وام میلیاردی دولت برای خانوارهای متقاضی مسکن | کدام دهک ها مشمول این وام میلیاردی خواهند شد ؟ + جدول اقساط نجومی وام جدید مسکن

کد خبر: 1252794

وام مسکن از محل اوراق حق تقدم برای خانواده های دارای فرزند در حالی تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش یافته که معلوم نیست چند درصد این خانوارها توان خرید این اوراق و در مرحله بعد بازپرداخت اقساط آن را که تا بیش از 30 میلیون تومان می تواند باشد، خواهند داشت

وام میلیاردی دولت برای خانوارهای متقاضی مسکن | کدام دهک ها مشمول این وام میلیاردی خواهند شد ؟ + جدول اقساط نجومی وام جدید مسکن

 بانک مسکن از افزایش وام خرید و جعاله مسکن به روش اوراق برای خانوارهای دارای فرزند خبر داده است. سقف این وام به ازای هر فرزند (تا حداکثر 4 فرزند) 25 درصد افزایش می یابد تا به 100 درصد برای 4 فرزند یعنی دو برابر برسد. با این حال بررسی ها نشان می دهد که اقساط این وام در بیشترین میزان وام یعنی وقتی که زوجین در تهران اقدام به دریافت آن کنند، به ارقام نجومی خواهد رسید به طوری که سقف آن بدون در نظر گرفتن وام جعاله تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان و اقساط آن تا بیش از 30 میلیون تومان در ماه بالا خواهد رفت. با این اوصاف معلوم نیست این چنین طرح هایی چه گرهی از متقاضیان مسکن در چه دهک درآمدی را باز خواهد کرد؟

به گزارش خراسان، خبرگزاری تسنیم به نقل از بانک مسکن گزارش داد که در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز به ازای هر فرزند زیر 20 سال و حداکثر تا 4 فرزند افزایش یافته است. بر این اساس به ازای یک فرزند زیر 20 سال 25 درصد، دو فرزند زیر 20 سال 50 درصد، سه فرزند زیر 20 سال 75 درصد و 4 فرزند زیر 20 سال 100 درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می شود.

وام مسکن

دوره بازپرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل در تقسیط به‌روش ساده، به‌ازای هر فرزند زیر 20 سال، به‌میزان 2 سال (در مجموع برای 5 فرزند و حداکثر تا سقف 10سال) قابل افزایش است.

البته پرداخت این تسهیلات مشروط به نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند نیز هست. بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند نباید بالاتر از 2.5 باشد. با توجه به مهلت زمان اجرای قانون، اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا آبان ماه 1407 امکان‌پذیر خواهد بود.

شرایط عادی وام اوراق چیست؟

وام خرید مسکن از طریق اوراق حق تقدم، تفاوت هایی با وام های معمول بانکی دارد. اصلی ترین تفاوت آن، این است که متقاضیان ابتدا باید به ازای هر 500 هزار تومان از این وام، یک برگ حق تقدم را از بورس خریداری کنند و این موضوع، موجب می شود تا دریافت این وام یک هزینه اضافی را به متقاضی تحمیل کند. هم اکنون گزارش تسنیم حاکی از این است که نرخ این اوراق به حدود 99 هزار تومان رسیده است. مطابق جزئیات این وام که در پایگاه اینترنتی بانک مسکن آمده است، سقف مبلغ این وام برای خرید مسکن زوجین در تهران 800 میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 640 میلیون تومان و سایر مناطق 480 میلیون تومان است. نرخ سود این تسهیلات در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری 22.5 درصد بوده و دوره آن در روش بازپرداخت ساده 12 سال است. نکته دیگر نیز این که به همراه این تسهیلات می توان برای هر پلاک ثبتی، تسهیلات جعاله به میزان 160 میلیون تومان هم دریافت کرد که خرید آن نیز از طریق اوراق خواهد بود. نرخ سود این تسهیلات هم 22.5 درصد و بازپرداخت آن 5 ساله است.

ارقام عجیب و غریب اقساط وام با فرض نرخ سود 22.5 درصد

افزایش مبلغ وام مسکن برای خانواده ها خبر بسیار خوبی است. طبق اعلام اخیر بانک مسکن، میزان این وام برای خانوارها و البته بسته به مناطق مختلف بین 600 میلیون تا یک میلیارد و 600 میلیون تومان خواهد بود. با این حال، بررسی جزئیات بیشتر، حاکی از این است که با فرض نرخ سود 22.5 درصد این وام (در خبر منتشر شده، نرخ سود جدیدی برای این وام اعلام نشده است) به احتمال زیاد هزینه و اقساط این وام از دسترس بسیاری از خانواده ها دور خواهد بود. در جدول، جزئیات مبلغ و اقساط وام به تفکیک خانواده ها و مناطق مختلف آمده است. همان طور که ملاحظه می شود، اقساط این وام برای شهرستان ها، آن هم برای خانوارهای دارای یک فرزند، 11 میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود. این میزان برای کلان شهرها به 15.7 میلیون تومان و برای تهران به 19.6 میلیون تومان خواهد رسید. در بالاترین رقم نیز مشاهده می شود که در تهران برای وام زوجین به مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان، اقساط ماهانه این تسهیلات بیش از 30 میلیون تومان خواهد بود!

البته طبق اعلام بانک مسکن، وام جعاله نیز با نسبتی که اشاره شده، افزایش خواهد یافت که در آن صورت، به اقساط این وام نیز افزوده خواهد شد. در حالت معمول، این رقم بیش از 4 میلیون و 460 هزار تومان است که البته با توجه به افزایش مدت بازپرداخت و نیز مبلغ آن بسته به تعداد فرزندان خانوار، این رقم تغییر خواهد کرد.

نکته دیگری هم که نباید از نظر دورداشت، هزینه خرید اوراق برای دریافت این وام است. به عنوان مثال یک خانوار با دو فرزند در یک کلان شهر (غیر از تهران) برای خرید اوراق حق تقدم مسکن، می بایست 1920 برگه حق تقدم خریداری کند که با توجه به قیمت حدوداً 99 هزار تومانی این اوراق، هزینه وام وی به بیش از 190 میلیون تومان خواهد رسید. این موضوع در ادبیات مالی، نرخ سود موثر این وام را به بیش از رقم فرض شده یعنی 22.5 درصد کنونی افزایش خواهد داد.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها