سود سهام عدالت | سود سهام عدالت کی پرداخت میشود| سود سهام عدالت ۱۴۰۲

واریز مرحله سوم سود سهام عدالت 1402 |واریز سود 8 میلیونی بحساب دهک های 1 تا 6

کد خبر: 1252698

از اواسط دهه۸۰ تاکنون که سهام عدالت واگذار شده است برخی از مشمولان فوت کرده‌اند. اما ورثه چطور می توانند سهام عدالت او را دریافت کنند؟

واریز مرحله سوم سود سهام عدالت 1402 |واریز سود 8 میلیونی بحساب دهک های 1 تا 6

خبرنگار شکیبا بقال زاده: سود سهام عدالت در سال 1402 دو برابر واریز خواهد شد. سود سهام عدالت به صورت سالیانه پرداخت می شود و اغلب در نیمه دوم سال واریز می شود.پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌ها و مشخص شدن سود سهام عدالت قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می گردد. آخرین اخبار سود سهام عدالت را با هم در سایت فردا می خوانیم.

مبلغ سود سهام عدالت 1402

آنگونه که پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اعلام کرده قرار است سود سهام عدالت در دو مرحله واریز شود، یکی انتهای پاییز و دیگری انتهای زمستان 1402.

به عبارتی سود سهام عدالت سال 1401 قرار است آذر و اسفند ماه سال جاری و در دو مرحله واریز شود.

اما مبلغ سود سهام چقدر است؟ پیش از این اعلام شده بود که سود سهام عدالت دو برابر سال قبل شده است. یعنی دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی سود دو میلیون تومانی می‌گیرند. با این حساب یک خانوار چهار نفره سود ۸ میلیون تومانی می‌گیرند.

دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی هم سود یک میلیون تومانی می‌گیرند. یعنی یک خانوار چهار نفره امسال چهار میلیون تومان سود می‌گیرند. اما این سود در دو مرحله واریز می‌شود، یکی در پاییز و دیگری در زمستان امسال.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اعلام کرده که پرداخت این سود مشروط به این است که  شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت همکاری لازم را انجام دهند.

محمود حسنلو در خصوص نحوه واریز سود سهام عدالت و شرایط آن نکاتی را بیان کرد و افزود: تا به امروز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و به سپرده گذاری اعلام نشده است. البته امیدواریم این اتفاق هم رخ ندهد. درصدد هستیم با همکاری همه شرکت‌ها سود سهام عدالت را یکجا واریز کنیم. همانند سود عملکرد سال ۹۸ دو مرحله‌ای نشود و مرحله دوم به بعد از عید موکول نشود.

طبق قانون ورثه مشمولان سهام عدالت قادرند با طی مراحل قانونی و اداری سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند. با این حال زیرساخت‌های لازم در این زمینه به‌دلیل نبود اطلاعات فراهم نبود. در واقع تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان سال‌ها به‌دلیل نبود اطلاعات کامل در این‌باره متوقف مانده بود.

ماجرا ازاین قرار بود که طبق آیین‌نامه اجرایی آزادسازی‌ سهام عدالت، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باید ضمن دریافت سرویس‌های اطلاعاتی لازم از قوه قضاییه و سازمان خصوصی‌سازی نسبت به انتقال سهام عدالت متوفیان اقدام می‌کرد اما بعد از برگزاری نشست‌های مختلف مشخص شد اطلاعات دقیقی به‌صورت متمرکز و به‌نحوی که بتوان بدون نیاز به هرگونه مراجعه حضوری فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان را انجام داد وجود ندارد.

به همین دلیل قرار شد به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اجازه داده شود تا اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق استفاده از ظرفیت شرکت‌های کارگزاری انجام دهد.

آن طور که به تازگی احسان خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد قرار است به‌زودی سهام عدالت متوفیان که تعداد آنها ۳.۵میلیون نفر است به ورثه قانونی آنها به‌صورت غیرحضوری واگذار شود.

برای این کار نماینده وراث باید به سامانه‌هایی که به‌زودی معرفی می‌شوند مراجعه کند تا سهام عدالت متوفی را دریافت کنند. برای این کار لازم است قبل از اعلام رسمی برای واگذاری سهام عدالت متوفیان، ورثه مدارک خود به‌ویژه گواهی حصر وراثت را دریافت کنند.

سود سهام عدالت کی واریز میشود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،دارندگان سهام عدالت در سال های اخیر معمولا در اسفند ماه سود سهام عدالت را دریافت می کنند. سود سهام عدالت برای دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی با دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی متفاوت است. سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ طی دو مرحله واریز شد. در سال ۱۴۰۲ فرآیند پرداخت سود سهام عدالت تغییر کرده است. به گفته رئیس سازمان بورس، زمان پرداخت سود نقدی همه سهامداران از جمله سود سهام عدالت به چهار ماه کاهش یافته است.

با توجه به سخنان مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بسیاری از دارندگان سهام عدالت سود چند میلیونی دریافت خواهند کرد. او گفته است: برای افرادی که تا کنون سود سهام عدالت دریافت نکردند، سود آن از سال ٩٨ و به صورت یکجا واریز خواهد شد.

همچنین رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری شرکت‌های تعاونی سهام عدالت می گوید: فکر می‌کنم سود سهام عدالت امسال هم مانند سود سال گذشته خواهد بود.

اما سود سهام عدالت در سال جاری چقدر بوده است؟ سال ۱۴۰۱ سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ طی دو مرحله واریز شد. روند پرداخت مرحله اول از روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم دی ماه ادامه یافت. در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

فرآیند پرداخت مرحله دوم نیز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ انجام گرفت. در اسفندماه نیز سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی داشتند، به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ایشان تعلق گرفت.

بیش از ۴۹ میلیون نفر در کشور مشمول دریافت سود سهام عدالت هستند. هنوز مبلغ سود سهام عدالت در سال جاری که مربوط به سال ۱۴۰۱ خواهد بود مشخص نشده است.

سود سهام عدالت 10 میلیونی واریز شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما , رادیو تهران در برنامه شهر آفتاب صبح امروز با حضور دکتر امیر رحیمی مدیرکل دفتر امور شرکت‌های سازمان خصوصی سازی به موضوع بررسی مشمولان دریافت سهام عدالت پرداخت . مشروح گفتگو به این شرح است :

مجری: چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت می‌شوند؟

میهمان: جا ماندگانی که سه دهک اول جامعه بیشتر مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و اقشاری که در دهک‌های پایین جمعیتی هستند و از سهام عدالت قبلی جا مانده بودند با همان شرایط سهام عدالت قبل و با ارزش بالاتر حدود معادل ۱۰ میلیون تومان برای هر فرد در حال برنامه ریزی است. تخصیص سهامش انجام شده و براساس قانون بودجه سال جاری علاوه بر این ما یک مرحله دومی را هم سعی می‌کنیم که بتوانیم پوشش دهیم که حدود شش دهک اول جامعه را کامل پوشش می‌دهد هر کسی که جا مانده باشد و آن هم منابع بیشتری می‌خواهد و هم بعد از اینکه مرحله اول که قطعا ا در سال جاری تفاق می‌افتد، رخ خواهد داد.

در خصوص انتخاب افراد و پیشنهادشان با توجه به اینکه نهاد‌های تخصصی شان بهزیستی و بنیاد مستضعفان هستند خصوصی سازی خیلی اعمال نظر نکرده و فهرستی که از طرف این نهاد‌ها ارسال می‌شود ما همان را پس از راستی آزمایی و بررسی این که قبلا سهام عدالت نگرفته باشند برایشان سهام تخصیص می‌دهیم، ولی در خصوص نحوه ثبت نام و نحوه تحقق اینکه محق شرایط دریافت سهام عدالت باشند این وظیفه تخصصی سازمان نیست، ما در خصوصی سازی حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان را جدا کردیم که از سهام شرکت‌های بورسی و معمولا سودده و قابل نقدشوندگی بالا که در اختیار این عزیزان انشاالله قرار خواهد گرفت.

مجری: با توجه به این شش دهک اول جامعه که گفتید پوشش می‌دهیم، بعد از این بازهم جا مانده خواهیم داشت یا خیر؟

میهمان: یک سری جامانده ممکن است به دلیل اضافه شدن به جمعیت اتفاق بیفتد مثلا افرادی که خدای ناکرده امروز در شرایط خوبی قرار دارند از نظر مالی، دو سال یا یک سال دیگر اتفاقی بیفتد و در گروه کم برخوردار‌ها قرار بگیرند.

آخرین اخبار از واریز سود سهام عدالت

با توجه به صحبت رییس سازمان بورس مبنی بر اینکه احتمالا پرداخت سود سهام عدالت در تاریخ‌های مشابه سال گذشته انجام می‌شود، اواخر آذرماه باید منتظر واریز مرحله اول و روزهای پایانی اسفند شاهد پرداخت مرحله دوم باشیم.

اخیرا مجید عشقی ـ رییس سازمان بورس – درباره نحوه و جزئیات پرداخت سود سهام عدالت گفته است درخصوص سود سهام عدالت با توجه به اینکه شرکت‌ها به صورت تدریجی این کار را انجام می‌دهند اختلاف چند ماهه را شاهد هستیم و هنوز نهایی نشده است، اما احتمالا در تاریخ‌های مشابه سال گذشته، سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها