دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو اصلاح شد

کد خبر: 1266010

شورای رقابت با اکثریت آراء حاضرین، دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو را برخلاف گمانه زنی ها و بر اساس نقش دهی پررنگ تر به وزارت صمت به عنوان سیاستگذار و تنظیم گر فنی این صنعت اصلاح کرد.

دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو اصلاح شد

سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت با اشاره به این اصلاحات، گفت: در جلسه 632، اعضای شورای رقابت چهار اصلاح در خصوص فرایند محاسبه و ابلاغ قیمت ها، مشمولین قانون حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، ساملنه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه را در دستورالعمل 543 اصلاح کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این اصلاحات از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم ، شورا ورود خواهد کرد.

همچنین از این پس عرضه کنندگان خودرو مکلف اند در زمان انعقاد قرار دا. فروش خودرو به مشتریان ، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه ثبت نمایند و نظارت و سیاست گذاری در این خصوص با وزارت صمت است. این بند جایگزین بند 5 ماده 5 دستورالعمل می شود و ماهیت عرضه و کارکرد سامانه به اقتضا تغییر خواهد کرد.

توکلی افزود: همچنین بندی به دستورالعمل  اضافه شده که در آن وزارت صمت می تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودروها از شمول ضابطه قیمتی ماده 3 و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده4 دستورالعمل ، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارایه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رای می کند. که  هدف این بند کاهش دامنه قیمت گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: وفق مصوبه اخیر ، تحلیل متخصصان بر برونداد موثر این دستورالعمل به عنوان یکی از شاخص های تنظیم این بازار صحه گذاشته که گام های موثری بوده است لکن همچنان این بازار انحصاری و از درجه تمرکز بالایی برخوردار است.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها