ریزش قیمت سکه در بازار طلا | عرضه بانک مرکزی سکه را ارزانتر می کند؟

کد خبر: 1268971

یک فعال بازار طلا با اشاره کاهش قیمت سکه و طلا عرضه جدید بانک مرکزی را در این روند مثبت ارزیابی کرد.

ریزش قیمت سکه در بازار طلا | عرضه بانک مرکزی سکه را ارزانتر می کند؟

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲میلیون و ۶۲۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1402/10/26

به گزارش تسنیم، هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18عیار هر گرم 2 میلیون و 683 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 28 میلیون و 700 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 31 میلیون و 750 هزار تومان است.

 در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 18 میلیون و 100 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 11میلیون و 150 هزار تومان و سکه یک‌گرمی6 میلیون و 100 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 11 میلیون و 625 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 2040 دلار است.

در معاملات امروز (سه‌شنبه 26 دی 1402) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به 42 هزار و 926 تومان و نرخ حواله دلار هم با کاهش جزئی با  نرخ 39 هزار و 526 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 46 هزار و 991 تومان و نرخ حواله یورو نیز با کاهش به 43 هزار و 270 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات قیمت نسبت به روز کاری گذشته 11 هزار و 688 تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز با افزایش جزئی 10 هزار و 762 تومان است.

بروز رسانی: سه‌‌شنبه 26  دی 12:30

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  28  میلیون و 700 هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

31  میلیون و 750 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

18  میلیون و 100 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

11  میلیون و 150 هزار

قیمت سکه گرمی

6 میلیون و 100 هزار

بروز رسانی: سه‌‌شنبه 26  دی 12:30

نوع

قیمت لحبظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

2 میلیون و 683  هزار

مثقال طلا

11 میلیون و 625  هزار

انس طلا(دلار)

2040

هرچند قیمت انس جهانی طلا  در هفته‌های اخیر تغییرات چشمگیری نداشت؛ اما قیمت‌ها بازار طلا و سکه در روزهایی که نرخ ارز صعودی بود، افزایش یافت. روندی که با اقدامات جدید بانک مرکزی متوقف شد.

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در رابطه با آخرین وضعیت بازار گفت: قیمت سکه و طلا تا صبح یکشنبه افزاشی بود، حتی قیمت سکه به ۳۴ میلیون تومان نیز رسید، ظهر یکشنبه بانک مرکزی اطلاعیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه از چهارشنبه هم سکه جدید بدون تاریخ و هم شمش طلا در در اتاق ارز و طلا عرضه خواهد شد این اتفاق باعث یکباره قیمت سکه به شدت افت کند و در همان روز اول ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش یابد.

وی اضافه کرد: قیمت طلا کاهش پیدا نکرد دلیلی هم برای آن نبود؛ اما تاثیر این اطلاعیه روی ارز اثرگذار بود و روند افزایشی آن را متوقف کرد و با کاهش نرخ ارز قیمت طلا نیز افت کرد.

کشتی آرای عرضه سکه‌های جدید و شمش طلا را برای بازار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در مجموع اطلاعیه بانک مرکزی و اقدامی که به موقع انجام شد التهاب قیمت‌ها را گرفت و باعث کاهش قیمت شد؛ روز دوشنبه نیز قیمت سکه به طور متوسط ۸۰۰ هزار کاهش یافت و به ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

این فعال بازار طلا افزود: در حالی که در دو روز اول هفته قیمت انس جهانی طلا بدون تغییر بود با آغاز به کار بازارهای جهانی در روز دوشنبه انس جهانی ۳ دلار افزایش قیمت داشت؛ اما همانطور که گفته شد قیمت سکه ۸۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

به گفته کشتی آرای حباب سکه نیز در روزهای اخیر که تا ۷ میلیون تومان هم رشد کرده بود ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی درباره آینده بازار طلا نیز اظهار داشت: روند بازار متعادل و داد و ستدها واقعی است، بازار منتظر روز چهارشنبه است که عرضه طلا و سکه آغاز شود این عرضه قطعا تاثیر بیشتری روی قیمت ها و روند نزولی خواهد داشت.

کشتی آرای در پاسخ به این سوال که ممکن است عرضه سکه بانک مرکزی مانند تجربه‌های دهه ۹۰ با شکست مواجه شود نیز، گفت: امسال با آن سال ها خیلی تفاوت دارد؛ امسال مقدار زیادی طلا وارد کشور شد و قرار است عرضه‌ها از این طریق باشد نه خزانه بانک مرکزی. در دهه ۹۰ سکه ها واگذار شده از خزانه کشور خارج می شد بنابراین وضعیت کنونی با آن سال‌ها قابل قیاس نیست و به نظر می‌رسد این عرضه اثر مثبتی در بازار داشته باشد.

اقتصاد آنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها