کشف جدید رسانه‌های اصلاح‌طلب /چاپ اسکناس نو، نشانه «تورم بزرگ» است!؟

کد خبر: 1270088

رسانه‌های اصلاح‌طلب در اقدامی عجیب و هماهنگ در جهت دمیدن بر آتش انتظارات تورمی، چاپ اسکناس‌های نو در آستانه شب عید و اعیاد ماه شعبان را نشانه «تورم بزرگ» اعلام کردند!

کشف جدید رسانه‌های اصلاح‌طلب /چاپ اسکناس نو، نشانه «تورم بزرگ» است!؟

 کمتر از یک ماه دیگر تا آغاز اعیاد ماه شعبان و کمتر از دو ماه تا عید نوروز باقی‌مانده و مانند هر ساله برای پاسخ به تقاضای مردم، اسکناس‌های نو چاپ شده و یا اسکناس‌های نو چاپ شده در سالیان قبل در عابربانک‌ها قرار می‌گیرد. با این حال خبرآنلاین و اقتصاد آنلاین در تحلیلی عجیب که از طرف سایر رسانه‌های اصلاح‌طلب و جریان دلالان فضای مجازی بازنشر شد، چاپ اسکناس‌های نو با امضای رئیس کل جدید بانک مرکزی در آستانه شب عید و اعیاد ماه شعبان را نشانه افزایش نقدینگی و «تورم بزرگ» اعلام کردند!

نود اقتصادی در این رابطه نوشت: جالب است که همین رسانه‌ها در سالیان قبل در آستانه سال جدید گلایه می‌کردند که چرا بانک مرکزی فکری برای کمبود اسکناس در خودپردازها نمی‌کند.

از طرفی، این مقایسه غیرکارشناسی و کشف جدید معیار سنجش تورم به‌وسیله اصلاح‌طلبان در حالی صورت می‌گیرد که همین رسانه‌ها در دولت قبل از توزیع اسکناس نو در عابربانک‌ها استقبال می‌کردند و از تزریق پول به عابربانک‌ها در آستانه سال جدید خبر می‌دادند.

از طرفی آمارهای رسمی نشان می‌دهد سهم اسکناس و مسکوکات کمتر از دو درصد (یک و 74 صدم درصد) نقدینگی کشور است و چاپ اسکناس نو برای مردم در آستانه عید نمی‌تواند تأییدکننده ادعای جهش نقدینگی و تورم بزرگ باشد.

برخلاف مقایسه غیرکارشناسی این رسانه‌ها، برای بررسی فنی علل تورم باید به روند نقدینگی توجه شود که از ارقام نجومی دولت قبل فاصله گرفته است. نرخ رشد نقدینگی با اقدامات دولت سیزدهم نزولی شده و در آذرماه ۱۴۰۲ به ۲۷ درصد و پایه پولی به ۳۳ و نیم درصد کاهش یافته که به گفته کارشناسان با روند کنونی در ماه‌های پایانی سال از این هم کمتر می‌شود.

همچنین بر این اساس بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل به ترتیب نرخ تورم سال آینده ایران را ۳۵ و هشت دهم، ۳۲ و نیم و ۲۸ و شش دهم درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد بهبود متغیرهای اقتصادی برای دلالان و رسانه‌های حامی آنها که از مردم نوسان می‌گرفتند بسیار سخت آمده که این‌چنین به خبرسازی روی آورده‌اند.

دلالان می‌خواستند ثبات بازار را به هم بزنند

«قاسم رضائیان»، رئیس اتاق بازرگانی گیلان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به جوسازی‌های رسانه‌ای در فضای مجازی درخصوص نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت دلار گفت: متأسفانه فضای مجازی این امکان را به بسیاری از افراد سودجو و دلال داده که با هر رخداد داخلی و بین‌المللی، خبرسازی کنند و بازار سرمایه به خصوص ارز و طلا را بر هم بزنند.

وی ادامه داد: در همین راستا طی روزهای گذشته و پس از حمله نظامی آمریکا به یمن، دوباره موجی از اخبار کذب و نادرست درخصوص افزایش شدید قیمت ارز در آینده منتشر شد که بازار را دچار شوک کرد.

رضائیان، افزود: بسیاری از دلالان و سوداگران بازار ارز به‌گونه‌ای شرایط را برای مردم عادی توصیف کردند که این جماعت باید سرمایه خود را بلافاصله به طلا و سکه و دلار کنند تا در آینده صاحب سود سرشاری شوند. این حاشیه‌سازان تا جایی پیش رفتند که صحبت از رسیدن قیمت دلار به بالای 70 هزارتومان هم می‌کردند تا بتوانند از موج روانی سوءاستفاده کرده و ثبات بازار ارز را بر هم بزنند.

خطر زیان در بازار ارز و طلا

این فعال اقتصادی به بحث «فنر ارزی» و شایعه‌سازی برخی رسانه‌ها با استفاده از این کلیدواژه اشاره کرد و گفت: فضای مجازی هیچ چارچوبی ندارد و بسیاری از سودجویان و دلالان به‌راحتی می‌توانند در کانال‌های تلگرامی هر شایعه‌ای را مطرح و به آن پروبال دهند. بحث فنر ارزی هم جزو همین مسائل کذب و نادرستی است که توسط همین افراد ساخته و پرداخته شده و متأسفانه در برخی از رسانه‌ها نیز با عدم آگاهی کافی منتشر می‌شود.

رضائیان اظهار داشت: برخی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی، اقتصاد و منابع ارزی کشور را طوری برای مردم ترسیم می‌کنند که انگار در پایان سال‌جاری قرار است اتفاقات عجیب قیمتی رخ دهد. آنها هر روز به عامه مردم القا می‌کنند که باید سرمایه خود را به دلار و سکه و طلا تبدیل کنند و در غیر این صورت متحمل ضرر می‌شوند. درحالی‌که قضیه کاملاً بالعکس است و در واقع سرمایه‌گذاری مردم در بازار ارز و طلا به زیان آنها منتهی خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان خاطر نشان کرد: معتقدم التهاب اخیر در بازار ارز به زودی با اقدامات لازم از سوی دولت و بانک مرکزی برطرف خواهد شد و دلار دوباره به همان کانال تثبیت شده یک‌سال گذشته باز می‌گردد، چراکه درآمدها و منابع ارزی کشور امیدوارکننده و در حال افزایش است.

روش‌های جدید مداخله بازارساز

گفتنی است بازار ارز از ابتدای امسال روند باثباتی داشته اما حوادث پیاپی اخیر (حادثه کرمان، حمله انگلیس و آمریکا به یمن، تنش‌های مرزی بین ایران و پاکستان، حمله اسرائیل به سوریه و شهادت چند تن از مستشاران ایرانی) دستاویز دلالان شد تا بر التهاب قیمت‌ها دامن بزنند، بدون اینکه در مؤلفه‌های بنیادی بازار تغییر قابل توجهی رخ داده باشد.

خوشبختانه برای اولین بار مداخلات ارزی بانک مرکزی متفاوت شده و از منابع خود بازار و بدون ارزپاشی کنترل بازار را در دست دارد در واقع با توجه به اینکه طلا و سکه از بازار ارز تأثیر می‌گیرد و متقابلاً هم ارز بر بازار طلا و سکه تأثیرگذار است؛ بانک مرکزی با ضرب سکه‌های جدید  و عرضه شمش در مرکز مبادله که از محل واردات طلا برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان است، حباب سکه را کاهش می‌دهد و سعی در مدیریت بهتر و بیشتر بازار طلا و ارز به صورت همزمان دارد.

کاهش حباب سکه با عرضه سکه‌های بدون تاریخ

«محمد کشتی‌آرای» کارشناس بازار سکه و طلا در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با موضوع ضرب و عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی و تأثیر آن بر بازار اظهار کرد: از حدود دو هفته پیش که تحت تأثیر عوامل مختلف، قیمت سکه و طلا هم در بازار سیر صعودی به خود گرفت.

وی افزود: این روند صعودی تا شنبه هفته‌ گذشته هم ادامه پیدا کرد و طی یک روز، بهای سکه به بالاترین سطح خود (تا ٣۴ میلیون تومان) رسید اما بلافاصله پس از ابلاغ اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر واگذاری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا و همچنین واگذاری سکه‌های جدیدِ بهار آزادی، بدون تاریخ، شوک قیمتی به بازار وارد شد و در همان ابتدای امر، حدود دو و نیم میلیون تومان از بهای سکه کم شد.

کشتی‌آرای در رابطه با اثر عرضه سکه‌های جدید بر روند قیمتی بازار، گفت: آنچه که مسلم است، اینکه واگذاری سکه توسط بانک مرکزی (با توجه به اینکه از سال ۱۳۸۶ به بعد ضرب سکه و واگذاری توسط بانک مرکزی نداشته‌ایم)، سبب تخلیه حباب سکه خواهد شد.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها