جوسازی دلالان برای افزایش نرخ ارز

کد خبر: 1249369

استاد اقتصاد گفت: بانک مرکزی با تدابیر درست باید راه را بر متخلفانی که تلاش می کنند با مسموم کردن فضا در بازار ارز به گرانی‌ها دامن بزنند ببندند تا از این محل نتوانند افزایش انتظارات تورمی را نیز محقق کنند.

جوسازی دلالان برای افزایش نرخ ارز

عبدالمجید شیخی؛ استاد اقتصاد در خصوص چرایی افزایش نرخ ارز طی روزهای گذشته با غیراقتصادی دانستن این موضوع و عدم ارتباط به مسائل داخلی گفت: موضوع افزایش نرخ ارز همانطور که طی دوره‌های گذشته ناشی از حضور دلالان در بازار ارز و جولان دادن آنها برای جوسازی در این فضا برای کسب منفعت‌های کلان بود؛ در این مقطع  هم می‌‌توان به اتفاقات در منطقه ربط داد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه نرخ ارز در ایران هم از مسائل اقتصادی تاثیر می گیرد  وهم از رخدادهای سیاسی و حتی اجتماعی، لذا برای ریشه یابی چرایی افزایش نرخ ارز باید همه مسائل یک جا مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است: اصولا دلالان در بازار ارز ایران به دنبال اخباری هستند تا فضا را به نفع خود گرم کنند؛ یعنی از بازار گرم کنی برای دستیابی به مقاصد خود یعنی کسب سود و رانت استفاده می کنند.

وی خاطر نشان کرد: طی سال های گذشته شاهد این موضوع بودیم که برخی از صادرکنندگان مایل به عرضه ارز خود به بانک مرکزی نبودند و این موضوع منجر به ایجاد شبکه بزرگی از دلالان ارز شد که متاسفانه خالق فساد بزرگی در اقتصاد و بازار ارز بودند.

شیخی یادآورشد: بخشی از افزایش نرخ ارزی که طی سال های گذشته داشتیم ناشی از معاملات صوری صادر کنندگانی بود که با کم اظهاری علاقه ای نداشتند تا منابع ارزی را با نرخ دولتی بازگردانند لذا تلاش می کردند تا مابه التفاوت نرخ ارز را به ارزهایی مثل درهم یا یوان تبدیل کنند.  این عده عاملان اصلی عدم عرضه یا کاهش عرضه ارز به بازار و افزایش نرخ ارز به شمار می روند.

وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی با تدابیر درست باید راه را بر متخلفانی که تلاش می کنند با مسموم کردن فضا در بازار ارز به گرانی دامن بزنند، ببندند تا از این محل نتوانند افزایش انتظارات تورمی را نیز محقق کنند.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها