودرو | حذف خودروهای اقتصادی و عرضه خودروهای گران‌قیمت

کد خبر: 1244019

در حالی که مقرر بود در شهریور تولیدات جدید خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه شود این روزها شاهد حذف عرضه خودروهای اقتصادی و عرضه تکراری خودروهای گران‌قیمت هستیم.

شوک سامانه یکپارچه به متقاضیان خودرو | حذف خودروهای اقتصادی و عرضه خودروهای گران‌قیمت

‌به گزارش خبرگزاری فارس از دیروز دوشنبه 20 شهریور‌ به مدت 4 چهار روز و تا پایان روز پنجشنبه 23 شهریور، سامانه یکپارچه عرضه خودرو باز است تا امکان ویرایش اولویت‌بندی برای متقاضیان همه شرکت‌کننده‌های حاضر در نوبت اول و دوم‌ عرضه یکپارچه خودرو در سامانه که موعد زمانی تحویل آنها در سال 1403 تعیین شده فراهم شود.

نکته قابل توجه در عرضه‌های اخیر آن است که در دور قبل و دور فعلی که هر دو در شهریور برگزار شده، تنها 9 محصول از دو شرکت مونتاژکار کرمان موتور و مدیران خودرو عرضه می‌شود که این خودروها قیمت بسیار بالاتری نسبت به خودروهای داخلی دارند و امکان خرید این خودروها برای همه متقاضیان فراهم نیست؛ در واقع خودروهایی که روی دست این دو خوردوساز مانده است و در حال حاضر به صورت فروش اقساطی نیز در نمایندگی‌های خود عرضه می‌کنند، در سامانه یکپارچه هم عرضه می‌شود.

این در حالی است که طبق وعده قبلی مسئولان وزارت صمت مقرر بود تولیدات جدید خودروسازان، شهریور ماه در سامانه یکپارچه عرضه شود. در عرضه‌های شهریورماه سامانه یکپارچه، هیچ توجهی به نیاز اقشار متوسط و ضعیف جامعه نشده است و مدام خودروهای میلیاردی مونتاژکاران به صورت تکراری عرضه می‌شود.

 ‌از سوی دیگر متقاضی خرید کوییک، ساینا و شاهین از سایپا یا متقاضیان خرید خودروهای رانا، دنا و تارا از ایران خودرو که نوبت تحویل خودروهای آنها سال 1403 است با توجه به اختلاف قیمت این خودروها با خودروهای مونتاژی، امکان تغییر نوع خودروی خود را ندارند.

زمانی که تعدادی از متقاضیان در سامانه یکپارچه با عدم تخصیص خودرو مواجه شدند در توضیح این مسئله از سوی وزارت صمت و  مدیر سامانه یکپارچه بیان شد که این سه درصدی که با عدم تخصیص مواجه شده‌اند خودروی خود را از میان خودروهای پرتقاضا انتخاب کرد‌ه‌اند و از آنجا که تعداد تقاضا‌ها مطابق با ظرفیت خودروساز نبوده، لذا در نوبت تحویل خودرو قرار نگرفتند. این در حالی است که عرضه‌های جدید در سامانه یکپارچه و فروش‌های فوری و  سه ‌ماهه مونتاژکاران، خلاف گفته مسئولان وزارت صمت را اثبات می‌کند. همین خودروسازانی که گفته شد از ظرفیت لازم برای تخصیص خودرو در سامانه برای عرضه در دور دوم برخوردار نبوده‌اند از ماه‌ها پیش و برخلاف مصوبه شورای رقابت در حال عرضه خودرو خارج از سامانه هستند. ضمن اینکه به گفته مقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودرو، هنوز زمان اجرای مرحله سوم عرضه خودرو از طریق سامانه مشخص نیست.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها