ثبت نام ۶+۹ خودرو جدید وارداتی در سامانه یکپارچه | قیمت علی الحساب خودروهای وارداتی چند؟

کد خبر: 1250172

در طرح عرضه خودروهای وارداتی جدید به ۳۰ هزار متقاضی این خودروها که در نوبت اول ثبت‌نام در اسفندماه سال گذشته، نام‌نویسی و اولویت‌دهی شده بودند، در وهله اول شش خودرو وارداتی از سوی شش شرکت واردکننده معرفی شده بود، حال در آخرین به روزرسانی، ۹ خودروی جدید دیگر نیز اضافه شده و بر این اساس ۱۵ خودروی وارداتی برای انتخاب مشتریان عرضه شده است.

ثبت نام ۶+۹ خودرو جدید وارداتی در سامانه یکپارچه | قیمت علی الحساب خودروهای وارداتی چند؟

به گزارش برنا، در بارگذاری ابتدایی خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، مشخصات شش محصول چانگان CS۵۵ (سایپا)، زوتی DL۵ (پارس‌خودرو)، هیوندای النترا (کرمان‌موتور)، کیا سلتوس (کوشاخودرو)، تویوتا کرولا (معین‌خودرو) و فولکس واگن جتا VS۷ (ماموت‌خودرو) بارگذاری شده بود.

حال در جدیدترین به‌روزرسانی صورت گرفته، ۹ مدل خودروی جدید ونام سه شرکت ایران‌خودرو، بهمن‌موتور و راساخودرو به‌عنوان واردکننده محصولات، نیز به لیست خودروهای قابل عرضه اضافه شده است.

۱۵ مدل خودرو عرضه شده توسط ۹ شرکت واردکننده برای متقاضیان خودروهای وارداتی به شرح زیر است: (خودروهای جدید و شرکت وارد کننده جدید با رنگ قرمز مشخص شده است)

 شرکت واردکننده خودروهای وارد شده قابل عرضه

 ۱- سایپا چانگان CS۵۵ و چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳

۲- پارس‌خودرو زوتی DL۵

۳- کرمان‌موتور هیوندای النترا و هیوندای کرتا

۴- کوشا خودرو کیا سلتوس و کیا سونت

۵- معین خودرو تویوتا کرولا ۱۲۰۰ و تویوتا کرولا ۱۵۰۰

۶- ماموت خودرو فولکس واگن جتا VS۷ و فولکس واگن جتا VS۵

۷- ایران‌خودرو دانگ‌فنگ شاین مکس

۸- بهمن‌موتور بستیون T۷۷

۹- راساخودرو سوزوکی سیاز و GS۳

ثبت درخواست خودرویی از محصولات فوق، صرفاً برای متقاضیان دارای اولویت است و ثبت‌نام جدیدی در این مرحله انجام نخواهد شد .

یادآوری می‌شود که در زمان ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی در اسفند ماه سال گذشته، از میان ۳۴ هزار نفری که در قرعه کشی شرکت داده شده بودند، حدوداً ۳۰ هزار نفر در نوبت دریافت هستند و الباقی ۴۰۰۰ نفر انصراف داده‌اند. در فاز اول خودروی این ۳۰ هزار نفر تحویل داده خواهد شد. / برنا

اعلام قیمت شوکه کننده خودروهای وارداتی

قیمت اولیه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد و همه را شوکه کرد؛ ظاهرا قرار است ماشین های خارجی 20 هزار دلاری را با قیمت 60 هزار دلار به مشتریان بفروشند.

سرانجام موعد ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فرا رسید و پس از مدتها انتظار، روز گذشته قیمت فروش علی الحساب تعدادی از این خودروها اعلام شد. در اخبار خودرو داشتیم که از چند روز پیش سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای خودروهای وارداتی باز شد؛ اما متقاضیان امکان ثبت نام نداشتند و فقط می‌توانستند کاتالوگ مشخصات محصولات را مشاهده کنند. حالا از امروز، یکشنبه 23 مهر 1402، مشتریان می‌توانند در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی اقدام به ثبت نام کنند. ثبت نام تا روز 25 مهرماه ادامه خواهد داشت.

البته در این مرحله قرار نیست ثبت نام جدیدی انجام شود و صرفا ثبت نام کنندگان قبلی بر اساس اولویت خود می‌توانند از بین خودروهای موجود، انتخاب خود را انجام دهند. متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند.

اطلاعیه ثبت نام ماشین های وارداتی در سامانه یکپارچه

در همین راستا، روز گذشته بالاخره قیمت علی الحساب برخی از این خودروهای وارداتی اعلام شد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده، قیمت فروش محاسباتی به‌صورت علی‌الحساب بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از جمله مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه می‌شود. گفته شده قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارائه مستندات و مدارک مثبته و بر اساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌شود.

همچنین در این اطلاعیه آمده است، ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم اعلامی و مصوب توسط شورای رقابت خواهد بود. متقاضیان در این مرحله و پس از فراخوان اولیه، 50 درصد قیمت علی‌الحساب را پرداخت خواهند کرد و پس از واریز مبلغ مذکور نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی توسط شرکت واردکننده اقدام می‌شود. واریز نکردن وجه در مهلت مقرر اعلامی و پس از فراخوان صورت گرفته، به‌معنای انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت‌بندی سامانه حذف خواهد شد.

سایر تبصره‌های درج شده در این اطلاعیه به شرح زیر هستند:

    حداکثر زمان تحویل خودرو برای قراردادهای منعقده، سه ماه می‌باشد؛ لذا واردکنندگان می‌بایست حداکثر تا سه ماه پس از انعقاد قرارداد نسبت به صدور دعوتنامه تکمیل وجه بر اساس قیمت قطعی اعلام شده توسط شورای رقابت اقدام و همزمان تحویل خودرو به متقاضی صورت پذیرد.

    در صورت تاخیر در تحویل، قراردادهای مذکور مشمول جرایم تاخیر در تحویل مقرر در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و دستورالعمل‌های صادره در این خصوص خواهند شد. قراردادهای مذکور مطابق ضوابط مشمول سود مشارکت و انصراف نیستند.

    تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت نامی قبل متقاضی و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌شود.

    آن دسته از ثبت نام کنندگان خودروی چانگان با مدل CS35 Plus که هنوز دعوتنامه‌ای از شرکت سایپا دریافت نکرده و تمایل به انتخاب یکی از خودروهای فوق را دارند، می‌توانند در این مرحله با مد نظر قرار دادن موارد ذیل نسبت به لغو سفارش خود و انتخاب خودروی جدید بر اساس فهرست اقدام کنند.

    در صورت عدم انصراف و لغو سفارش، اولویت قبلی برای دریافت خودروی چانگان سی اس 35 پلاس به قوت خود باقی است.

    در صورت لغو سفارش قبل و عدم امکان تخصیص خودرو به ایشان با توجه به تعداد قابل عرضه، اولویت‌های قبلی حفظ می‌گردد.

    تا زمانی که متقاضیان فعلی خودروی چانگان سی اس 35 پلاس خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، عرضه جدیدی برای این خودرو برای سایر اولویت‌ها صورت نخواهد گرفت.

    اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده 19 آیین‌نامه اجرایی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

قیمت علی الحساب خودروهای وارداتی اعلام شد

اما در نهایت می‌توانید لیست قیمت علی الحساب برخی از خودروهای وارداتی عرضه شده در این مرحله را مشاهده کنید:

خودرو شرکت واردکننده قیمت علی الحساب (بدون هزینه‌های جانبی)
کیا سلتوس کوشا خودرو نگین 1 میلیارد و 800 میلیون تومان
جتا VS7 ماموت خودرو 1 میلیارد و 650 میلیون تومان
هیوندای النترا پشتیبانی تجارت کرمان خودرو 1 میلیارد و 600 میلیون تومان
هیوندای کرتا پشتیبانی تجارت کرمان خودرو 1 میلیارد و 300 میلیون تومان
چانگان سی اس 55 سایپا 1 میلیارد تومان
زوتی DL5 پارس خودرو 770 میلیون تومان

اما با توجه به این که هزینه‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره‌گذاری، اسقاط خودرو فرسوده و حمل و نقل به این مبالغ اضافه می‌شوند، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت نهایی این خودروها در حدود مبالغ درج شده در جدول زیر باشند:

خودرو قیمت نهایی احتمالی
کیا سلتوس 2 میلیارد و 700 میلیون تومان
هیوندای النترا 2 میلیارد و 400 میلیون تومان
هیوندای کرتا 2 میلیارد تومان
جتا VS7 2 میلیارد و 500 میلیون تومان
چانگان سی اس 55 1 میلیارد و 500 میلیون تومان
زوتی DL5 1 میلیارد و 150 میلیون تومان

خودروهای وارداتی اقتصادی این‌ها بودند؟

از همان ابتدای تصویب واردات خودرو، مسئولان مربوطه بارها اعلام کردند و وعده دادند که قرار است خودروهای وارداتی اقتصادی به بازار وارد شوند تا عموم مردم توانایی خرید آنها را داشته باشند؛ اما حالا می‌بینیم که برای خرید این خودروها حداقل بالای 1 میلیارد و در مواردی بالای 2.5 میلیارد تومان باید هزینه کنیم. باید دید تعریف مسئولان از خودروی اقتصادی چیست؟ شاید 2.5 میلیارد تومان برای برخی از آقایان، اقتصادی باشد، اما قطعا بیشتر افراد جامعه توانایی پرداخت چنین هزینه‌ای برای خرید یک خودرو را ندارند و در نهایت باز هم مجبور می‌شوند به خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی مثل تیبا و کوییک و پارس و… تن بدهند.

نکته جالب، تفاوت قیمت نهایی خودروها با قیمت واقعی این محصولات در خارج از کشور است. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که برخی از این خودروهای وارداتی را باید در نهایت با قیمت نزدیک به 60 هزار دلار خریداری کنیم. برای مثال، کیا سلتوس گران‌ترین خودرویی است که در حال حاضر قیمت آن در سامانه یکپارچه اعلام شده؛ این خودرو در گران‌ترین تیپ خود در مدل 2024 با قیمت حدود 30 هزار دلار به فروش می‌رسد؛ اما حالا برای خرید آن در ایران باید بیش از 50 هزار دلار و نزدیک به 60 هزار دلار هزینه کنید.

مسئولان بارها اعلام کرده بودند که می‌خواهند خودروهای زیر 20 هزار دلار را به بازار ایران بیاورند؛ اما حالا می‌بینیم که در نهایت مشتریان باید چند برابر قیمت‌های وعده داده شده، برای خرید این خودروها کنار بگذارند. هنوز قیمت تعدادی از خودروهای وارداتی که قرار است به بازار ایران بیایند اعلام نشده و باید ببینیم سایر شرکت‌های واردکننده چه آشی برای مشتریان پخته‌اند. همچنین فعلا باید منتظر بمانیم تا شورای رقابت قیمت نهایی و قطعی این خودروها را اعلام کند. با توجه به سابقه‌ای که از شورای رقابت سراغ داریم و قیمت‌گذاری‌های عجیب و غریبی که این شورا انجام می‌دهد، شاید پس از اعلام قیمت‌های نهایی از این هم بیشتر شوکه بشویم./ گجت نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها